Jag vet inte om det här är rätt sida att fråga detta på....
Det är så att vi ska åka till Kina 10 dagar den 10 juli och arvid kommer då vara 17 månader. Är det någon som har varit i Kina med barn? Mat, vatten m.m.??? Tidsskilnnaden? Hur tacklar man den? Jag vet att man kan flyttta någon timme varje dag innan man åker...men blir det ok ? Flyget?
Vi har aldrig tagit med arvid så han fått sova, blivit väckt, sova osv så därför känner vi oss lite osäkra. Tänk om han inte sover alls??!!!
tacksam för svar
Hej
Har egentligen inga svar men med rätt attityd och självförtroende så fixar allt sig galant! Han kommer att både sova och äta, bara möjligheterna ges.
Kram och lycka till!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Jag flyger mellan Europa och USA med vår lilla 3 mån kille, och det har gått sådär... Nu är ju ert barn lite äldre så det kanske blir lättare (alternativt svårare?) med tidsskillnad och så.. Under verktygen (tror jag) står det hur du skall göra för att ändra tidsskillnaden en timme i taget. Jag skulle A.) Inte ändra alls (knappast möjligt eftersom dygnet är helt omvänt i Kina), eller B.) Ändra en timme om dagen för att göra det enklare för knodden. Försök anpassa tidsändringen så att han sover natt på flyget. (Så gjorde jag göra för att göra resan trevligare för både oss och ungen)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Tack för svar!!
Känner mig lite fjantiig att jag går och oroar mig för hur det ska gå... helst vill jag ju vara.... 8)
min man mats sa " att då får du välja att inte åka till kina" och det vill jag ju inte. Vi får resan gratis för min far ska arbeta som reseledare och jag ska hjälpa till. Min man, mor och lille arvid får följa med som sällskap!! då kan man ju inte tacka nej!!!
Men ...jag är lie orolig för hur det ska gå för sömnen. När det blev vintertid tog det nästan en vecka innan han slutade vakna kl 5 på morgonen!! usch!!
om du söker lite på forumet så finns det en hel del skrivet om resor ! Vi har gjort n¨gra resor USA-sverige och har aldrig förberett oss med att ändra en timme i taget i förväg. Det har inte så praktiskt att göra det så vi har struntat. när vi har åkt till USA har det tagit 3 dygn innan vi varit helt i rätt tid med barnen, de har vaknat väldigt tidigt på mogonen och vi har försökt att få middagssämn och kvällssömnen i rätt tid och att de inte sovt för länge på dagen. När vi har kommit till Sverige har det varit betydligt enklare. Båda barnen har sovit länge p åmornarna så då har det varit läge att väcka dem på morgonen.
nu är det ju lite annat när man åker iväg på semester och inte vill att många dagar p åsemestern ska bli konstiga pga tidsskillanden. Så det är nog inte så dumt att föröska ställa om lit einnan ni reser. men sök lite på forumet så får du nog inspiration.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Hej!
Vi åkte till Thailand i två månader när lillan var 10 månader. Vi anpassade inte tiderna efter tiddskillnaden när vi åkte dit pga att planet gick på natten så det funkade helt enkelt inte (hade varit lättare om det gått på dagen). Hon sov inte speciellt mkt på vägen dit kan vi säga, planets bebissäng var för liten. På vägen hem så flyttade vi timmarna enligt AW:s schema som finns på sidan vilket blev jättebra eftersom vi då också åkte åt "rätt" håll med tidsskillnaden. Vi gjorde heller inte om misstaget att lägga lillan i bebissängen utan hängde upp den som man ska och la ett lakan över så att det blev ett litet tält( det är ju tyvärr ganska ljust på planet även när man ska sova) Sedan bäddade vi med täcken under och tjejen sov i 10 h. Vi var tvugna att väcka henne för att borda planet, som också var försenat, men blöjbyte, en extra slurk välling och ramsa gjorde att hon somnade om. Det tog väl två dagar i Thailand att hitta tillbaka till rytmen. Väl hemma igen gick det snabbare, men då hade vi också anpassat schemat. Man bör väl förstås alltid flytta timmar utifrån tiddskillnade men om det inte går så hjälper nog de vanliga rutinerna och schemat väldigt mkt att vända det hela rätt för de små. Vad roligt att åka till Kina, en 17 månaders är nog ett utmärkt resesällskap!
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
Hej!
Jag, min man och vår ettåring (Manne) har just kommit till Melbourne via Malasia i två dagar och det har gått jättebra med tidsskillnaden (typ 10 timmar). På planet till Kuala Lumpur sov han bara nagra timmar (av 12) så när vi kom fram till hotellet på morgonen sov vi alla ett par timmar, och sedan vid 11-tiden gick vi ut i solen, Manne fick lunch vid tolv, ny tid och sedan hoppade han bara på rätt tid. Så klart att någon liten ramsa behövdes, men tack vare mörkt lakan över hans säng så sov han gott.
Vi tyckte inte att vi hann greja med ändrat schema innan vi åkte, och kanske hade vi tur, men det har fungerat kanon! Nu sover han från 19 till 07.30, för daglurarna är inte helt spikade, men eftersom han nog bara behöver en så känns det bra ändå.
Kina är ett härligt land!
/Anna