Från ljuvlig nattsömn till mardrömsnätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vides mamma

Från ljuvlig nattsömn till mardrömsnätter

Inlägg av Vides mamma »

Hej!

Vi kurade vår son när han var 5,5 månader ( är nu 8,5 mån) och hela familjen fick äntligen sin ljuvliga sömn. Vi har haft lite problem med tidiga mornar men det har lagt sig och ibland har han vaknat på natten men har då snabbt somnat om på ramsa eller om det inte fungerat - ett snabbt tillrättaläggande.

Från ca 2 veckor tillbaka är våra nätter hemska. Det började med att sonen blev magsjuk en natt, vaknade 00:30 och kräktes var 20:e minut fram till kl 06:00. Den natten tog vi upp honom ur sängen och han sov i min famn mellan kräkningarna. Nästa natt kräktes han igen och vi trodde det skulle fortsätta därför lyfte vi upp honom och la honom mellan oss men det blev bara en gång och sen sov han resten av natten i vår säng.

Efter detta har sonen vaknat varje natt mellan 1:30-04 och det tar mellan 1-2 timmar att få honom att somna om, ramsa eller snabbt tillrättaläggande fungerar inte längre. Sedan vaknar han vid 5-6 tiden igen och det hela börjar om. Jag antar att vi släppt in "vargen" i hans säng då vi tagit upp honom och att det kan vara 8 månaders ångest som spökar? När han vaknar ramsar jag först och avvaktar, påminner och avvaktar, sedan solfjäder tills lugn. Men han fortsätter gallskrika och det har alla nätter slutat med att jag solfjädrat honom till sömns och sen smygit ut ur hans rum :oops: Vid tidiga mornar funderar vi på att pröva mozart utanför hans rum? Sätter vi då på högmusik så fort vi hör att han börjar gnälla utan att ramsa?

Funderar också på om han sover för mkt på dagen. Så här ser hans schema ut nu.

07:00 Godmorgon, frukost välling
08:30 Mellanmål en flaska tillskottsnäring
9:00-9.45 sova 45 min
11:00 Lunch "riktig" mat med frukt till efterrätt
11:45-13:15 sova 1,5 timme
14:00 Mellanmål gröt med frukt i
16:00-16.20 sova 20 min
17:00 Middag "riktig" mat med frukt till efterrätt
18:00-19:00 Bad, nattslurk välling, skratt till godnatt

Vi försöker ge honom mkt social delaktighet, utmaningar och utevistelse. Han somnar nästan alltid glad och alltid själv i sin säng. Nu undrar jag om vi ska korta ner hans första lur till 20 minuter? Eller ta bort dom 20 minuterna på em?

Tacksam för råd och tips, är så trött :shock:
20120608
Kurstart 20121123
Anna09

Re: Från ljuvlig nattsömn till mardrömsnätter

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Du ska inte ändra någonting! [-X :)

Han går just nu med all säkerhet igenom 8månadersångesten, en tid då man inser att man är en fristående individ och inte en del av mamma och pappa. :shock:

Kan vara nog så skrämmande, och kräva sina frågor om ifall allt är som det tidigare varit nu när det inre är kaos. Det sista han behöver är en mamma som också börjar ifrågasätta tillvaron och rutinerna. Ni gör helt rätt i att vara ute och ge utmaningar. =D>

Håll nu rutinerna, ge de säkraste och lugnaste svar ni kan och läs på om 8 mån ångesten i Barnaboken eller här på forumet så lovar jag att dina frågor rätar ut sig!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Vides mamma

Inlägg av Vides mamma »

Hej!
Tack för senaste svaret! 8 månadersångesten försvann efter någon vecka och vi minskade även ner på dagssömnen i samma veva.

Vide har nu haft samma schema sedan 8,5 månader och är nu 11 månader om några dagar, det har fungerat mycket bra tills nu dom senaste två veckorna har han börjat vakna vid 6 tiden på morgonen och somnar inte om.

Mina funderingar är om det är vargtimmen som spökar och att vi ska fortsätta att jobba med "tidigamorgon strategier" eller om sömnen också behöver justeras på något sätt på dagen.

Detta schema har Vide:

7:00 Godmorgon och välling
8:30 En liten banan och halv smörgås
9:00 Sova i 20 min
11:00 Lunch
11:45 Sova i 1,5 timme
14:00 Mellanmål
16:00 Sova i 20 min
17:00 Middag
18:30 Välling, skratt till godnatt
19:00 Godnatt

Vi har behållit sovstund på både förmiddagen och eftermiddagen då vi tycker att han inte riktigt orkar vara vaken många timmar i sträck, med bara powernappar på 20 min så han ska orkar fram till långa "mittpådagen" vilan och till natten. Ibland har vi hoppat över eftermiddagsvilan och det har gått bra men vid 16 tiden är vi ofta på väg hem med bil eller med vagn och då kan Vide inte hålla ögonen öppna. Matintaget är mycket bra.

Sen till något som jag tycker är märkligt. Ibland fuskar Vides pappa och låter honom sova 30-40 minuter istället för 20 min vid niosovningen och då brukar han sova fram till sju nästa morgon! Men när jag är med Vide på morgonen och är noga med att ska sova sina tider och inte mer så , brukar det vara klockan 06 han vaknar nästa morgon :?:

Dags att korta ner sömnen eller justera schemat tycker ni? Han kanske orkar vara vaken längre nu och bara sova en gång om dagen, 2h?

Tacksam för råd.
20120608
Kurstart 20121123
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Det verkar ju på det hela taget fungera bra för er :D
Men du kan gott skippa luren på eftermiddagen. Behovet av sömn för en 11-månaders ligger på ca 14 timmar/dygn och ni ligger lite i överkant nu, så som sagt.....skippa eftermiddagsluren :D . Det kan bli så att Vide blir lite trött på eftermiddagen de första dagarna, men det ger med sig så småningom.

:D
Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"