Hej!
Så här ser mitt schema ut just nu och jag känner igen det här med att det blir svårare att somna m.m. Min dotter är 6 månader den 11 jan.
6.00 Vakna+Mat (ska egentligen vara 6.30 men hon verkar nöja sig med 11½ tim/natt)
8-8.45 Morgonlur
9 Mat
10-11.30 Sova (svårt att somna!)
12 Mat
14-14.45 Sova (svår att väcka! Ofta en marginalkvart, svårt ändå)
15 Mat
16.15-17 Sova (har flera gånger minskats ner till 20 min pga att hon helt enkelt inte vill somna fast hon varit trött, hon har fått ligga och "pratgnöla och vila och varit en solstråle när hon fått komma upp igen)
18 Mat
18.30 Sova natt
Funderar på att ta bort sista eftermiddagsluren helt, minska ner förmiddagsluren till 1 tim och länga första eftermiddagsluren till 1½ tim. Känns på något sätt bättre med långlur på eftermiddagen?
Det verkar vara många som ger lunch vid 11 eller närmare 14 men jag blev rådd att redan nu försöka få in tider som kommer gälla längre fram i livet. T.ex. tidig morgon för (ev.) dagis och senare skola, lunch vid ca 12.
En fördel med läggning 18.30 är att bästa sömnen är innan kl. 24, nackdelen är att det blir mindre tid för umgänge med pappa o barn. Men, min arbetskompis (som rådde mig till tidiga kvällar och mornar) har alltid haft solstrålar som vaknat utan problem när de ska till skolan och det tycker hon har varit super.
Vi får också rätt så goa kvällar med lite vuxenprat. Tidiga mornar är inte så jobbigt för hon har sin ensamlek och då kan jag ligga och vakna till...
Det var mina funderingar. Kommentera gärna!!
Kram
Malin med lilla Ingrid, född 050711