9:e natten och det håller på att urarta!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Etienne

9:e natten och det håller på att urarta!

Inlägg av Etienne »

Har skrivit in tidigare men nu har nya problem dykt upp.

Genomförde kuren och sonen skötte sig enligt skolboken och sov han 4:e natten och framåt. Dock har det börjat dyka upp problem. Han vaknar vid 1-2-tiden och ligger och gnäller. Jag lät honom vara för att han tidigare klarat fint att somna om själv. Han gnölar en stund, tystnar ett par minuter, gnölar igen. För varje gång eskalerar det så till sist ramsade jag och sonen tystnade. i 5 min... :roll: . Sen börjar han igen. Gnölar, gnäller, gråter. Till sist har han hojtat upp sig så jag ger en småarg bestämd ramsa att nu är det natt och då händer ingenting. Sonen håller på lite till, fast lugnare och tystnar sen. Är tyst ca 5-7 min, sen börjar han igen. Och så höll det på. :roll:

Första natten detta hände tänkte jag att det nog var det berömda återfallet och efter att han hojtat upp sig rejält till sist var vi tvungna att gå in och lägga tillrätta för han vrålade ordentligt och var ledsen. Det slutade med att vi fick buffa honom ordentligt lugn och då tog han till sist bekräftelsen och somnar. Allt som allt tog detta 45 min.

Inatt hände samma sak, 3:e natten i rad. Vi var överens om att inskränka trafiken till ett minimum så han tystnar fint. Och börjar igen... och tystnar. Saken är den att vi anstränger oss verkligen för att vara sparsamma med ramsandet och att hitta rätt ton. Han höll på och hojtade upp sig och tystnade, fram och tillbaka i närmare 45 min innan det eskalerar så mycket att det var KRIS och vi fick buffa honom lugn. Denna natt tog det en timme.

Jag hittar inget liknande problem för det är ju inte vargtimmen och inte insomnandet. Han har sedan sovit jättefint och knäpptyst hela natten fram till 7.20 (jag försov mig :oops: ).

Det konstiga är att han sover utan ett pip i 5-6 timmar, sen börjar detta och sedan sover han 5-6 timmar till utan ett knyst. Inatt var jag farligt nära att lägga ner hela projektet och ta upp honom. Sambon vill buffa honom till sömns så vi tjafsar om saken och blir ovänner. Jag kan ju inte heller sätta igång och göra ljud i huset, det är ju natt och då ska det ju inte hända något!

Vi är riktigt missmodiga nu för så här hade vi aldrig det tidigare. Han har alldrig skrikit såhär, inte ens första kurnatten :cry: :cry: Orsaken till att vi kurade var för att vi skulle lära sonen att sova utan mig vilket han inte gjorde tidigare.

Snälla hjälp oss att vända skutan rätt :cry:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej kan tala om att du inte är ensam. Läs i slutet av min tråd "så arg vid dagslurar" och "trubbel i paradiset". Jag känner mig också helt nollställd till vart problemet ligger för Nelli håller också på hela nätterna ena gången gnäller hon andra kan hon vara jätteglad och ha party.....så jag förstår ingenting och är också beredd att ge upp...tyvärr! Usch detta hjälpte ju inte dig ett dugg men jag måste bara få gnälla lite jag med idag!
kram
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
a

Inlägg av a »

Det kan ta lite tid att få ordning på allt för oss ovana kurare. Jag vet jag. För oss har inget gått enligt skolboken (eller SHN boken) men det går. Ge inte upp. Var envisare än barnet enträget visa vad som gäller. Jag skulle vid uppvaknadena avvakta tills första ledsna pipet. Kanske behövs ingen ramsa. SEn en ordentligt ramsa tills den tar. Sen inget mer. Vår lilla skriker oftast argt ngn minut efter ramsans slut, men lugnar sig sen. Ni kan visst ha ljud i huset under natten.Barnet ska vänjas vi´d både tyst och ljud när man vaknar. Ljudet av tex era röster eller musik lugnar barnet. Vid kris pröva med solfjädern istället. Första gången blev vår lilla mycket upprörd men sen kunde den helt ersätta buff vid kris. Fortsätt bara det ger sig till sist!
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Känner också igen mig. För oss löste det sig tillslut med att W faktiskt fixk skrika med en ramsa från mig mellan varven tills han somnade. Det kunde ta över 1h, men tillslut bara sådär så löste det sig.. Nu har vi nya problem, men de tror jag ligger i maten så... Men du kan läsa i min tråd "Svårt att bryta när sonen jobbat upp skriket" så kanske du hittar något tips att ta till...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Nimla

