3 månaders som inte sover bra på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
minimi

3 månaders som inte sover bra på dagen

Inlägg av minimi »

Hej! Jag har en liten dotter på snart 3 månader som sover jätte bra på natten. Somnar vid 19.30 och sover till ca 7 med ett uppvak på natten(får ersättning). Men på dagen är det jobbigt... Hon vill bara bli buren o sova i famnen annars gallskriker hon. Vi har en kille som är dryga 2 år med så det är svårt att få henne att sova mer än 15 minuter -halvtimma i sträck då hon blir störd av honom. Vet inte vad jag ska göra då det är svårt att bära runt på henne samtidigt som storebror givetvis behöver tid han med.
Känner mig som världens sämsta mamma då jag blir arg på storebror när lillan väl somnat och han busar onkring så hon vaknar :-( Hur ska jag få henne att i sin vagga även dagtid utan att hon ska behöva skrika sig blå?
Vore så underbart om hon allafall kunde sova ett längre pass på dagen själv....
//Malin
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: 3 månaders som inte sover bra på dagen

Inlägg av mamaA »

Hej!
Grattis till den fina nattsömnen =D>, dagarna ska gå att fixa till också ska du se :)

Har du läst på om Standardmodellen? Kolla här på Späda barn och små, längst upp finns en del bra info. Läs under "svar på vanliga frågor" och bekanta dig med SM. Att läsa någon annans historia kan också vara en bra hjälp. Titta gärna in i LillaK.s tråd, hon har bebis i liknande ålder som vi håller på att hjälpa till en god sömn. Jag har beskrivet mycket av grundpelarna i SM där.

Hur äter lillan på dagen? Hur långa intervall är det mellan måltiderna och hur mycket äter hon per gång? SM innebär att man matar så myckert mat det går i under ca 1 timme för en 3 månaders. Tänk 4-rättersmiddag :lol: . Sedan ska bebisen läggas vaken och somna själv. Vid uppvak eller svårt att somna buffar man eller vagnar. Läs på om verktygen noga, de kommer att bli dina bästa vänner för att lära lillan sova. Kolla gärna filmklipp och öva. Att buffa i vagga låter svårt..du kan inte låta henne sova i vagn eller säng istället?

Jag förstår att storebrors ljud stör men det är bättre att hon vänjer sig vid ljud än att det ska vara knäpptyst. Been there, done that :wink: Sätt gärna på radion så du har en ljudkuliss i bakgrunden, brukar maskera om telefonen ringer o.s.v.

Jag tror att du skulle vinna på att sätta ett 3-månaders schema,natt 12 timmar, lurar 45-2-45 och använda verktygen för att få henne att sova. Läs på så kan vi höras sen!

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej minimi och varmt välkommen hit :D

Superbra svar har du fâtt av mamaA, ville bara göra ett litet tillägg. Standardmodellen innebär kort sagt ordning och reda, mat när det är matdags och sömn när det är sovdags. Som mamaA säger sâ brukar vi rekommendera mat inom timmen för tremânaders, detta för att glesa ut mâltiderna och därmed öka aptiten, vilket gör att bebisen äter mer dagtid och alltsâ kan sova bättre, dag som natt.
Men de flesta tremânaders orkar vara vakna mer än en timme, vilket innebär att man fâr en del tid över efter själva mâlet som sâdant. Den tiden (typ en timme, vilket brukar ge ca 2 timmar vaken, blir ofta mer pâ eftermiddagen), kan med fördel användas till passiv social delaktighet, alltsâ att lâta liten vara med i det som ska göras. Putsa lister, gnugga fläckar, bumbo pâ diskbänken (lite tidigt kanske? har aldrig haft nâgon själv, men har hört mycket gott om dessa)... Eller bara ligga pâ golvet mitt i händelsernas centrum och öva motoriken. När orken tryter (eller när klockan säger sovdags, beroende pâ om du sätter schema eller ej) är det sovdags.

