Hej!
En spänstig ung person

!
Förtrotsen skiljer sig från trotsen mest i förälderns attityd. Under den verkliga trotsen så får man välja situationer som SKA genomföras (läs Barnaboken i Trotskapitlet om mamman som är på väg hem med lilla Björn). Under förtrotsen så är paktande den mest effektiva vägen framåt. Och en inre påminnelse om att små personer kan mer än man tror Själv.
Jag har personligen varit rätt liberal med maten - en flaska välling i handen och en pytteliten smörgås att nafsa på vid matbordet eller vid arbetsbordet i barnens rum. Lunch och middag har jag varit mer konsekvent med - dom har vi ätit tillsammans - men behöver man springa ett varv så har det också gått bra. Jag gillar inte maktkamp runt mat - av egen erfarenhet

.
Ingen av mina har använt haklapp mer än i två sekunder

men desto mer avokado i håret och pasta i öronen har det blivit. Om det är viktigt för dig ska du genomföra det - men man behöver faktiskt inte ha haklapp...
Vad gäller kläder så har jag två olika varianter här hemma. En som vänligt tagit på sig vad som helst och nu i något högre ålder artigt går och hämtar det han vill ha på sig.
Och så har vi Lilla L, nu 3 år gammal... Förra vintern var den vanliga bilden på vår hemmagata en påbyltad familj som promenerade med en ung dam endast iförd blöja. Mitt i november med snöblandat regn.
Jag blev så trött på att klä på en skrikande unge att jag backade till en lugn plats i mig själv och sa: låt oss se efter om kläder behövs. Hon klev rådigt ut och höll masken i många kvarter

. Jag hade förstås med allt upptänkligt i vagnen!! Och sen klädde hon på sig, huttrande. Sommaren efter hade hon mössa i juli..
Så det beror på person skulle jag säga! Om du har en frågvis stark person till barn som måste göra själv för att förstå - låt honom! Ingen dör av att gå naken några minuter. Om det inte är 40 minus - då räcker nog några sekunder innan kläderna åker på.
Vad gäller tandborstning så är rådet eltandborste från 3 år. Kan du hjälpa honom att öppna munnen genom att sjunga opera tex? (Ju sämre desto bättre

) Hitta på bus - leta efter troll, leta efter kakor i munnen? Hur löser ni det nu?
Stryk ordet maktgrej och maktkamp ur din tanke. Han vill kunna själv! Låt honom duka fram allt till måltiden, låt honom vara med och sätta på tandkräm, låt honom välja sina kläder, låt honom städa, putsa, handla och vara ute massor. Och så hjälp honom att komma över svårigheter genom att skylla på Saken "men villken trasslig strumpa, vad den busar", "nämen rackarns vilken dum tröskel som fällde dig så taskigt".
Senare kommer situationer då du verkligen måste välja strid och stå för ditt ord men inte än.
Clara