Inlägg av Nimla »

Etienne, ja det är så där det är för oss också! Pust. Att hon skriker eller gnäller efter några timmars sammanhållande sömn och då med några minuters mellanrum, ett tag. Vi försöker låta bli att gå in och 'ramsa ut' det istället, och vara så sparsamma med ramsorna som vi bara kan. Men det är verkligen svårt.

Vid t ex 23-tiden när hon brukar vakna, så hjälper inte ramsandet så där 'magiskt' direkt. Vi kanske inte är tillräckligt snabba och säger ramsan tillräckligt högt och/eller länge? Ska försöka varaa riktigt snabba och ihärdiga och se om det hjälper. Pepp pepp! :)

I förrgår natt vid halv fyra hörde jag att hon började och då ramsade jag genast från vard.rummet (där vi sover tillfälligt). Hon tystnade genast.I natt var jag helt förvirrad i mitt nyvakna tillstånd och var tyst ett tag för jag trodde hon skulle lösa det själv, men icke. Ramsade och då blev det värre, men hon lät inte riktigt vaken. Höll bara på i någon kvart men jag vill ju kunna lugna (och få henne tyst...) snabbare än så. Får försöka ramsa omedelbums inatt igen och se om vi kommit på rätt spår igen.

Önskar så att strulet vore över. Får försöka fokusera på framstegen men det är lite tufft fyra på morgonen, hm. Lycka till Etienne!
dotter f?dd 2 mars 2005
Etienne

Inlägg av Etienne »

Nu har han hållit på i en timme...

Gav mig inte vid läggningen igår utan jag envisades med att han skulle somna utan buff. Efter 40 min somnade han. Sov då hela natten.

Ikväll somnade han på 10 min med en påminnelse och jag var övertygad om att jag gjorde rätt som stod på mig. Nu vaknade han 1.13 och började sitt party. Jag avvaktade i det längsta och ramsade när han började storkna och tappa rösten. Har ramsat med attityden Här finns inga vargar alls och jag ÄR här hos dig så det är inte ens på världskartan att du blir buffad till sömns :!: :!: Jag är inte helt övertygad om att grannarna inte hört mig.

Ramsan bet första gångerna men tydligen så övertrafikerar jag för nu är han nära att kräkas som han skriker. Har bestämt mig för att härda ut men en sak är jag rätt säker på, när han somnar är det pga utmattning. Nu sitter jag här för att mota bort den värsta överkoncentrationen.

Jag har INGEN bra magkänsla och om det inte vänder efter detta så lägger jag ner. :cry: :cry: Vår främsta anledning till att kura var just att lära honom somna utan jättenappen, inte för att jag led av sömnbrist. Jag löste det genom att sova när han sov, dvs sänggående runt 20-21.

Nu behöver jag alla råd och pepping som finns att få för nu har jag rejält ont i magen och mamma :heart:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Var förresten inne och buffade efter 40 min. Han var rätt uppvarvad och det tog ett par minuter att lugna ner honom. När jag sedan går ut så blev han tvärförbannad.

Nu har det gått 1h 15 min av skrik, jag fixar snart inte mer :oops:

A lie - tänkte på det du skrev, att han faktiskt fick skrika/fråga och att du ramsade med jämna mellanrum. Höll det nånsin i sig så länge?
Etienne

Inlägg av Etienne »

Nu sover han till sist. *

Gick in och buffade för han var nära kräkgränsen igen, ulkade varje gång han tod nya andetag. Buffade honom sömntung, solfjädrade ca 20 sek och gick sedan ut med en lugn låg bekräftelseramsa. Han protesterade med lite gnäll. Jag gav en låg mjuk ramsa *2 och sen var han tyst.

