Ledsen om detta blev osammanhängande, rörigt o fullt m stavfel, men jag är trött o förtvivlad o har en liten diande plutt i knät o måste skriva m en hand.
Standardmodellen - hjälp oss!!
Standardmodellen - hjälp oss!!
Lillebror är nu en månad o jag får fortf inte nån ordning på standardmodellen. Det havererar o blir en enda röra o till slut vet jag inte var i "schemat" vi är o om hans skrik/missnöje beror på hunger, trötthet el magknip (har svårt att få upp all luft han sväljer - rapningshjälp behöver vi också)
När han - som idag - vaknar efter 45 min på förmiddagsluren; då ska jag väl ta upp o erbjuda all mat han vill ha? Ska det då innebära starten på ännu en amning-byte/umgänge-amningrunda (i totalt 2 tim)? Just nu skriker han igen trots att jag nyss avslutat amningen vi tog efter 45 minluren... hungrig???? el trött??? el magknip??? Om jag ammar igen nu, vad är det då - avslutningsamningen på en vakenperiod som knappt hann börja el vad?
Hur länge ska natten vara? Jag menar, efter villket nattmål bestämmer man att det blivit morgon o inleder ett vakenpass? Ofta somnar han för natten vid 20-tiden.
Har svårt att truga i honom mer mat efter att han själv brutit eftersom han somnar o knappt går att få liv i igen trots alla försök (retar med bröstvårtan, rapningsförsök i div positioner inkl hänga på axeln under rask promenad o buff i rumpan). Om det är vakenperiod som stundar vaknar han efter en stund på skötbordet - ska jag truga i honom mer då? Om det är sömn som stundar o jag inte lyckas få liv i honom för trugning - ja, då blir det kanske återigen en sån där kort sömnstund på 45 min...
Ledsen om detta blev osammanhängande, rörigt o fullt m stavfel, men jag är trött o förtvivlad o har en liten diande plutt i knät o måste skriva m en hand.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
-
father of sons
Hej!
Här kommer ett snabbt svar då jag ska iväg.
När han vaknar efter 45 min börjar du om på ett helt nytt långt mål, annars blir det slattande! Det är så du får ordning på standardmodellen, till slut. Ge det tid, han är så liten än. Vid två månader börjar saker falla på plats, vänta inte på stora resultat nu! Belöningen kommer snart.
Vår minsta är två månader (idag!) och jag körde på med standardmodellen från start, så fort han vaknade började ett mål på 1½ h. Sömnen därefter blev olika, 2½h-4h.
Ge så mycket mat du kan och försök att slappna av.
Läs "Marie och Samuel" för inspiration.
Ge killen en femminutare om det absolut inte går att hålla honom vaken!
Du är så duktig, njut av pojken så du inte fastnar i "resultat/prestationsträsket"
Kram på dig!
/ Mamman till sönerna
Tack för ditt snabba svar! Jag vill ju inget hellre än att njuta av min lille prins - helt och fullt! Det är nog mest därför jag är så ledsen över att jag inte får det att fungera - för jag känner att jag har svårt att verkligen njuta ordentligt av honom när han sover så korta pass på dagen. Hinner inte göra nåt mellan all amning, hinner inte få någon paus och framför allt så hinner jag inte börja längta efter honom
De få ggr han sovit två timmar i sträck (eller däromkring) på dagarna känner jag att det är så jag vill ha det! Att kunna känna "Äntligen har du sovit färdigt älskling!" istället för att tänka "Å nej, inte redan...!"
Nu ska jag läsa "Marie och..." innan han vaknar
Kram!
De få ggr han sovit två timmar i sträck (eller däromkring) på dagarna känner jag att det är så jag vill ha det! Att kunna känna "Äntligen har du sovit färdigt älskling!" istället för att tänka "Å nej, inte redan...!"
Nu ska jag läsa "Marie och..." innan han vaknar
Kram!
-
father of sons
Hej!
Pappan här
Jag tror att nyckeln är att få till vakenpassen, försök att ha ett mål på 1½h och hjälp honom sedan till ro/sömn. Vagna på! Fokusera på vakentiden, alltså. Då faller det andra på plats sedan. Mat, mat och mera mat...
De små kan ej sova om de ej är fulla av mat, stillad överlevnadsångest.
Ge dig inte! Du är på rätt väg, det tar tid - ge det tid!
Rapportera gärna hur det går!
Jag försöker slappna av och ha tålamod och tro att allt ska lösa sig med tiden. Samtidigt har jag dålig erfarenhet av att saker ska lösa sig med tiden (vilket jag trodde om Ottos sömnstrul som ju inte "löste sig" förrän jag tack vare AW lärde mig hur jag skulle "vägleda") och jag känner att Attityden inte precis växer sig starkare av att ingenting går som det borde
Trodde jag förstod hur jag skulle göra och har försökt köra enl standardmodellen sedan start, men det går inte riktigt som jag trodde. Alla tips och råd mottages tacksamt.
