Vi kurade vår son när han var 5,5 månader ( är nu 8,5 mån) och hela familjen fick äntligen sin ljuvliga sömn. Vi har haft lite problem med tidiga mornar men det har lagt sig och ibland har han vaknat på natten men har då snabbt somnat om på ramsa eller om det inte fungerat - ett snabbt tillrättaläggande.
Från ca 2 veckor tillbaka är våra nätter hemska. Det började med att sonen blev magsjuk en natt, vaknade 00:30 och kräktes var 20:e minut fram till kl 06:00. Den natten tog vi upp honom ur sängen och han sov i min famn mellan kräkningarna. Nästa natt kräktes han igen och vi trodde det skulle fortsätta därför lyfte vi upp honom och la honom mellan oss men det blev bara en gång och sen sov han resten av natten i vår säng.
Efter detta har sonen vaknat varje natt mellan 1:30-04 och det tar mellan 1-2 timmar att få honom att somna om, ramsa eller snabbt tillrättaläggande fungerar inte längre. Sedan vaknar han vid 5-6 tiden igen och det hela börjar om. Jag antar att vi släppt in "vargen" i hans säng då vi tagit upp honom och att det kan vara 8 månaders ångest som spökar? När han vaknar ramsar jag först och avvaktar, påminner och avvaktar, sedan solfjäder tills lugn. Men han fortsätter gallskrika och det har alla nätter slutat med att jag solfjädrat honom till sömns och sen smygit ut ur hans rum
Funderar också på om han sover för mkt på dagen. Så här ser hans schema ut nu.
07:00 Godmorgon, frukost välling
08:30 Mellanmål en flaska tillskottsnäring
9:00-9.45 sova 45 min
11:00 Lunch "riktig" mat med frukt till efterrätt
11:45-13:15 sova 1,5 timme
14:00 Mellanmål gröt med frukt i
16:00-16.20 sova 20 min
17:00 Middag "riktig" mat med frukt till efterrätt
18:00-19:00 Bad, nattslurk välling, skratt till godnatt
Vi försöker ge honom mkt social delaktighet, utmaningar och utevistelse. Han somnar nästan alltid glad och alltid själv i sin säng. Nu undrar jag om vi ska korta ner hans första lur till 20 minuter? Eller ta bort dom 20 minuterna på em?
Tacksam för råd och tips, är så trött