Ensamleksproblem

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Ensamleksproblem

Inlägg av Tessan »

Hej hej :D
Emma brukar leka fint i 1 timme och 20 minuter varje morgon men nu sen en vecka tillbaka har hon kommit på hur hon ställer sig upp i sängen men inte hur man sätter sig ner. :-k :shock:
Detta gör att hon nu ställer sig upp efter ca 10 minuter och efter ytterligare 5 börjar hon hojta högt och argt. :twisted:

Hur ska jag bemöta detta? Gå in och sätta ner henne? :-k
Jag har gjort det några gånger men hon är fortfarande väldigt arg då och ensamleken är slut inom en halvtimme då hojtandet övergår i ledsamheter... :cry:

Någon som kan tipsa :?:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

hänger på den här tråden eftersom det är precis vad vår unga dam också har börjat med

Vi har bara kommit upp i en halvtimmes ensamlek ännu, men bara efter en kort stund står hon upp längs spjälorna och ropar förtvivlat.

Vi har också satt henne ner igen och glatt vinkat hejdå, men trafiken innebär snabbt mer trafik osv...
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej på er!

Vet inte om det är till hjälp precis, men när jag (inte JAG då, utan min dotter... :wink: ) hade samma problem så bestämde jag mig till slut för att vänta ut det hela :shock: ! Faktum är att hon efter att ha varit arg, ledsen, uppgiven, i den ordningen, till slut tröttnade och satte sig! När hon kommit på det så var det ett väldigt hattande därinne, men det gick fortare och fortare för henne att sätta sig.

Det finns ju ingen bättre plats att träna det på! Och mycket hellre under ensamleken än när de är trötta och ska sova natt :?:

Blir de riktigt riktigt ledsna är det klart att man får bryta, men då tror jag det är bättre att gå in och verkligen bryta - korta ensamleken helt enkelt. (Låtsas som att det regnar förstås; "Hej är DU här? Vad roligt! Har du haft skoj med leksakerna? Nu ska vi gå UT, JA!")

Att gå in och sen ut igen skapar nog total förvirring (jag höll förstås på så också i början, men det funkade aldrig), jag tror inte att de små - när de är riktigt ledsna - verkligen menar "Hallå, kan du hjälpa mig att sätta mig så jag kan leka vidare?" utan "Nu står jag upp helt plötsligt, det här var inte så skoj, kom och hjälp mig!" Vad jag menar är att om frågan är ställd som den första, så kommer de att övervinna sin rädsla för den höga höjden och verkligen sätta sig efter en stund. Är frågan den andra blir de nog inte så glada om man går in och sen lämnar igen, det blir fel svar på frågan.

Hur som helst är det en övergående period, de lär sig snart att sätta sig! De första gångerna verkar fallet högt och hårt, men min dotter gjorde sig aldrig illa i spjälsängen, hon faller mjukt och skulle hon slå i spjälorna så är de förvånandsvärt mjuka och framförallt vertikala.

För säkerhets skull skulle jag nog ta bort eventuella hårda leksaker under den här tiden, typ större plastleksaker. Mindre platsprylar, ringar odyl, är nog ingen fara, det hade vi.

Vilken roman, förlåt! :oops:

Lycka till! :thumbsup:
Lisa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

tack för ditt långa och utförliga svar :D

Jag håller med dig om att gå in och "hjälpa" och sedan gå ut igen bara skapar förvirring. :? Det känns verkligen i hjärtat när det blir ledsna miner efter jag hjälpt henne ner och sedan vinkat hejdå :( . Hela syftet försvinner på något sätt... :cry: Jag ska verkligen tänka så som du beskriver det om att hjälpa/leka osv....Det var jättebra. tack :D :!:

Idag gick det ändå riktigt bra. Jag är osäker på om hon ställde sig upp alls. Och gjorde hon det så satte hon sig ner på egen hand. Men jag tippar på att hon satt/låg ner under hela tiden. Vi bytte leksaker inför dagens övningar (brukar växla var fjärde dag) och det innebär alltid mycket koncentration den första morgonen... :D

Jag håller med dig om att det är bra träning att ställa sig upp/sätta sig ner under just ensamleken och i sängen. Det blir en utmaning i sig. :D Har inte tänkt på det förut... Tyvärr är jag väldigt känslig för ledsna miner och gnäll. Jag har lite dåligt med tålamod för att vänta ut det ordentligt. Dvs vänta på den berömda sucken, men jag blir bättre :D

tack igen

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Det har gått en tid sedan denna tråd skrevs men jag ville bara berätta att jag läser den om och om igen varje morgon under Leias ensamlek :!: :wink: :lol:

Hobbyn att ställa sig upp efter en kvart överskuggar allt. Läste i en annan tråd att man skulle se till att ha ordentligt intressanta leksaker i sängen. Just nu gissar jag att behovet att träna sin färdighet överträffar prylintresset. Om jag så släppte ned tio telefonkataloger, familjens samlade arsenal av fjärrkontroller/mobiler samt halva Liseberg skulle det nog inte räcka ändå... :roll:

Det tjoas i alla de tonarter och mamman mumlar "all hjälp hindrar utvecklingen" som ramsa till sig själv...
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Ensamleken ska inte odla prylgalenhet (i första hand) :lol:
Halva Liseberg är faktiskt betydligt mer ointressant än den utveckling som sker just nu för lilla Leia. Mammas utveckling likaså :wink: :D

Vår son hade i evigheter hobbyn "töm sängen på alla prylar på kortast möjliga tid." Vad skulle han då göra i 2h? :shock:
Odla intresset för sin egen högt intressanta person :!:
Kriser i alla de former kommer att uppstå både här och där, och vi kan och SKA inte lösa dem. (Och du sa det själv...det där om onödig hjälp :lol: )

Jag tycker att Lisa S svar innefattar allt! :!:

:D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Jag tycker precis som du att Lisa S beskriver så bra :!: :D (det är ju därför jag läser tråden varje dag :wink: )

Ville visa min uppskattning för tråden, filosofera lite för mig själv och med lite tur få ännu mer reflektioner kring ensamlek/utveckling... :wink:

:arrow: och så fick jag det :!: :lol:

Tack :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"