Dagslurarna krånglar, rädd för oroliga n&aum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ingela

Dagslurarna krånglar, rädd för oroliga n&aum

Inlägg av Ingela »

:shock: Vi behöver hjälp här hemma....dagslurarna funkar inte som de ska...HEMMA.. ute funkar den första luren på klockslaget, men andra luren är det värre med, han somnar men det tar längre och längre tid att få honom att somna...Som det ser ut nu skriker han sig i stort sett till sömns hemma...trots att vi ramsar...det börjar med att han blir arg, sedan övergår detta till gråt och tillslut har vi en ledsen bebis...Det vill han inte vara..
Han blev kurad för ca en månad sedan... I början gick allt så bra, men vad hände?

Idag tog det 45 minuters skrik...för att få honom att sova sina 45 minuter... Det var hemskt och det sluta med att jag tog upp honom.....då det inte gick att lugna honom i sängen...
Vi behöver handfasta tips om någon vet hur vi ska gå tillväga vid dagslurarna....
Hur länge kan de sova i vagn inomhus undrar jag? Han är ju ett år nu och tar sig ur vagnen själv.... Ska vi sela fast honom?

Kan vi använda oss av att buffa honom trots att kuren är slut? Annars hur lugnar vi honom i sängen när han gråter?
Vi har hållit alla tider stenhårt för att inte något ska gå fel...

Det funkade bra de tre första veckorna, men helt plötsligt så är det svårt att få honom att somna tom. utomhus.
Vi har även kvar två dagslurar för att en inte fungerade då han var så slut vid sängdags att han slockna i famnen...innan vi ens hunnit ramsa...
Han sover 11h per natt...Har försökt fått till 12h flera ggr. men han sover bäst om han får sova 11h/natt. Det är därför vi har haft två dagslurar.

:!: 5.45 Morgon
:!: 10.00-11.30 Sova
:!: 15.15-16.00 Sova
:!: 19.00 Sova natt

Innan sista kuren som vi gjorde vid ett år så hade vi totalkatastrof här hemma...Men vi tog tag i det igen...Allt blev guld och gröna skogar...med alla sovandes här hemma...

Schemat behövs nog ändras, men kan jag göra det så kort efter en ändring?
Har någon tips på ett bra schema med 11h per natt?
Han blev kurad första gången vid fyra månader, andra gången vid åtta månader och nu vid ett år...
Mamma till två pojkar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lugn, lugn! Ingen fara på taket!

:idea: Du kan dra ner den sista luren till 20 minuter. Lägg alltså 20 minuter senare än nu. Är han jättetrött så kan du lägga 30 minuter tidigare på kvällen - det gör inget.

:idea: Ramsandet kan vara boven i dramat! Ge en ordentlig omgång ramsa då ni går ut för att ramsa ner första protesten. Sedan är det vanliga ljud i huset som ger honom det lugn han behöver. Man ska inte ramsa ett argt barn utan låta honom reagera ut. Ramsa igen vid första ledsna (=han är mottaglig) pipet. Var övertygande och använd ramsan som kristilldelning. Buffa ska du inte behöva för på detta sättet där du ger mer tilltro till barnet så kommer han inte att jaga upp sig så att sådan kristilldelning behövs. Det gäller att ta udden av hela scenariot och det gör du genom att backa.

:idea: Säkrast och bäst är att han sover i sängen inne. Han behöver röra lite på sig och vagnen är osäker och trång.

:idea: Sova borta kan vara knepigt dels för nyfikenheten från barnet och så blir man gärna osäker själv när det strular bland andra/offentligt. Därför kan du nöja dig med att han sover 45 minuter på långa luren då och då när ni är ute. Sedan kan du plåstra ihop dagen genom att ge 45 minuet på eftermiddagen och sedan 30 minuter tidigare på kvällen. Inte för ofta :!: (en gång är ingen gång-principen) - men du ska veta att det går och inte är hela världen på ett färdigkurat barn 8) !

:arrow: Liten länk på samma tema : http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5094
:arrow: Länk för mental reflektion :wink: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5252
Ingela

Inlägg av Ingela »

Tack ännu en gång Mammut Maria för dina goda råd.... :D
Så, så jag fattat detta rätt, första sömnen 1,5h och andra endast i tjugo minuter och tjugo minuter senare... Låter riktigt bra.... Vi har fastnat i ramsandet och det märks att vi stör honom, konstigt att man missar vissa saker som står, tills man stöter på problem och man måste ta itu med dem. Nu känner jag mig inte lika rädd längre...Vi laddar inför imorgon..........
Mamma till två pojkar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - du har förstått precis!

:idea: Inte ska du vara rädd - du har ju verktygen i din hand! Det är ju hela grejen med kuren!

:idea: Klokt att inse att ramsan är den som ni fastnat med. Låt vardagliga ljud ta över ramsans roll så är ni snart på banan igen :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"