Gjorde jag rätt/fel? You tell me...

Nu fick jag i alla fall skrivit av mig och hoppas att detta var "all time low"
Etienne

Inlägg av Etienne »

Varpå sonen vaknar igen... Jag återkommer imorgon :cry:
Marpis

Inlägg av Marpis »

Hej,
jag följer din kamp och jag håller alla tummar jag kan att det fixade sig till sist i natt? Har själv kört en halvkur med lillan, men fick avbryta pga av akut sjukdom, så vi startar igen om en vecka. Så jag vet hur det känns... Läs pepptråden om livet efter kuren, så kanske du lättare ser ljuset i mörkret, om det har gått för alla andra, varför skulle du inte fixa det :?: :?: :!: :!: Så försöker jag ivf peppa mig själv.
Tänk på att allt du gör nu, det gör du för framtiden och vem vill lägga sig vid 20-tiden varje kväll, inte speciellt kul i längden!! Har kompisar som fortfarande får göra det med sina 3-åringer och där vill vi ju inte hamna. Jag gjorde det i typ etthalvår, lillan är snart ett år nu och jag ångrar STORT att jag inte tog tag i våra sömnproblem innan :cry: .

Stor kram och STORT lycka till!! :)
Mamma till underbar liten tjej på 20 månader. Ny bebis kommer i maj-07.
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej Etienne...
Jag har nu bestämt mig för att köra den här kuren fast på mitt eget sätt.
Jag har ändrat så att jag nu ger Nelli mat före varje sovpass och o så tyst och skönt det blev....hon somnar nu direkt istället för att skrika 5 minuter före varje sovpass. I två nätter nu har hon även sovit hela natten igen. Tänker inte stå och ramsa utanför utan går in direkt och lägger rätt och på med täcket vid gnäll...går ut utan att säga nåt, och det funkade faktiskt när hon vaknade imorse 5.45, hon somnade om och jag väckte 6.50.
Jag kände att jag bara mådde dåligt av att stå och hojta utanför hennes dörr det funkade inte ändå (kanske är min teknik fel vem vet), så nu får det bli så här för oss och jag mår faktiskt redan bättre och har hittat tillbaka till attityden igen!
Lycka till!!
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:thumbsup: Du är ju på rätt väg även om det inte känns så!

Ville bara säga att jag känner igen mig så i vart enda ord du skriver. Ett tag var jag också där tyckte Widar skrek hysteriskt och jag inte fick kontakt med ramsan och så tänkte jag att det är inte värt allt detta nu ger jag snart upp... Men jag gav inte upp. Utan jag ramsade på så jag tänkte att det är tur att vi inte bor i lägenhet, men snart kommer nog polisen i varjefall så som jag låter...

Tycker du verkar vara på rätt väg. Sonen vet vad det handlar om, men har förmodligen inte fattat att det kommer att vara så varje natt framöver. När han fattar det kommer det att bli lungt. För oss bara vände det över en ntt (efter ett par - eller ja ganska så många - nätter hattandes från att sova hela natten till att vara mer vaken än sovandes. När det var som värst tror jag han var vaken från 02.30 till 06.45 med ett par kortare sömnpass däremellan.

Jag skrev till dig att jag ramsade och ramsade och tillslut så somnade han. Jo så var det, men när det var som värst fick jag gå in till honom då och då, när det verkligen inte gick att få kontakt med ramsan. In (utan att ramsa, han lyssnade ändå inte) snabbt tillrättaläggande, buff tills han blev lugn oftast räkte det med 4-6 st men ngn gång var det i någon minut eller två och så ut med ramsa. Han skrek upp sig igen.. och så höll vi på, men han somnade efter att jag varit inne kanske tre gånger sov ett tag och vaknade igen den här gången funkade ramsan han sov.. Nästa natt sov han hela natten, natten därpå massa uppvak, somnade efter andra buffningen ena gången och utan att jag ens var in en annan...

