Sova ute i vagn på vintern
Sova ute i vagn på vintern
Nu när det är så kallt på vintern, har jag lite funderingar på hur länge det är sunt att barnen sover ute i vagn? Själv tycker jag att sonen (två månader) verkar må bra av att sova sina två timmar ute även om det är minusgrader men så har jag hört om andra som bara är ute några minuter då. Självklart är han ordentligt påklädd med både innekläder, fodrad overall och sedan nedstoppad i åkpåse. Vad mer kan jag tänka på? Händerna är ofta väldigt kalla på honom när vi kommer in, men resten av kroppen (förutom fötterna som kan vara lite kalla) är oftast inte nämnvärt kall. Hur länge är det OK att ett barn sover i vagnen? Är två timmar för länge om det är 5-10 minusgrader?
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
E född 1997
H född 1998
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Sova ute i vagn på vintern
Hej,
Jag vet flera i norrland som har sina små ute sovandes i lätt -20 grader. Så det är inget problem.
Dock några synpunkter. Tänk att du vill inte ha för mycket kläder på under utan hellre mera över!
Typ, ligga på en fårfäll, gärna fleecekläder eller ullkläder, en fleece overall sen en lite filt i åkpåsen som du kan ha. Sen åkpåse och gärna något över den i sin tur. Det går ju att ha underkläder och strumpor och sen en fleece overall du vet sån som man viker fötter och händer på! Då brukar de hålla värmen även om fötter och händer. Men lite svalt är inga problem!
Häng en termometer inne i vagenen under sufletten så skall du se att det inte är några -10 där!
God sovning!
Jag vet flera i norrland som har sina små ute sovandes i lätt -20 grader. Så det är inget problem.
Dock några synpunkter. Tänk att du vill inte ha för mycket kläder på under utan hellre mera över!
Typ, ligga på en fårfäll, gärna fleecekläder eller ullkläder, en fleece overall sen en lite filt i åkpåsen som du kan ha. Sen åkpåse och gärna något över den i sin tur. Det går ju att ha underkläder och strumpor och sen en fleece overall du vet sån som man viker fötter och händer på! Då brukar de hålla värmen även om fötter och händer. Men lite svalt är inga problem!
Häng en termometer inne i vagenen under sufletten så skall du se att det inte är några -10 där!
God sovning!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
OK, så om vi säger så här då: Först body + sparkdräkt/byxor, gärna i ull eller fleece. Fleeceoverall med vikbara händer och fötter. En filt i åkpåsen under barnet. Barn + filt i åkpåse. Under åkpåsen en fårfäll. Över åkpåsen en filt. Ska testa imorgon!
Tiden då, är det OK att sova hela den långa luren (2 timmar utomhus?) Jag har ju gjort det men vill ju inte att han ska fara illa.
Tiden då, är det OK att sova hela den långa luren (2 timmar utomhus?) Jag har ju gjort det men vill ju inte att han ska fara illa.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
E född 1997
H född 1998
-
Irmasmamma
Jag tror absolut inte att han far illa av att sova sina två timmar ute, tvärtom.
Som TorsMamma skriver, för det första är det knappast 10 minus i vagnen. Och för det andra, om det ändå är det: små skruttar andas alltid bra genom näsan (som alla vuxna borde göra också...
) och därmed värms luften upp och fuktas innan den når de små lungorna!

Som TorsMamma skriver, för det första är det knappast 10 minus i vagnen. Och för det andra, om det ändå är det: små skruttar andas alltid bra genom näsan (som alla vuxna borde göra också...
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej
Jag har haft mina sovandes ute 2h i både minus 10 och kallare. Även längre stunder har hänt när storan var liten. Inga problem om man har bra med fårskinn och filt.
maken till en kompis var osäker på det där med värmen. han stoppade ner sensorn till en termometer längst ner i åkpåsen och ställde termometern så han kunde se den. Han litade inte riktigt på frugan som sa att det var lugnt.
Då kunde han se att liten hade det varmt och gott där nere.

Jag har haft mina sovandes ute 2h i både minus 10 och kallare. Även längre stunder har hänt när storan var liten. Inga problem om man har bra med fårskinn och filt.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
Dumlekolan
Var INTE orolig. Jag har haft mina barn i vagn ute, speciellt mina killar, i alla väder, och sen gick de på uteförskola o sova lltid ute i vagn, fast då aldrig med någon slags overall, utan mer lager på lager, underställ, fleecekläder ovanpå, raggsockor, mössa, vantar och så i en rejäl åkpåse, o de sov sååå gott
och höll sig friska o glada! Min tjej nu sover bäst i spjälis, lite synd, för det är skönt när de sover ute tycker jag.
Kram Linda
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tack så mycket för alla tips och friska tillrop!
Känns som att jag har fått massor med bra idéer nu som jag ska använda. Ulloverall och fårskinnsfäll bland annat ligger nu på önskelistan 
Funderar också över om utesovandet som han hittills har gjort har hållit honom frisk och kry trots februari och sjukdomar till höger och vänster? En god vana att ta med sig flera år framåt, om det går!
Funderar också över om utesovandet som han hittills har gjort har hållit honom frisk och kry trots februari och sjukdomar till höger och vänster? En god vana att ta med sig flera år framåt, om det går!
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
E född 1997
H född 1998
Hejsan
Jag bor i Norrland och min 6 veckors grabb sover ute 1-2 av sina 2 h lurar. Vi har haft kring -20 sedan han föddes känns det som och dagar då tempen visar varmare än -10 så blir jag osäker på klädsel, fast åt andra hållet. Jag är orolig för att han ska ha det för varmt! #-o Jag har ett fårskinn längst under och sen bebis i en åkpåse- overall, en sån utan ben, sen lägger jag han i vagns åkpåsen och en filt i åkpåsen. Thats it, inga ullunderkläder eller så, han är alltid varm och gosig när jag tar upp honom
Tror att det är overallen som är trixet då det blir luftrum inne i den! Jag tror som du, man slipper många sjukdomar med utesovande barn! =D>
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12