Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barnet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Första natten går man in DIREKT och buffar lugn/sömntung efter en reaktion, man jobbar inte med ramsan i detta läget. Utan då får man gå in igen, oavsett reaktion! Ut med ramsa och sen bekräfta.

Andra natten kan man börja med att buffa för att under uppvaken börja låta ramsan ta över mer och mer. Här är det dags att börja lyssna.

Tredje natten, nu skall man avgöra hur mycket man måste lyssna och ramsa som svar på frågor. DÅ måste du ha koll.


1. lugnet
2. säkerhet
3. Trygghet

Så in och buffa sömntung, inga skrik här inte! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Jaha, så hon skulle inte fått skrika alls i kväll, ens vid läggningen? Det hade jag inte förstått. Hur är det i morgon? Får hon skrika då? Hur ska jag tänka när jag låter ramsan ta över mer, är det principen att bara buffa när hon är riktigt uppjagad och annars ramsa, eller..?
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Förhållandevis lugn natt, men nu är det vargtimmar och jag tänker undslippa mig ett gnäll för egen räkning: AJ MIN RYGG!!! men på det stora hela är jag ändå rätt nöj med min insats. Nu när jag vet att hon inte ska skrika... hoppas att det ger resultat.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av TorsMamma »

natt 2 är det dags att lyssna och börja med ramsan.

Dock, man ramsar inte för att nästa sekund bestämma att OJ, det är KRIS! Jag måste in, då betyder ramsan "mamma kommer". Utan då får du vänta med att gå in en stund.

Men man kan säga ramsan X6, X8 eller X16 som det är vad konversationen kräver. Det är kommunikation som gäller nu!! Både i ord och handling. Vad är frågan???
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

ok, så om jag har förstått det rätt nu alltså: natt två nu så lägger jag henne tillrätta, buffar lugn och ramsar ut. om hon då skriker så springer jag inte in och buffar direkt igen som jag skulle gjort igår utan avvaktar lite. När jag ingriper, ska det helst vara ramsan då och buff bara i nödfall eller hur ska jag tänka om det? Och sen under natten, ska jag ingripa direkt liksom natt ett, men med ramsa istället för buff tills jag hör att hon slutar skrika?

Natten gick såhär, sammanfattningsvis:

Halvtimme att somna, tre buffomgångar.
Knäpptyst till 02:20 då det tar 15 minuter och sex buffomgångar att få henne att somna om, hon får två bekräftelser eftersom hon gnäller en liten stund efter den första. Fem minuter senare gnäller hon några gånger men somnar om själv.

03:45 börjar cirkusen. våda barnen vaknar, emil vill ha pappa men nöjer sig efter ett tag med att jag hämtar en annan napp (den han brukar ha som inte hittades vid läggningen) och somnar om. Astrid går jag in och buffar sex gånger på kort tid, vissa gånger känns jättelånga och jag måste hela tiden dra ner henne för att hon inte ska fara in i spjälorna. 0410 skickar jag in bekräftelse för andra gången och tror att det är bra, men får fem minuter senare stå och buffa i 15 minuter, jag fortsätter en stund sedan hon tystnat eftersom hon fortfarande stånkar och rör sig, jag går innan hon är helt stilla mest för att jag själv är slut faktiskt men hon förblir tyst och får bekräftelsen.
sista omgången drar igång 04:40 då jag buffar först sju minuter, sen fyra och sen tre ganska korta omgångar. ibland tycker jag att hon nästan verkar argare när jag buffar henne.
04:55 får hon så den sista bekräftelsen och sover så fint till 07:00 då jag väcker en sömnig tös som först bara tittar på mig för att vända på huvudet och försöka somna om :p

nu har hon 20 min kvar av lunchvilan och både den och fm-vilan har gått fint hittills. hon somnade väldigt fort på fm, det tog fem min att somna efter lunch och hon var väldigt trött en kvart innan ungefär så jag fick flirta en hel del med henne.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är det dags att lyssna av, jag kan inte säga när du skall in och inte. Men en tanke är att när du vill buffa så ramsar du och blir det KRIS, hon fastnar eller så, då buffar man. Lyssna är nyckeln.

