Lilleman vinglar vidare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sagasmamma

Lilleman vinglar vidare

Inlägg av Sagasmamma »

Hej kloka mammor.

Jag har en liten 6 veckors och vi jobbar på hemma , ungefär enligt standardmodellen. Det mesta är väl som man kan förvänta sig, men han har ännu inte visat några tendenser till att sova över 01:00 målet.

Vi håller just nu på att hämta oss efter en dunderförkylning och undersöker eventuell mjökprotein allergi,som kan ha stört den goda sömnen.

Jag tänkte vänta tills förkylningen är över och vi vet om allergin, och sedan byta ut målet vid 22 mot flaska (känns lite tunt i brösten) och se om det hjälper. Men om han fortsatt vaknar ca var 3e timme på natten är jag sugen på att vagna bort nattmålet enlig beskrivning i barnaboken.

Jag läste i barnaboken om hur det skall gå till, men jag har ett par praktiska frågor

* Skall man vagna bort bara kl 01 målet eller också det kl 04? dvs skall man vagna varje uppvak tills klockan är 07, eller skall man ta upp och mata vid 04 (eller när han nu vaknar)?

* Lilleman sover gott på rygg i vagnen på dagen och på magen i sängen på natten +långa lunchluren. Skall jag lägga honom på rygg eller på mage i vagnen om jag skall vagna på natten?
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Tutan

Re: Lilleman vinglar vidare

Inlägg av Tutan »

Hej och varmt välkommen! :D

Grattis till lille sonen! :heart: Ni verkar jobba på bra med standardmodellen =D> .
Sagasmamma skrev:
* Skall man vagna bort bara kl 01 målet eller också det kl 04? dvs skall man vagna varje uppvak tills klockan är 07, eller skall man ta upp och mata vid 04 (eller när han nu vaknar)?
Ja, bara nattmålet kl 01 ska vagnas bort. Vid 04 är det mat som gäller "som vanligt".
Sagasmamma skrev:
* Lilleman sover gott på rygg i vagnen på dagen och på magen i sängen på natten +långa lunchluren. Skall jag lägga honom på rygg eller på mage i vagnen om jag skall vagna på natten?
För att kunna vagna effektivt och på det sätt som Anna visar så ska barnet läggas på mage, med ett andningslarm (har du ett andningslarm?) Här kan du se hur: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning

Krya på er! Det ska bli spännande att höra hur det går för er i fortsättningen! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Tack för bra och tydliga svar. Jo vi har ett andningslarm så jag lägger en platta i vagnen och lägger på mage om vi skall natt-vagna.

Lilleman fick för en tid sen utslag i ansiktet och låg mycket och pruttade på natten. Eftersom storasyster hade mjölkallergi så nu har vi kört mjölkfritt i drygt en vecka för att testa.

Eftersom dagen varit strulig igår och jag var trött och brösten kändes tomma så fick han sista nattslurken med ersättning ur flaska igår (tog ca 60ml). Han sov då nästan 5h i första passet (och hoppade liksom över 22 målet) och har vaknat utan prickar eller påtaglig magknip. Hurra!

Skall nu försöka ge flaska vid 22. Jag tänkte pumpa ut innan på kvällen (för mjölkproduktionen) och sedan dryga ut med ersättning så att det finns ordentligt i flaskan och han säkert blir proppmätt då. Så får vi se hur det går.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

ropade visst hej för tidigt... i bättre ljus dök det upp små röda prickar på hela magen. så fortsätta mjölkfritt 2 veckor till och sedan en ny provokation...
Har dock handlat Nutramigen, så vi kan fortsätta med lite ersättning till kvällen.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej och varmt välkommen hit jag också! :heart:

Ni jobbar på så fint! =D> Hoppas det löser sig med prickarna!
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej, Behöver lite hjälp med att styra upp ett schema åt Elliot nu 4,5månad, Våra dagar har en rytm och vissa fasta tider, men inget spikat schema än. Han är en piggis snarare än en tröttis. Pigg och glad på dagarna trots nattstöket och en del korta lurar.

Tacksam för tips.

Natt -vaknar ung varannan eller var tredje timme och ammar. av olika anledningar (sjukdom och stök i familjen) så har nätterna spårat ur. Om det inte blir bättre blir det kur 1a Mars, så nog om det -nu satsar jag på att styra upp dagen först och få upp mängden "riktig" mat

Vaknar nån gång mellan 06.30 & 07.30
Vaknar han efter 7 går vi upp och ammar i soffan ca 07.30
Om han vaknar innan 7 ammar vi ena bröstet i sängen + en påfyllning vid 8-snåret när allt är klart med storasysters frukost o kläder

Somnar ca 9.15-9.30 (hemma i sängen om han inte somnat i vagnen på väg till eller från dagis) och sover sen ibland en halvtimme ibland dryga timmen

Mat ca 10.30-11.30: Just nu amma först ena bröstet sedan liten paus med blöjbyte, fixa mat till mamma/syster etc så det blir puré vid 11, just nu äter han ung en halv liten burk grönsakspuré. Hade tänkt att vända på ordningen och börja med purén och ta bröstet efteråt i nästa vecka, om allt funkar med mat och mage.

ca 12-14 sova , han brukar sova 1,5-2h. Första halvtimmen hemma i vagnen, sedan går vi promenad.