Två frågor bara: när jag läser om standardmodellen under "Verktygslådan" står det att knockoutslurk inte behövs och att sista halvtimmen istället ska vara social delaktighet. Innebär det alltså att hela målet bara innehåller amning i början? Jag trodde målet både började och slutade med amning även efter smekmånaden och att man bara utökade tiden till 2-2?
Det är meningen att barnet ska läggas vaket och somna själv - ja, vi är inte riktigt där än om man säger så
Är det vagning/buffning som gäller när lilla ungen efter en stunds gruffande och bökande börjar "fråga"? Att istället ta upp och erbjuda bröstet tillhörde smekmånaden eller hur?
Två frågor bara: när jag läser om standardmodellen under "Verktygslådan" står det att knockoutslurk inte behövs och att sista halvtimmen istället ska vara social delaktighet. Innebär det alltså att hela målet bara innehåller amning i början? Jag trodde målet både började och slutade med amning även efter smekmånaden och att man bara utökade tiden till 2-2?
Det är meningen att barnet ska läggas vaket och somna själv - ja, vi är inte riktigt där än om man säger så
-
Gäst
Å, jag känner igen allt det där. Jag trodde att allt skulle falla på plats direkt med Tvåan och så blev det bara sömnslattar och fastnade rapar och syskonsamvetskval av alltihop. Men precis som tidigare sagts så vände det vid tvåmånadersgränsen. Standardmodellen satte sig- för den tar ju faktiskt ett tag att nöta in. Dagarna och nätterna blev helt annorlunda.
Jag gav insomningsslurk fram tills han var åtta veckor. Även om det kanske inte är enligt boken
Sov han mindre än 45 minuter vagnade jag, annars tog jag upp och började ett nytt mål. Jag började för tidigt med schema- och prestationstänk och hade svårt att slappna av och bara vara glad för pojken.
Nu har vi en lillfis som är nyss fyllda tre månader och själv har valt att börja sova tolvtimmarsnätter. Det mesta fungerar jättebra och alldeles snart kommer saker att falla på plats för din lille också. Lycka till och försök att ta det lugnt ett tag till.
Jag gav insomningsslurk fram tills han var åtta veckor. Även om det kanske inte är enligt boken
Nu har vi en lillfis som är nyss fyllda tre månader och själv har valt att börja sova tolvtimmarsnätter. Det mesta fungerar jättebra och alldeles snart kommer saker att falla på plats för din lille också. Lycka till och försök att ta det lugnt ett tag till.
-
father of sons
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så vad du än känner och tänker just nu, renee
När det gäller Standardmodellen tycker jag nog Barnaboken (2004) ger de tydligaste riktlinjerna. För det är ju vad det handlar om: riktlinjer.
Väldigt ordentligt försöker jag där betona den s k egentliga födelsens betydelse - inte minst i kapitlet "Sömn" - och hur den faktiskt sätter punkt för smekmånaden, eller lite punkt i alla fall. Därefter kan man helt enkelt inte betrakta barnet som nyfött längre. Man måste styra upp en smula och det är verkligen inte bara för ens eventuella egna bekvmlighets skull utan också för lilla barnets. Och då pratar vi inte bara "psykologi" - begynnande självständighet, avbruten symbios, utåtriktad värld etc - utan också fysiologiska saker. Ska magen må bra ska den hinna smälta maten. Ska aptiten bli lugn och regelbunden ska den inte splittras med småmål. Ska nattsömnen bli god och fridfull får inte nattklubb etableras och barnet vända på dygnet. Osv, osv.
Så med all respekt för alla som tycker annorlunda - jag skulle INTE sätta igång ett stort mål igen efter bara 45 minuters sömn. En liten tremånaders är definitivt inte utsövd, vederkvickt, efter så kort tid, och äta kan han knappast som folk (igen). Han är trött och somnar mitt i nästa mål och är omöjlig att väcka (som du skriver) och så är den onda cirkeln igång - snuttcirkeln, med lite mat, lite sömn, lite mat, lite sömn och en mamma som inte kan räkna med att hinna ta två steg här i världen utan att hejdas av öronen som är fastbundna vid lilla ungen.
Han ska ha högst en timme på sig att glufsa i sig all den mat du någonsin kan proppa i honom. I tre omgångar, förslagsvis. Sista halvtimmen på ca tvåtimmarspasset (observera att jag skriver cirka
Sedan ska han sova, vila, inte äta, i ca två timmar på det. Läggas tillrätta, vaken, snyggt och prydligt, distinkt och säkert, på mage med larm, och vagnas ett par tag som markering, med lite efterföljande, snabbt skak i barnvagnshandtaget från sida till sida.
