Vakentid under vagnspromenad - 4,5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Vakentid under vagnspromenad - 4,5 mån

Inlägg av Novas mamma »

Hittills har lillan alltid sovit ( eller det är iallafall meningen... :D ) under våra promenader.
Nu har hon ju blivit äldre och jag funderar på att gå ut med vagnen även under vakentid. Nu har jag alltid burit henne om hon varit vaken när vi är ute så jag undrar hur ni gör.
Kan man palla upp med kuddar så att hon sitter och ser bättre eller är det dåligt för ryggen? Kan det bli "jobbigt" med mycket synintryck när de är i den åldern? Vet att hon kunde bli rädd och förvirrad när hon var liten bebis men nu är hon ju stora damen...
Eller ska hon helt enkelt ligga på rygg och titta på himlen?
Någon som har tips? :wink:
Vad gör ni mer med era småttingar under vakentid? Det märks att hon blir äldre och lätt uttråkad. Gillar tex inte att mamma jobbar med datorn...vilket dock är ett MÅSTE.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Jag bär Joel i bärsjal ute när han är vaken. Han älskar det :!: :D Han får vara nära och se världen samtidigt. Vi brukar vara ute ca 20 minuter och titta på allt runt omkring. Vi tittar på träd, buskar, skyltar, bilar, hus, vår hund och mycket mer.
Tycker det är enklare med bärsjalen än med vagnen då han inte kan sitta själv än och dessutom kan jag gå på andra ställen än vad jag kan med vagnen.
Jag har en "Ultimate Baby Wrap", en elastisk bärjsjal från http://www.stellaris.se
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Toppen! Vilket bra tips, att jag inte tänkte på det.
Vi har en Baby Björnsele som vi använde mycket när lillan var liten. Hade glömt bort den nu - ska prova genast.
Tack för tipset - skönt att slippa vagnen eftersom vi också har hund och gärna går på skogsstigar. :lol:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Elle

Inlägg av Elle »

Hej "novas mamma"!

Jag har en son som är drygt 6 månader.Vi brukar "bulla upp" med filt eller kudde bakom hans rygg när han ska vara vaken. Det fungerar jättebra för han är en nyfiken kille som bara vill ligga ner när det är sovdags.

Under vakentiden hemma brukar vi läsa, sjunga, gosa, ensamlek o annars är Olle med mig o gör vardassysslor som att laga mat, diska o tvätta. Han sitter då oftast i sin stol eller ligger på golvet el sängen.

Hälsningar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"