Hjälp tack!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elle

Hjälp tack!!!

Inlägg av Elle »

Hej alla på forumet!
Har tidigare skrivit frågor på forumet om att byta från att sov em-lur inne till ute i vagnen. Vi kunde inte träna detta under kuren då sittvagnen krånglade.

Nu till problemet: vår son har jätte svårt att somna i vagnen o när han väl somnar efter många minuters gnäll så vaknar han igen efter en halvtimme max o vägrar somna om. Vi har testat i två dagar o vi vet inte hur vi ska gå vidare för att det ska gå bättre! Lägger honom tillrätta precis som jag gör i sängen o går sedan. Har även testat att vända honom på rygg då han är van vid det tidigare, men det funkade inte. Kände mig som en "dålig" mamma idag när jag lät honom ligga o vara arg...

Vad kan jag göra?? Tacksam för hjälp :)
Hälsningar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Min tjej sover på rygg i vagnen. Innan kuren har hon varit en hopplös halvtimmessovare på dagtid och jag trodde INTE att det skulle gå att ändra på det. Men det har det gjort! Jag har upptäckt (pga av all snö!) att om jag drar vagnen efter mej istället så minskar min överkoncentration och hon sover längre på det viset. Tidigare gick jag och tittade och förväntade och oroade mej för att hon skulle vakna.... Detta trick har fungerat utmärkt just vid uppvak!

Kan också tillägga att jag gick och gick och gick hela sovpassen under kuren och uppföljningsveckan (totalt 3 timmar per dag!) och nu sitter tiderna som berget! Hon sover dock bäst om jag INTE går nu. Intressant, tycker jag själv i alla fall.

/P
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej! :D

Heja Piggelin! Det är det som kallas för attityden! När vi släpper vår oro för barnet (i ditt fall genom att vända vagnen) så känner barnet det och kan slappna av! Inga vargar här som Anna skulle säga!
Elle, du är en fantastisk mamma!! Ta fram attityden, lugna honom med ramsan som svar på hans frågor (skriket) att allt är lugnt, och ja, du ska faktiskt sova i din vagn (jag finns här utanför och släpper inte in vargarna!)
Klart han är arg, SKA jag verkligen behöva ligga här???
Har du spikat ett schema nyss? Kanske behöver justeras?
Läs här på forumet, du är inte ensam om att ha gått igenom precis det du skriver!

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Elle

Inlägg av Elle »

Tack för era uppmuntrande ord, det behöver jag just nu :? Vi har reviderat det schema vi hade under kuren o förkotat fm-luren till 45 min ist 1.5 h, det var första dagen idag på det "nya" schemat. Ska jag ramsa även när jag är ute med vagnen??
Hälsningar Elle
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Du behöver inte ramsa om du går, men om vagnen står stilla och du lägger ner (eller stannar med) en vaken krabat, så ramsar man sig från vagnen. Samma gäller vid uppvak (dvs. rörelse-ingen ramsa, stilla-ramsa). Så har jag förstått det. Och så ska det vara dagramsa, alltså, inget 'natt' i ramsan, men det vet du säkert :lol: !

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Ett förtydligande:

Jag menar inte 'stannar' (till) med vagnen, utan stopp av typen 'ställer vagnen stilla för fortsatt sovande'.

/P
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Piggelin för ditt svar. Ja, det är väl bara att traska på på samma sätt ett par dagar. Det är så lätt att man fokuserar på det som inte fungerar isf att glädjas åt det som går bra :oops: Känner mig peppad av det du skrev!

Hälsningar Elle
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lovis o Piggelin!
Bara en liten rapport från en lycklig mamma :D Idag har lurarna fungerat kanon! Fm tog ett tag innan han somnade men vaknade sen 45 min senare. Em tog vi ute i vagnen(på rygg), han somnade efter max 5 min o sov i 45 min utan att vakna(trots att vi gick förbi ett bygge). Hoppas på ännu längre em-lur imorg! Kvällsluren blev i bilen, somnade själv o vaknade exakt 20 min senare. Vilken duktig kille :heart:

Hälsningar Elle
Lovis

Inlägg av Lovis »

Underbart Elle :D
Pris och beröm som allas vår Anna skulle säga!
Låter redan som ett riktigt "Barnaboksbarn" :wink:

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"