Hjälpa andra?!
Hjälpa andra?!
Hej på er...
Jag har en kompis vars son länge har haft det jobbigt med nattsömnen (han är nu ca 1 år och problemen började efter en RS-infektion vid ca 2 mån ålder). Nu är båda föräldrarna förbi utmattade och har bett mig om hjälp att kura deras lilla... Jag tror mig kunna detta ganska bra nu och jag har läst läst och läst men ändå kommer vargen svansandes lite...
Är det ngn (mer än Anna
) som har erfarenhet av att kura andras barn, är det ngt speciellt jag ska tänka på
Jag behöver lite pepping känner jag 8-[
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Vll de verkligen ha hjälp och tilltror dig att kunna ge den, pytsa iväg dem de två första nätterna. Det är en bra övning för dem att våga satsa på det förtroende för dig som de sedan måste känna för sitt lilla barn
Osvikligt lugn, påläst, säker och konsekvent fixar du det galant, och chansen är stor att den lille reagerar med pur lättnad. Men du kan inte ta hand om de ömma också
Vi finns för dig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Linda!
Vilken utmaning!
Detta kommer du fixa, du vet ju vad du håller på med!
Hjälpte en väninna en gång, men då sov hon bredvid mig och kollade när det var dags att ingripa. Hon konstaterade dagen efter att hon ingripit alldeles för ofta.
Jag tror det är bättre att - som Anna Wahlgren själv skriver - köra ut föräldrarna helt, och ta hand om detta ensam.
Lär känna honom ordentligt, var med honom under dagen, så han känner till dig så du inte känns främmande.
Tro på dig själv, jag VET att du kan MASSOR om detta!
Sträck på dig och var stolt över att du är en så vänlig människa!
kram anna
Vilken utmaning!
Detta kommer du fixa, du vet ju vad du håller på med!
Hjälpte en väninna en gång, men då sov hon bredvid mig och kollade när det var dags att ingripa. Hon konstaterade dagen efter att hon ingripit alldeles för ofta.
Jag tror det är bättre att - som Anna Wahlgren själv skriver - köra ut föräldrarna helt, och ta hand om detta ensam.
Lär känna honom ordentligt, var med honom under dagen, så han känner till dig så du inte känns främmande.
Tro på dig själv, jag VET att du kan MASSOR om detta!
Sträck på dig och var stolt över att du är en så vänlig människa!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej Linda!
Vilken fantastisk människa du är som ställer upp och gör en sån här sak för dina vänner!!!
Du kommer fixa detta galant!! Iväg med föräldrarna så du får fokusera i lugn och ro det första nätterna. Är tanken att du ska köra dagarna också eller får du utrymme för egen sömn då? Har de redan fasta rutiner för dagarna som fungerar eller behöver de hjälp med det också?
Lycka till i massor och rapportera gärna om du genomför!!
Pia-Lotta
Vilken fantastisk människa du är som ställer upp och gör en sån här sak för dina vänner!!!
Du kommer fixa detta galant!! Iväg med föräldrarna så du får fokusera i lugn och ro det första nätterna. Är tanken att du ska köra dagarna också eller får du utrymme för egen sömn då? Har de redan fasta rutiner för dagarna som fungerar eller behöver de hjälp med det också?
Lycka till i massor och rapportera gärna om du genomför!!
Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Det jag direkt tänker på, är att de båda föräldrarna också måste vara MYCKET insatta i allt vad kuren innebär, eftersom det är de som kommer stå där sen med eventuella bakslag och frågor när sömnen börjat sätta sig. Är de då trygga i tron att allt är fixat för gott så kommer de ganska snabbt vara där de började igen...
Så det bästa är om de kanske kan vara med mot slutet... Eller kanske en dum idé... I vilket fall som helst så måste de också var pålästa
Stort lycka till, och jag väntar också på rapport om det blir av!
Åh vilka snälla saker ni säger om mig
Jag blir mer och mer peppad och övertygad om att jag kommer att klara av detta nu återstår bara (precis som ni också säger) att få föräldrarna att orka sätta sig in tänket. När de också vet vad de ska göra och varför så sätter jag igång! Återkommer självklart med rapporter
Jag blir mer och mer peppad och övertygad om att jag kommer att klara av detta nu återstår bara (precis som ni också säger) att få föräldrarna att orka sätta sig in tänket. När de också vet vad de ska göra och varför så sätter jag igång! Återkommer självklart med rapporter
Linda
-
Lillamolntuss
Hej alla, jag lovade att återkomma med rapport... det blir ingen
Dagen efter mitt senaste inlägg i den här tråden träffade jag mamman och var laddad upp till öronen med info om hur vi skulle gå till väga. Men helt plötsligt hade sonen börjat sova (det räckte tydligen att hota med mig
). Ja nu sover han inte hela nätter ännu men han somnar på ca 20 min och sover ca 3-4 timmar i sträck åt gången. Jämfört med hur de hade det tidigare så är detta himmelriket så de bestämde sig för att det fick vara bra så här ett tag.
Vad är nu hemligheten... de bytte säng åte honom. Tvärt emot alla råd här inne så tog de bort spjälsängen och ersatte den med en växasäng och helt plötsligt så trivs han i sin säng.
Återkommer ifall det blir aktuellt med en liten kur längre fram när de börjar längta efter HELA sovnätter. Men förhoppningsvis så orkar de ta sig igenom detta själva nu när de får lite mer sömn
Vad är nu hemligheten... de bytte säng åte honom. Tvärt emot alla råd här inne så tog de bort spjälsängen och ersatte den med en växasäng och helt plötsligt så trivs han i sin säng.
Återkommer ifall det blir aktuellt med en liten kur längre fram när de börjar längta efter HELA sovnätter. Men förhoppningsvis så orkar de ta sig igenom detta själva nu när de får lite mer sömn
Linda
Nämen!
Och du som hade laddat så! (nästan lite besviken va?)
Det hade varit roligt att följa er, men huvudsaken är ju att han sover
Fast jag undrar om det kommer funka med växa-säng, på så liten grabb...
Vi får se!
Återkom ifall det blir kur ändå!
kram anna
Och du som hade laddat så! (nästan lite besviken va?)
Det hade varit roligt att följa er, men huvudsaken är ju att han sover
Fast jag undrar om det kommer funka med växa-säng, på så liten grabb...
Vi får se!
Återkom ifall det blir kur ändå!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jo jag känner mig nästan lite snuvad på konfekten kan man väl säga men precis som du säger så är ju det viktigaste att lillgrabbens sömn har blivit bättre.
Storasyster till lille nattugglan "ville inte" heller sova i sin spjälis och fick därför växasäng tidigt. Det har gått bra förutom att hon fortfarande vaknar (4 år gammal drygt) en gång per natt... Men i övrigt så har hon gillat sin säng... det finns alltså undantag som bekräftar regeln.
Kram!
Storasyster till lille nattugglan "ville inte" heller sova i sin spjälis och fick därför växasäng tidigt. Det har gått bra förutom att hon fortfarande vaknar (4 år gammal drygt) en gång per natt... Men i övrigt så har hon gillat sin säng... det finns alltså undantag som bekräftar regeln.
Kram!
Linda