3 månader och alltid skrik vid läggning... vad g&

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
F'lippas mamma

3 månader och alltid skrik vid läggning... vad g&

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej,
vår dotter är nu drygt 3 månader och skriker alltid vid läggning. Det har egentligen bara blivit sämre och sämre känns det som och börjar bli väldigt påfrestande. Känner att vi måste göra något för allas skull men vet inte riktigt vad? Antar köra strikt schema så hon ställer in sig och kura så att hon sover 10 timmar i sträck?

:arrow: Hon somnar relativt snabbt vid dagslurarna, några minuter i bästa fall, men det tar också längre och längre tid. Vagnar och försöker att inte vagna för mycket men antagligen gör vi väl det ändå. Värst är det ändå vid sista läggningen för natten då det kan ta en timme innan hon somnar ordentligt. I princip har vi aldrig tagit upp henne när hon skriker. Dock har hon ibland fått komma upp och äta igen när hon vaknat vid 22-tiden och varit svår att få att somna om. Speciellt när jag känt att hon ätit väldigt lite inför nattning. Våra varjar som härjar antar jag... Försöker hålla ca 3-4 timmar mellan mat och alltid inom en timme.

:arrow: Hon får dessutom forfarande ett nattmål och inte ens på samma tid längre. Har kört schema mer eller mindre sedan hon var 6 veckor men efter att vi fick ordning på hennes dygnsrytm och hon somnade om efter mat på natten, så kändes det dock så bra att jag slappnade av med att följa schemat :oops:

:arrow: Filippa orkar oftast inte vara vaken två timmar och vara på bra humör. (Första timmen är hon dock alltid glad och så charmig :D ) Mot slutet av vakenperioderna blir hon ofta kinkig och inget är kul. Har både försökt lägga henne tidigare så att hon inte hinner bli kinkig och ibland senare så att hon verkligen ska vara trött och somna men inget verkar funka. Det blir ändå skrik när hon ska sova. Skulle vilja ha bara fyra vakenperioder på dagen men eftersom hon inte orkar så mycket mer än 1,5 timme åt gången blir det ju då för lite vakentid. Kanske orkar hon bättre om vi hjälper henne till 10 timmars nattsömn?

:arrow: Ammar bara, sover på mage med larm

Tror ju verkligen på schema och rutiner men behöver ändå lite stöd i beslutet att strama upp det hela. :P

Så här ser schemat ut nu som ofta havererar mot kvällen när Filippa inte är hungrig och vill äta eller när hon börjar kinka tidigare och inte orkar vara vaken ens 1,5 timme.

7-8.30 Vaken 1,5 timme, mat 7
8.30-10.00 Sova 1,5 timme
10.00-11.30 Vaken 1,5 timme, mat 10 (ofta hungrig trots att det vara gått 3 timmar)
11.30-14.00 Sova 2,5 timmar
14.00-15.45 Vaken 1,75 timmar, mat 14
15.45-16.45 Sova 1 timme
16.45-18.30 Vaken 1,75 timmar, mat 17.30 ca
18.30-19.15 Sova 45 minuter
19.15-21.00 Vaken 1,75 timmar, mat 20.30 inför natten. Ofta inte så hungrig så det har blivit mat vid 22-tiden istället...
21.00-7.00 Önskemål sova 10 timmar :D
Nattmål nu vid 2-3-tiden då hon äter mycket och ganska länge

:?: Kanske för mycket sovtid i början av dagen och för lite mot slutet? Det är hennes naturliga rytm men kanske inte det bästa för henne? Kanske övertrötthet som gör det så svårt att komma till ro på kvällen?

Mycket frågor och lite rörigt.:?
Förslag på ändringar och tips mottages tacksamt! :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Ingen som har några råd? Jag måste säga att jag inte heller förstår vad det beror på att Filippa skriker på kvällen. Ni gör ju allt "rätt". :wink: Var ju själv förskonad från allt sån't...Kram
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"