Skrev först i forumet för kurbarn upp till ett år, men fick tips att lägga mitt inlägg här istället, så hoppas att ni erfarna mammor kan hjälpa mig!
Jag kurade min son på 11,5 månader när han var 8,5 månad. Allting fungerar väldigt bra förutom för tidigt uppvak (han vaknar 1 timme för tidigt) och detta har vi aldrig fått bukt med. Han har aldrig sovit tills vi kommit in och väckt honom, utan han är alltid vaken och pratar högljutt eller skriker (vi har kolmörkt i rummet).
Jag har läst på mkt här på forumet och kommit fram till att försöka köra en minikur för att få bukt med morgonen. Dessa länkar är de jag ffa gillat:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... karklockan
Vårt schema är:
6.30 vakna
6.45 välling
8.15 frukost
9.30-10 sova
11.30 lunch
12.30-14 sova
14.30 mellis
17.30 middag
18.45 välling
19.00 sova
Den kur jag kört igång (nu 4 morgnar) går ut på följande:
- pangramsa vid första pip
- vänta så länge som möjligt, om han börjar skrika, på med klassisk musik
- om han somnar om, stäng av musik
- göra glad morgon när väckarklockan ringer prick 6.30 och han får stänga av den då (vi har inte kört med väckarklocka tidigare)
Nu till mina frågor:
- jag hade satt klockan imorse på 5.15, så jag skulle vara utanför hans rum så fort han vaknade men han vaknade redan 5, så jag hann inte. Till en början låg han bara och pratade, så jag sa pangramsan när pratet blev mer högljutt mot skrik. Ska man egentligen säga pangramsan DIREKT, även om det från hans sida från början bara är lugnt prat (det blir nämligen alltid mer högljutt efter ett tag)?
- när jag sagt ramsan så väntade jag tills han blev riktigt högljudd (han skriker inte av att han är ledsen, han pratskriker ropar), då satte jag igång musiken. Han blev tyst på en gång, men när jag sänkte musiken efter en stund så började han låta högt direkt. Ska man köra ramsa igen då, eller öka musiken igen?
-Jag ökade musiken, men höll på så några gånger. Till slut blev han aldrig tyst, utan var högljudd med musiken på fram till 6.15, då väckarklockan fick ringa och jag gick in och gjorde glad morgon. Han fick då stänga av klockan. Är han för liten för att man ska köra väckarklocka? Eller hur många dagar brukar det ta innan de fattar dess syfte?
- Om han skulle somna om, men vakna igen innan det är dags att gå in, kör man en ny pangramsa då och sen ev. musik, eller kör man musik direkt?
- Väldigt ofta har han bajsat när jag tar upp honom (tror att det ofta är det han vaknar av vid 5-5.30, men inte alltid), är det fler som har det problemet?
Hittills känns det inte som att detta fungerar alls, han somnar aldrig om när man drar på musiken. Så fort jag sänker den om han tystnar börjar han bli högljudd (skriker aldrig hysteriskt, pratar mest väldigt högt) igen.Han är aldrig ledsen när man kommer in. Han sitter oftast och tittar på en då och tänker typ "ja, va bra, nu är du här, jag vill gå upp!". Väckarklockan verkar han inte fatta än när jag går in med den och den ringer, men det kanske tar lite tid? Men antar att man får ge det hela en vecka och sedan utvärdera?
Gällande schemat så har jag också fundering på att ta bort förmiddagsluren och förlänga den senare luren. Dock tänkte jag att jag kanske ska försöka få morgonen att sitta först. Det passet som nu är 12.30-14 blir nästan aldrig så långt, han sover oftast 1h eller 1,15h.
Skulle verkligen uppskatta lite svar på mina frågor så snart någon kan!
Stort tack på förhand!!
/Annis