Sist, ramsan är alltid MINST X4 och bekräftelsen lika så.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

ok, nu börjar alltså den svåra biten... jag ska ramsa minst fyra verser åt gången tills hon lyssnar, ska det märkas genom att hon dämpar skriken lite?

och själva läggningen, är det buff då eller bara tillrättaläggande och ramsa?

det är den här biten jag är som mest nervös inför, att ta ramsan i bruk på allvar och som huvudredskap.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av TorsMamma »

Allt detta kan bara du avgöra, jag är inte där och lyssnar. Hon måste inte tystna på ramsan, hon skall LYSSNA på ramsan. Lyssnar hon? Har hon fått svar? Hon har rätt att reagera på svaret, det är en dialog ni skall få till. Ingen skrikfest nu. Lugn och stadig. Hellre förmycket buff om du känner dig osäker de första 2 dagarna. Men jobba med en dialog.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Nej du har ju rätt förstås, jag får försöka lita mer på mig själv. Jag har läst på lite mer nu och det känns aningen bättre. Jag är så nervös att inte få till kommunikationen med ramsan att jag försöker gå för fort fram tror jag. Jag ska försöka att inte vara så rädd att buffa i natt, jag märker nog när hon börjar bli mottaglig för ramsan.

Jag har märkt nu att hon spänner sig och börjar skrika när jag trycker till med solfjädern, brukar det generellt betyda att ungen inte blivit tillräckligt lugn eller att man varit väl generös med buff? Nu har jag testat både att ramsa ut och att omedelbart börja buffa igen vid de tillfällena och tycker att det senare känns bättre. Däremot är jag rädd att hon kanske han somna innan jag kom iväg ikväll för det blev så väldigt tyst när hon väl svarade på beskedet. Hon somnade i alla fall på tio minuter.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det verkar ju gå bra med er!

Det magiska med ramsan är att man faktiskt måste LYSSNA på barnet och svara enligt det. Ingen kan säga hur många verser och hur snabbt man skall ramsa. Det är endast du som kan lyssna till Astrid och svara så som du tycker att hon låter. På ett sätt är det ju befriande eftersom du inte kan göra fel ;) Det enda du kan "göra fel" är att låta tvekande på rösten för det hör ju barnet direkt!

ramsa alltså i olika tonlägen, olika tempo, Dra ut på någon stavelse och hacka upp resten. Du kan ramsa medlidande, lugnande, bestämt, glatt, hurtigt! :)
Om man nyanserar ramsan mer så det faktiskt låter som om du har en tanke bakom det - då tar den oftast bättre!!!
Och låter hon ARG väntar du med ditt svar tills hon svurit av sig det värsta - så svarar du lugnt, milt och konsekvent med ramsan.

Och kanske det kan lätta din oro att tänka att hon kommer att ta till sig ramsan bara ni får ÖVA! så se hennes frågor som ypperliga möjligheter till att öva er på denna kommunikation!
Stirra dig inte blind på anvisningar i boken om hur snabbt den och den reaktionen skall komma. Satsa på att låta ramsan ta över nu som verktyg och se till att få sista ordet! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Skrik, skrik, skrik och skrik. Sedan strax före sju har hon nu skrikit. Jag har ramsat mig blå, upp till 20 verser som mest, högt och lågt och argt och fint. Några gånger har jag gått in och lagt till rätta (nästan hela kudden är blöt av, ja, kräk dregel och tårar förmodligen... blöt i alla fall) och då blir hon stilla bara av att jag lägger henne tillrätta, sen drar hon igång igen när jag går. Jag vet att det bara är jag som hör, men borde inte detta beteende tyda på att hon inte behöver lugnas med fysiska medel, trots att hon skriker som en besatt där inne? Jag försöker verkligen hålla en säker attityd, men jag känner mig som ett enda stort desperat frågetecken just nu. Känns som att jag bara gissar, jag vet bara att jag inte vill ge upp en gång till men jag kan inte ärligt påstå att jag alls vet vad jag gör... hon tystnar några sekunder då och då, men det kunde lika gärna bero på utmattning.

När jag skrev sista meningen nu så blev det plötsligt tyst, 1940 ungefär, och jag var snabb till dörren att skicka in fyra mjuka verser bekräftelse. Ingen reaktion.

