jag igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vicky

jag igen

Inlägg av vicky »

min son på 2 mån skriker sig till sömns varje kväll och sover knappt pådagarna...detta är anledningen till att jag vill testa denna metod...

när jag dock fått honom att somna i sin säng på kvällen oftast med napp efter allt skrikande så sover han ca 3 tim och sen vaknar han och vill äta lite...halvsomnar/somnar vid bröstet...lägger han i säng igen och då sover han ca 3 tim och sen mat igen....hur gör jag om detta till kuren??....han sover på rygg på natten ombullad av täcken....

det är skriket på kvällen som jag vill ha bort samt få honom att sova på dagarna....nätterna fungerar skapligt tycker jag...måste jag ändra på nattens "rutiner" eller går det att kombinera kuren med min sk nattamning?...

hoppas ni förstår hur jag menar!!??
Krümel

Inlägg av Krümel »

:D
Nu kommer jag bara att säga hur jag gjorde och det är nog inte helt enligt "reglerna" men så länge man är nöjd själv och bebisen får nog med sömn så finns det ju inga måsten.
Vid två månader ammade jag säkert två gånger på natten och det störde mig inte för Lovisa somnade ju om. Sen blev det förstås som Anna Wahlgren skriver att de börjar med att inte somna om efter amningen... Då körde vi en liten kur och det gick så bra så. Men det var inte förrän rätt mycket senare, en sisådär 5 månader... :oops: :P

Om du hjälper honom till sömn på dagen med hjälp av vagning och följer standardmodellen med 1,5-2 timmars vakentid följt av sömn kommer säkert nätterna att "ordna sig" också. Annars kan du kura lite senare. Vaken tiden innehåller mat i flera omgångar inom en timme. Kanske blöjbyte imellan? Sen lek och prat och social delaktighet, dvs. han är med och tittar när du gör något. Glöm inte att låta honom ligga på mage så mycket som möjligt. Omväxling förnöjer! När Lovisa var så liten brukade jag räkna vakentimmarna istället för sömnen :wink: Han ska vara vaken ca 8 timmar (bara!)
På kvällen är det kul att bada. Men inte för sent, det är ju tröttande. Det gjorde vi nästintill varje kväll och som Anna W skriver, det torkar inte ut huden. Man måste ju inte använda tvål.

Han gråter säkert så mycket på kvällarna för att han är övertrött. Lycka till! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
vicky

tack

Inlägg av vicky »

ja det låter som en bra ide..det är skriket på kvällen man helst vill habort nu...ikväll gjorde jag så att jag la honom på mage i sängen och gungade honom tills han var lugn(har vyssanlullfötter på sängen)..sen efter ca 20 min vände jag honom tillrygg för jag är lite rädd att ha han på mage när även jag sover.....tror du att jag på detta sätt även kan få honom trygginför nattningen så han slutar skrika?
vicky

Inlägg av vicky »

nattade honom igår vid halv elva...la han på mage i sin säng och vaggade honom (har ju vaggfötter)...sen gick jag in efter 20 min och vände han på rygg....men han sov inge bra...först sov han till halv 2 och åt sen till 0310 och åt sen till 0415 men då fick han napp och jag vaggade honom ..sen vaknade han av och till så jag var tvungen att vagga honom....jag kanske ej skötte det exemplariskt...men det verkar så svårt....
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"