Sedan ska han lämnas i fred.
Och om och när han vaknar efter sina klassiska 45 min, ska han hjälpas att komma i ro och somna om.
Så enkelt är det, och så svårt
Se det som att du har gett honom allt han behöver under detta långa "mål" med allt vad därtill hör. Då varken kan eller ska du göra mer. Titta på klockan och rikta in dig på två timmar till nästa gång. Med marginalkvart hit eller dit. Då gör han det också.
Det är inte lätt att vara saklig när man är trött och besviken och tycker att ingenting fungerar. Men du råkar vara lite nyförlöst
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
father of sons
I Bb har jag läst om barn som har svårt att komma till ro och inte sover. Om barnet vaknar för tidigt ska man dra igång ett helt nytt mål igen, för att få ordning och lindra ångesten.Så med all respekt för alla som tycker annorlunda - jag skulle INTE sätta igång ett stort mål igen efter bara 45 minuters sömn
Det styrde upp saker för oss.
Hmmm
Gäller det bara helt nyfödda?
Renees bebis är 1 månad.
-
annawahlgren
Med vår lilla skrutt höll vi fast med 2-2 h till den grad att omgivningen trodde vi blivit galna, men då anammade han det också helt och fullt vid 4-5 veckors ålder. Trots resor fram och tillbaka mellan USA och Europa har vi kunnat hålla fast vid det på dagarna, och på så sätt har nätterna också ordnat upp sig trots tidsskillnader, öroninflammationer o.dyl.
Vid yttterst 45 min krisande har vi gått ut och gå med vagnen, men först och främst har vi försökt ge honom förutsättningarna för en två timmars sömn. Under inkörningsfasen flyttade vi också ut alla dagssömner för att killen skulle sova bättre.
Kämpa på, det blir snart bättre!
Vid yttterst 45 min krisande har vi gått ut och gå med vagnen, men först och främst har vi försökt ge honom förutsättningarna för en två timmars sömn. Under inkörningsfasen flyttade vi också ut alla dagssömner för att killen skulle sova bättre.
Kämpa på, det blir snart bättre!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Ert stöd, era råd och egna erfarenheter betyder jättemkt för mig och för att jag ska orka fortsätta trots att jag inte ser så mkt till framsteg trots lång tids (
Det är ju verkligen så tydligt att det blir denna onda cirkel - det är ju precis så! Jag ser det och förstår det så väl men lyckas inte bryta det och vända det till en god cirkel istället ](*,) Det är som vore han inställd på 45 min!! Jag vagnar (har gjort även innan) och han lugnar sig, kanske t.o.m somnar om, men vaknar igen efter 5-10 min. Och så håller vi på; jag vagnar ner honom och sedan varar det 5-10 min osv osv tills jag ger upp för den gången och tar upp honom.och så är den onda cirkeln igång - snuttcirkeln, med lite mat, lite sömn, lite mat, lite sömn och en mamma som inte kan räkna med att hinna ta två steg här i världen utan att hejdas av öronen som är fastbundna vid lilla ungen.
Vad är ditt råd för nattsömnen Anna, ska han läggas vaken, läggas till rätta och buffas en stund på motsvarande sätt som du menar att jag ska "vagna några tag som markering" när han sover dagsömn (på natten är det spjälis tyvärr, dagsovarvagnen är för tung att bäras upp och ner till och från sovrummet varje dag. Men om det inte funkar får vi försöka fixa en vagn till natten också)?
Idag sov han tre (!!!) timmar på raken, men bara tack vare att jag och mormor turades om att promenera med honom ute i vagnen i två timmar (sen sov han ytterligare en timme som bonus efter att vi promenerat klart). Jag kände att jag behövde en paus, därav denna "tvångssövning" - och jag fick en timmes sömn MEN inte minst: en utvilad, underbar liten älskling som åt som en häst och därefter fyrade av leende på leende när han vaknat och ätit
Längtar till slutet av mars
-
annawahlgren
Fast i fortsättningen ska du ju försöka hålla dig till 2-2 och helst inte laborera med mer än marginalkvartar. Men det vet du ju
Ja, lägg honom vaken etc; buffa kan du göra som markering men bara precis med fyra stycken, alltså inte fyra omgångar utan en-två-tre-fyr, avslutas med kort solfjäder modell statiskt tryck (två-tre sekunder) och sedan bortvänd ut med ramsan x4.
Tycker du ska investera i en billlig begagnad flatpottnad gammal barnvagn att ha däruppe
Och vad gäller vagnandet, för att komma förbi den där 45-minutersskarven - och det GÖR du, förr eller senare, tro mig
-
father of sons