ca 14.30 Amma båda brösten, syster äter mellanmål

Runt 16 börjar han bli gnällig så jag sätter honom i selen och fixar disk, börjar med middag etc. Han brukar somna efter en stund och sover 20-40min. (han började bli mycket svår att få till ro i sängen inne vid denna tid ett par veckor innan jul och jag kan inte gå någon promenad eller lägga en massa tid på att få honom att somna i sängen, eftersom middag mm måste fixas -så detta blev den praktiska lösningen)

ca 17 samma procedur som vid 11, först bröstet sedan grönsakspuré. (det blir lite olika tid och arrangemang och tajming beroende på om pappa kommit hem eller om jag är ensam med båda barnen)

Ca 18.20 - bad och fix för natten
ca 18.45 -Amma och lägga, somnar ca kl 19

Att ta hänsyn till:
  • Sambon går till jobbet ca 07.20 så då måste jag upp senast
    Storasyster går på dagis 9-14 tre dar i veckan och skall hämtas och lämnas (3-4min promenad dit)
    Storasyster vill gärna ha lunch kl 11 och middag kl 17
    Han vill inte ta flaska just nu och han är mjölkproteinallergiker, så välling och gröt är inte lika enkelt som vanligt.
PS -Jag startade en liten frågetråd i kur-forumet också, men hoppas frotfarande att jag skall slippa kura utan nätterna snart blir bättre igen. Så jag slängde in schema frågan här. Vet inte om det var rätt eller fel tänkt.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sagasmamma :D

Jag tycker att du tänker helt rätt, fokus pâ dagarna först och främst.

Jag skulle râda att spika ett schema, framför allt att ta upp samma tid varje morgon.
Gillar ocksâ din idé att vända pâ matordningen sâ att det blir skedmat först och mjölk sen, dâ brukar bebisen bli lite mättare och stâ sig bättre.

Sista luren är ofta den som krânglar mest och en lur i sele/sjal kan vara väldigt praktiskt just vid den tiden, sâ att lillen orkar med kvällen fram till läggningen sen.

Sâ inga egentliga râd, utan att kör pâ som du tänkt, tror att det blir jättebra. :thumbsup:

Ett tips i matväg, har du läst Johanna Westmans bok "Andra mosboken"? Där hittar du massor av bra bebisrecept.

Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej och tack för peppen, har funderat lite-vad tror ni om följande schema:

0700-vakna
0730 Äta (amma + ett par skedar katrinplommonpuré för magen)
09.15-10.00 Sova
(ev amning som mellis när han vaknar om han e tokhungrig)
11.00 Äta (grönsakspuré + Amma)
12-14 Sova (brukar bli ca12.30-14)
14.30 Äta -Amma
16.15-16.45 Sova
17.00 Äta (Amma 1 bröst + Grönsakspuré)
18.15 Bada mm
18.45 Nattslurk (amma andra bröstet, hade gärna bytt mot ersättning och så småningom välling men han e skeptisk mot flaskan och tycker att den mjölkfria ersättningern smakar blä)
19.00 Sova natt

Undrar lite om hur det är smartast att trappa upp maten. Med storasyster gick det så lätt hon bara gapade och ville ha hela tiden så det behövde jag aldrig tänka på.
Herrn är mer skeptisk och det verkar vara stopp efter ung en halv liten burk oavsett om jag ammar före eller efter. Det verkar som han inte har tålamod att sitta vid bordet längre. Skall jag börja ge lite purér efter varje amning eller är det bättre att försöka att helt byta ut amning mot mat på ett eller två mål först? Jag vill gärna delamma mars ut för imunförsvaret med tanke på alla virus som går. (Vi har varit tokdäckade hela familjen i omgångar både förkylningar, influensa och kräksjuka men lilleman har klarat sig hyfsat)
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jag vill också bara säga att Andra mosboken är TOPPEN! Jag har verkligen fått inspiration o det är en fröjd att göra egen mat åt lillan (även om jag kör burkar ibland också)!! :wink:
Det blir så mkt godare med lite persilja, oregano, dill, muskot...parmesan, och smör/olja!

Kram
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Jo, jag har andra mosboken och ett annat bra recepthäfte med. Det är mer orken som saknas än inspirationen. Fast bäst gillas mammas hemmagjorda potatis&palsternacksmos, så jag får väl försöka hitta en timme och göra storkok. Kanske majs och ärtor, båda var favoriter för storasyster.

Lilleman verkar ha tendens att få stopp i magen. Han har överhuvudtaget en känslig mage verkar det som, blod i bajset av mjölk och mycket stånk och stön med pruttar och bajs på natten har det varit-i perioder 2-4bajsblöjor per natt. Magen har helt klart blivit bättre sen vi började med riktig mat men 2-3 gånger har det blivit stopp i 2 dygn och sedan kommer det en jättebajsblöja tillslut (gärna på natten :( ). Finns det nån tipstråd om lösande-stoppande mat?

och gärna lite feedback på schemat. Är sovtider och tid mellan måltider ok?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Sagasmamma skrev: Finns det nån tipstråd om lösande-stoppande mat?
Minns ingen tipstråd på rak arm, men....

Lösande: päron, katrinplommon, kiwi, aprikos, olja, linfröslem (sök på det här på forumet och du hittar recept :thumbsup: :D)

Stoppande: ris, majs, vitt bröd, blåbär, rivet äpple, kokt morot
Sagasmamma skrev:och gärna lite feedback på schemat. Är sovtider och tid mellan måltider ok?
Ser fint ut! :thumbsup:
Möjligen skulle middagen kunna ligga något senare, kanske 17.30?

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"