Finns ingen botten i sonen, vaknar HUNGRIG ca 1h förtid

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
A lie
Kontakt:

Finns ingen botten i sonen, vaknar HUNGRIG ca 1h förtid

Inlägg av A lie »

Sedan vi kurade i december har allt flytit bra, men senaste veckan har han vaknat tidigare än morgon och verkligen varit hungrig

sonen blir 8 mån på måndag och äter som en hel kar... finns liksom ingen botten i honom - :?: hur gör jag för att få honom mätt? just nu äter han:

8.00 3-4dl välling (6mån ännu)
10.00 mellis, brukar bli frukt med yoghurt eller smörgås, eller en banan.. (nar mamma var barnvakt i helgen åt han en vuxenportion havregrynsgröt här både lördag, söndag och måndag utan att för den skullen äta mindre de andra målen...)
12.30 lunch. En stor burk 8mån mat eller 2dl hemlagad + 1/2 dl frukt + att han plockar med grönsaker/skorpa etc...
16.15 middag, som lunchen
(Igår var han hungrig vid 17.40 och drack 2dl välling utan problem och ville ha mer...)
19.00 Gröt - har gett på 2dl vatten + 6mån pulver, igår fick han dock bara en portion 8 mån gröt (kom på att jag hade en smakportion från semper...) + att han får plocka med grönsaker och rån/skorpa. av detta blev han inte mättare men däremot rejält hård i magen :-(

Natten är tänkt att vara 19.45 till 7.45 men senaste veckan har han vaknat mellan 6.45 och 7.15 vrålhungrig... Vad gör jag :?:
Har någon tips på mer mättande rätter att ge :?: Bör jag stuva om i scemat och ge mer riktig mat på kvällen? Ge välling innan sängen (tycker jag ger så mkt gluten redan, men kanske ngn glutenfri sort?) Tacksam för svar. Vill ju att sonen ska få sova mätt och glad hela nätterna...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

kan han inte få gröt där då vid 10-tiden? Jag har läst någonstans att vid 8-12 månaders ålder ska dom ha 2 huvudmål och 2-3 gröt/vällingmål! Och om du ger havregröt så är gluteninnehållet försumbart.

Lycka till!

/Piggelin
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
hålller med Piggelin om att ge vanlig havregrynsgröt med frukt kanske vid 10. Det är ju mindre gluten i det än i de flesta smörgåsar och rån eller skorpa!
Och jag tror absolut att vanlig havregrynsgröt är mer mättande än pulvergröt. Det har vi gett iallafall. Jag har blandat i lite hirsflingor för att öka järnhalten också. Då måste man dock koka lite längre tid.
Lycka till!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D

OJ vad hungrig han är då lille Widar! =P~ Min tjej är ju lite yngre, men jag svarar ändå hur jag skulle göra (kommer att göra senare).

:arrow: Jag skulle för det första byta till Fullkornsvälling och Fullkornsgröt direkt!

:arrow: Sen skulle jag byta plats på sista grötmålet och middagsmålet! Eventuellt kan du ge middagen kl 18.30, för att sen toppa med välling precis innan skratt och läggning! Om det passar er att äta vid den tiden alltså, för ni vill väl äta tillsammans allihop!?

:arrow: Jag skulle ge fullkornsvälling innan nattning, eftersom den innehåller mer fibrer och är mer mättande än ris/majsvälling. Om du tycker att det blir för mycket gluten på en dag kan du ju byta ut et av de andra gröt/vällingmålen! Havre innehåller, som Piggelin säger, inte så mycket gluten, men i vissa industrihavregröt tillsätter de även vetemjöl!

KRAM!
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

....å ge så mycket välling som bara går i! Våran son har ätit drygt 600 ml välling som mest under vissa perioder.

Lycka till! :D
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Tack för era svar. :D
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

uppdaterar...

har senaste två dagarna gett Widar

07.00 3dl (skulle nog kunna äta mer?) 8mån välling (går inte att få honom att vänta till 08 han äter på allt skriker osv...
10.00 1 vuxenportion havregröt
12.30
hemlagad mat mm som ovan
16.15 1 portion 8 mån gröt
19.00 hemmalagad mat mm som ovan

INGEN förändring om natten mer än att jag inte hört minsta pip 19.45 - ca 5.30 sedan är han vaken och nöjd ngn timma trots ramsa.. bajsar vid 6.50 blir bytt på och håller på att äta upp mig under tiden...

sedan blir fm gnällig iom att han vaknat så tidigt...

