Hej!
MamMalin: Trist med förkylning, men nu verkar du på gång igen - bra!
Bluna: Jag har en bok som heter "Oliv" hemma, den har jag använt till veckans recept jag lagat med tema "Medelhavsmat". SÅÅÅÅ gott har vi ätit och det har fått betyg mellan 4 och 5 (av 5 möjliga) här hemma och t.o.m applåder vid matbordet

Mycket grönsaker och kött med en explosion av smaker av olivolja, vitlök, citron, persilja, vinäger m.m Underbart gott!
Veckans vardagar åt vi:
*Grillade grönsaker (paprika, lök, purjo, m.m) med kassler
*Bönor i ugn (röda bönor, tomatsås, mozzarella, örter) och chorizo
*Potatissallad med stekt kött (potatis koktes och kyldes snabbt, blandades med paprika på burk, persilja, kalamataoliver och toppades med vinägerdressing)
*Kycklingklubbor med rostade rotsaker (sötpotatis, potatis, morot) Kycklingklubborna rostades i ugn med vitlök, olivolja, persilja, rivet citronskal. Sallad till alla rätter.
Per fortsatte temat i helgen och grillade och vi hade grekisk sallad till.
Dessutom är maten snabblagad!! Extra plus!
TorsMamma: Jag läste trådarna och den om Paleo (som jag aldrig hört talas om) lät ju som medelhavskost, men det är väl just explosionen av smaker i medelhavsköket som kanske skiljer.
Jag har ju ätit LCHF flera år innan det blev "modernt" och innan allmänt folk visste vad det var. Gick ner och höll vikten av det, men mådde inte helt bra då jag var för strikt (tappade hår och var yr/trött...) Gick över till något som var mellan GI/LCHF och där har jag varit sedan dess, alltså i många år nu. Fast det har även varit vanlig husmanskost men hela tiden med tanke på att hålla ner på kolhydraterna.
MEN väger nu alltså c:a 6 kg mer än jag gjorde för 1,5 år sedan...
Medelhavskosten är väldigt GI egentligen, men utan mjölkprodukterna.
Jag ska nu väga/mäta mig varje ons.morgon har jag bestämt mig för.
Denna första onsdag visade vågen på -1,2 kg men inget på måtten.
SusanD: IMPONERANDE vad du kör på!!
Tutan: Skönt med huset - kom igen nu med träning igen!
Veckans träning, 5 pass:
Mån: Motionscykel 55 min
Tis: Zwow 9 10 min + 3 plankor
Ons: Motionscykel 50 min
Fre: Zwow 24, 20 min
Lör: Cirkelpass 4 min.
Jag har just gjort en ny veckomeny med medelhavsmat som jag hoppas blir lika god!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.