Min dotter är nu 19 månader. Sprudlar av ord och glädje, äter som en hel karl och sover gott (för det mesta, tidiga mornar och någon form av nattskräck har börjat dyka upp). Hon har en härlig humor och även en förmåga att spricka i skratt mitt i sitt självömkande utbrott då jag tittar på henne med en lite utforskande blick. Jag har läst på om förtrotsen redan en tid och försöker bemöta hennes frustration med mycket paktande och sakliga svar. Paktandet är suveränt mot frustrationen då saker inte funkar som de ska, men jag undrar ändå hur mycket jag kan kräva av henne då hennes nyuppfunna taktik är att säga nejnej och smita iväg på rackartyg
exempel från igår: Vi plockar ur diskmaskinen och jag ber henne ställa skålen i skåpet. Istället springer hon plötsligt iväg med den och säger nejnejnej. Jag väljer att inte göra jobbet till en natalek och fortsätter plocka ur maskinen medan jag undrar VART TOG SKÅLEN VÄGEN? Kan hon hitta skålen åt mamma? Hon är tydligen inte på humör att jobba med disken så jag hör hon istället tar sig till sitt "förbjudna bord" som hon älskar att dra på men som pappa blir
Ja det låter ju som värsta i-lands problemet det här
Och så är det ju hennes taktik att få uppmärksamhet på de få ställen som hon inte får röra som jag funderar över. Det förbjudna blir ju mer lockande då det är förbjudet, men vissa saker är helt enkelt inte ok. Hur gör ni? Hon är för liten för regler och konsekvenser som förvisning för att inte kunnat bete sig, inte heller gör hon sina rackartyg i vredesmod utan med en fruktansvärt spjuveraktig blick #-o. Och ofta då vi gör nåt tillsammans och hon tröttnar men jag måste fortsätta. Hur bemöta de oönskade ideerna utan att jag blir en polis som springer efter henne och förbjuder allt..
Tacksam för lite tips - jag tycker att jag har läst en massa förtrots-trådar men har lite svårt att greppa det här ändå..