Hon har inte sovit så bra på dagen idag. Hon verkar bara bli förbannad när jag buffar, fick formligen slita upp henne ur sängen i en tyst millisekund när hon skulle upp efter lunchvilan. Då hade hon sovit ca en timme efter 15 min läggning. Men på natten sov hon från 0110 till väckning, dvs det blev inte så mycket av att använde ramsan, som jag hade tänkt satsa på till vargtimmen.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag skulle vilka säga att du svarar på dina frågor själv genom att säga

"Jag försöker verkligen hålla en säker attityd, men jag känner mig som ett enda stort desperat frågetecken just nu. Känns som att jag bara gissar, jag vet bara att jag inte vill ge upp en gång till men jag kan inte ärligt påstå att jag alls vet vad jag gör... "

Du kan få ett barn att sova vart som helst och hur som helst om du har attityden. Har du läst på vad den innebär?! Uppdatera dig för att få pepp. Här är det inte frågan om att fråga barnet något (som du gör nu när du fyller på med ?.

Som mumintrollet skriver handlar inte kurandet om exakt antal ramsor eller minuter hit eller dit utan om att lyssna på barnet. Och i det lägga in tryggheten. Du har egentligen alla svar längre upp i tråden. Fråga inte barnet mer nu utan hitta LUGNET, TRYGGHETEN och ATTITYDEN. Jag känner så mycket oro och frågor i ditt inlägg. Och rädsla att misslyckas (igen). Mamma ska ta ledningen ( inte alltid lätt jag vet!) Det är det du måste jobba med.

Jag brukar tänka så här; Vad är alternativet? Ta upp barnet? Rädda barnet från vad då? Sömnen? Sängen? Är det farligt?

Ställ frågorna till DIG och inte till barnet.

Hälsningar

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Jag tänkte tidigare ikväll just på det du skriver om alternativ - vi behöver alla få sova, och det finns inget alternativ annat än att bara fortsätta. Om det nu är möjligt så tror jag att jag krisar "privat" när hon skriker men skickar in ramsorna som om jag visste vad jag höll på med. Jag vet inte hur jag skulle kunna hindra mig själv från att bli spänd och orolig i hela kroppen när hon håller på och jag inte märker att hon reagerar på det jag gör.

Nu sitter jag uppe med mozart ;) Hon har gnällt till och från i en halvtimme ungefär, men det är inga riktigt stora protester. Ibland låter det som att hon är på väg att jobba upp sig men så tystnar hon en stund. Två eller tre gånger har jag skickat in en omgång påminnelse som jag inte vet om hon reagerat på, men mest ägnar jag mig åt att ge henne bekräftelsen så fort hon själv blir tyst. Ibland verkar hon bli arg åt den, men det mesta hon gör verkar vara oberoende av mig känns det som. Antingen tystnar hon eller så fortsätter hon, ramsa eller inte, och efter bekräftelsen så skriker hon igen direkt eller igen efter en liten stund, också helt oberoende av mig som det känns.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Det är så jobbigt när hon skriker, men så fort hon tystnar smälter känslan liksom bort och det känns återigen som att jag har koll på vad jag gör.

0358 tystnade hon till sist. nu, 0405 kan jag höra hur hon ligger och suger ljudligt på handen...

det började ca halv tre med att hon gnällde själv några gånger men tystnade för egen maskin, då lät jag henne hållas. när det småningom blev lite större gnäll så gick jag upp ur sängen och så fick hon bekräftelser varje gång hon tystnat.

gradvis blev gnällen större och ungefär 03 så börjar hon protestera mer och mer, 0318 drar jag till med en saklig ramsa men utan att märka någon direkt respons. därefter blir det en del påminnelser och vid 0330 går jag in och lägger tillrätta och buffar helt kort mest för att kolla läget, och som vid läggningen blir hon lugn bara jag tar i henne så hysterisk var hon inte.

åter till ramsandet, 0335 kan jag så äntligen servera första bekräftelsen på en dryg halvtimme. Hon går dock igång bara någon minut senare, men nu känns det ibland som att hon tar in ramsan en aning, och nästa bekräftelse får jag ge bara dryga tio minuter senare. visserligen börjar hon igen en minut efter den, men nu känns det ännu lite mer som att ramsan tar och 0357 är hon ARG, får en ramsa, och en minut senare blir det tyst. Sista bekräftelsen, som hon tar emot utan protest. Mamma andas ut.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Norahsmamma »

=D>
Bra jobbat!! :mrgreen:

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"