:!: Skrattet till go'nattet, eller i alla fall allt du kan för att fâ till sâ mycket feel good du bara kan för henne
:!: En odramatisk läggning dâ du helt enkelt presenterar vad som är pâ gâng. NU ska du fâ sova, âh sâ skönt, här är filten och här är gose, sov sâ gott nu!
:!: Om hon sover i vagn, markera med nâgra vagntag eller bara skak i handtaget. Sover hon i säng kan du markeringsbuffa nâgon gâng och avsluta med en skön solfjäder. Sen gâr du. Lyssna, men häng inte över henne för att se vad som händer. Vissa bebisar har för vana att gnöla lite innan de kommer till ro, andra drar en suck av belâtenhet och somnar. Vissa växlar. :wink: Men ha förtroende för att du gett henne precis allt hon behöver: mat, gos, social delaktighet, skratt, osv och att det hon nu behöver är sömn och inget annat. Skriker hon upp sig sâ gâ in och vagna/buffa/solfjädra, men gâ innan hon somnar.
:!: Tâlamod. Allt med smâ barn tar sin lilla tid. Ge det minst tre dagar, gärna en vecka, innan du utvärderar.
mamaA skrev:Sätt gärna på radion så du har en ljudkuliss i bakgrunden, brukar maskera om telefonen ringer o.s.v.
Instämmer helt! Hos oss var tvättmaskinen en god kuliss ocksâ. Och alltid musik, trevligare för mamma och storebror ocksâ. :mrgreen:

:heart:
minimi

Inlägg av minimi »

Tack så jätte mycket för alla tips <3
Vi har spjälsäng med så ska börja försöka buffa henne där då, hon sover hyfsat ute i vagnen med. Ska läsa på mer om SM och kämpa på :-) Det största "problemet" är väl storebror egentligen, han kan verkligen inte leka själv.... Man ste vara med honom precis hela tiden och han är fruktansvärt mammig så jag får inte vara ifred en sekund, även detta tär ju på tålamodet kan man säga... Han har alltid sovit dåligt och vaknar flera gånger per natt så lillasyster sover mycket bättre än honom :-) Tips på hur man "lär" honom att leka lite själv?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tips, läs om social delaktighet i Barnaboken. Det kommer att gå upp ett jätteljus för dig med storebror då. Är han behövd och får slita lite kommer han självmant att söka sig lite egentid. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cony

Inlägg av Cony »

Hej och välkommen.

När du läser om lillasysters sömn så passa på att läsa om "social delaktighet" och tillämpa detta på storebror så ska du se att han leker bättre själv sen och blir nöjdare och gladare!

/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Cony

Inlägg av Cony »

Hoppsan. Jag är visst skyldig Torsmamma en läsk...

(Jag tror iallafall det är det barnen säger när man råkar säga saker samtidigt... :D )
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Underbart Cony, great minds think alike! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
minimi

Inlägg av minimi »

Tack igen för tipsen om min stora kille :-) Tycker jag låter honom hjälpa till mycket men det kanske behövs mer, ska kämpa på med det med. Går inte så bra än så länge med dotterns sömn på dagarna, sover kanske 20 min i sträck som mest om man inte bär henne o låter henne ligga i famnen... Suck... Får kämpa på med det med...
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Förstår att det känns lite motigt just nu :cry: . Jag tänker så här: Du kan inte få lite hjälp av någon (man, mormor,kompis) att sysselsätta stoebror en dag så att du kan koncentrera dig på att verktyga med lillasysters sömn. Se till att vara ordentligt påläst innan så du kan ha ATTITYDEN att du visar lillasyster hur det går till här i världen. Snart blir storebror en bra distraktion från den stora boven ÖVERKONCENTRATION men så här för att komma igång kanske det skulle vara bra för dig att bara kunna fokusera på ett barn.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
minimi

Inlägg av minimi »

Storebror sover hos sin farmor och farfar inatt så imorgon ska jag köra på :-)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Låter som en plan :D . Lycka till!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"