TRÖTT
Nancy

Inlägg av Nancy »

A lie; förstår inte riktigt, får Widar gröt vid 19 och sedan välling till natten :?:

:arrow: instämmer i övrigt med ElinN om att ge fullkorn, har gett det till leia sedan hon var 7 månader och det funkar jättebra :D
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Nej! Förut fick Widar gröt vid 19.00 sedan inget mer. Var uppe på förslag här att jag skulle ge honom välling innan sänggåendet, men det hinns liksom inte med... Nu ger vi gröt på em i stället och riktig mat på kvällen, funkar bättre eftersom vi äter då och Widar mer och mer börjar äta av vår mat...
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej igen!
Vi hade också förut natt mellan 19.30-07.30 och fick då tipset att prova 19.00-07.00 istället och faktiskt så funkar det bättre!
Sen skrev jag att våran son kunde äta 600 ml och då menade jag vid ett tillfälle! Tryck i så mycket det går, och då ska nog flaska två vara varm och klar för att drickas så fort första är slut. Vi provade att värma en till efter första om den tog slut men då ville han inte ha.
Vi har dessutom välling vid 07.30 och extra frukost vid 08.30 då brukar det bli frukt och smörgås. Lunch 12, mellis 14, middag 16.30, välling 18.30.
Hoppas att det löser sig.

Mvh från oss! :D
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ni har du redan fått så många bra tips men jag tänkte bidra med ett ändå :wink:

:arrow: måltiderna 16.15 och 19 kommer lite väl tätt tycker jag. Hade tidigare ännu tätare mellan målen på em/kväll av rädsla för hunger. Det jag trodde var hunger "botades" lika lätt med att helt sonika klä av ungen naken och låta henne leka på en fäll på golvet. Glad och pigg (nästan) hela vägen till kvällsvällingen :!: (tack Mammut Maria för detta råd :D )

Du kan ju prova att ha minst 3 tim emellan, gärna mer. Låt sen lille Widar äta sig riktigt tokmätt innan nattningen. Bra tips med flaskorna från Hampus i Lit :D

Vill du inte ge välling så går ju annan mat bra (slår dock ett extra slag för vällingen, praktiskt, mysigt, lugnt och i mitt tycke bra ritual innan dags för sängen). Leia är då redan ombytt för natten och efter vällingen kollas bara blöjan en extra gång.

Instämmer också med Elin om att snarast byta till fullkorn :D Här fuskas det hejvilt med åldersangivelser och Leia har druckit 8-månadersvälling sedan hon var 7 månader.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

haha :D Verkar som jag rusat på lite för många steg frammåt... Nu har vi kört med fullkornsprodukter ett par dagarsamt bytt plats på middagsmålet så han numer får riktig mat sista målet och det vrkar som om det var vad som behövdes. Magen är inte riktigt som den brukar :? men det stabiliserar förhoppningsvis till sig vartefter den vänjer sig.

Widar vaknar fortfarande och bajsar på morgonkvisten, men nu går det att söva om honom lika lätt som förut och utan att han håller på att äta upp en :P

Är fortfarande lite orolig för vad som ska bli nästa steg, men det får vi väl ta då?!!

Tycker alla lämnat bra svar för hur jag ska få sonen mättare, men problemet har eg inte legat i hur jag ska få i honom mer mat - jag skull utan problem få i honom 1l välling om jag erbjöd honom :lol: Detta utan att öka tiden mellan målen... Utan jag söker fortfarande efter tips på mat som ger mer mättnad länge, utan att vara i en så stor mängd. Fullkornet fungerar ju så - så det tipset var ju bra, var på väg i den riktningen själv och nu är han ju faktiskt 8 mån idag :wink:

Nancys förslag att utöka tiden mellan de två sista målen... Jag vet faktiskt inte hur jag skulle få till det... han sover vanligen mellan 15-16 (eg 15.45, men har en kvart snålt i schemat så här utnyttjas nästan alltid marginalkvarten) Skulle det målet tidigareläggas måste således hela luren tidigareläggas och det känns dumt när det funkar så BRA!
Samma sak med sista målet. 19.45 är natt och längre än så går inte att hålla honom vaken. Får han maten kl 19 är han färdigäten vid 19.30, visst jag skulle kunna ge honom välling uppepå och han skulle nog kunna klämma en dl eller två, men då skulle vi inte hinna med att tvätta av oss och borsta tänderna eller att busa innan natten. Blir det senare blir han övertrött och buset fungerar inte... Så schemat får vara tv. Kommer väl att bli ändringar framöver med mindre sömn och sommartid så får se över det då...

Nu har han tröttnat på att leka själv, så detta får bli allt!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Javisst ja, dessa små tänder ska ju borstas också... Leias första är nästan framme så än så länge har det inte varit aktuellt.

:arrow: kan du kanske ta både tvätt och bus FÖRE välling och enbart tandborstning efter vällingen :?:

(för vi kan ju inte ge oss innan vi löst Widars hungergåta :wink: :D )
ElinN

Inlägg av ElinN »

Angående mättande mat så har jag fått för mig att Nestlés mild Fullkornsgröt mättar bättre än Sempers! Denna slutsats har jag dragit efter lång erfarenhet som enbarnsmor vars dotter ätit 8-mån-gröt i ett par veckor! :lol: :mrgreen: :lol:

Har provat Nestles Mild Fullkornsgröt (utan frukt) och Sempers Mild Fullkornsgröt med päron, äpple och hallon. Tycker att Nestles verkar fylligare och mer mättande och dessutom smakar den godare om jag får välja! =P~

Men han sover kanske bra ändå nu!??

KRAM
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"