Det tog sin lilla tid, men numera kan W klassas som en SS. Enda gången han inte tystnar av ramsan är när han verkligen behöver hjälp, dvs krypit in i påslakanet och inte kommer ut, har bajsig blöja eller är så hungrig att han börjat äta på sängen etc.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Lite uppdatering: Han vaknade igen men somnade faktiskt efter en låg, mjuk ramsa. Jag var rätt nere efteråt och kunde inte sova på en timme. Igår var jag ett vrak och hemsidan var nere men som tur var fick jag underbar pepping av A lie och Nimla via FL.

Jag var rätt nervös inför läggningen igår men spottade upp mig istället för att överlåta det på sambon. Jag skickade ner honom på bottenvåningen i extrasängen med öronproppar. Risken är ju att man annars står där mitt i natten och är oense om vilka åtgärder som ska sättas in :roll: Jag tror att jag faktiskt avvaktade för länge med att ramsa eftersom han var så uppvarvad att jag inte nådde fram alls med rösten. Jag bestämde mig därför för att nattens mål skulle vara att han inte skulle skrika sönder rösten på samma sätt.

Han strulade dock lite vid läggningen. Jag tror att mina "trivselbuffar" var både onödiga och för många så han hojtade upp sig och tog lite tid på sig för att komma till ro. Buffade efter ca 30 min men väldigt kort. Solfjädrade ca 10-15 sek och gick sedan ut med en ramsa. Han började gnälla lite men tystnade så småningom varpå jag drog en bekräftelse som han tog.

Han sov 19.40-00. Gnäller lite strax efter midnatt men tystnar själv. 00.30 börjar han igen och när det sakta eskalerade så ramsade jag. Gnölet går ner igen och han tystnar. Man kunde höra att han rumsterade om i sängen så jag funderade på om han satt fast men gjorde inget. Efter några minuter börjar han gnälla igen. Jag avvaktar och ramsar efter en stund. Då blir han tyst men jag hör att han sparkar i sängen. När det börjar för tredje gången gick jag in för att lägga tillrätta och då låg han uppknölad i ena hörnet utan täcke. I rummet är det dessutom rätt svalt, ca 18 grader så jag lade tillrätta och gick sedan ut med en lugn ramsa. Det verkar som om han frusit lite för efter detta somnade han, alltså runt 00.50. 10 min senare gick jag in och stoppade om och han sov sedan till 07 då pappa väckte.

:arrow: En sådan natt tycker jag är helt ok. Han var aldrig riktigt upprörd utan gnällde/frågade och jag kunde lugna honom, även utan buff. Det verkar som om han vaknat av att det var kallt för han var helt klart lite kall om händer och fötter och det skulle iaf inte jag sova gott av.

:?: Läggningen blev ju helt klart för lång. Med trivselbuffar menar jag mest ett par klappar i baken som markering men jag ska kanske skippa det helt?

:?: Något som jag heller aldrig fått riktigt klart för mig är vad en pangramsa är... :oops: Är det att man ramsar högt och med magstödx4 eller att man ramsar omedelbart när man märker att barnet är på gång att skrika upp sig?

:!: Jag måste även tacka för pepp :heart: för hade jag inte fått det hade jag nog skrotat projektet =D> Jag insåg inatt att jag måste lita mer på mig själv och att verkligen lyssna på honom. Jag har varit så rädd att övertrafikera och att det skulle bli underhållning att jag liksom helt tappat timingen [-X och det är ju det SHN handlar om... timing och känsla.
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Vi är onekligen många som har vargtimmes problem. Det börjar bli bättre för min lille Nils nu och jag blir därmed säkrare och säkrare och håller vargarna borta =; . Detta med hjälp av AW och alla forumister så klart som både peppar och kommer med lysande råd :D .

Dessutom läste jag om och om igen om Annie, (se http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=451 ) som handlar om vargtimmes problem. Varje gång så var det som jag såg nåt nytt i texten. Fast som för de flesta så verkar det vara 2 steg fram och ett tillbaka, ibland känns det som om man gjort det värre till och med. Men så helt plötsligt vänder det...(vågar knappt skriva detta, kanske blir en eländig morgon igen... 8-[ ).

Så fortsätt kämpa, det kommer att ge sig.
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

GRATTIS till natten :!: :!: =D> \:D/
jag sa ju att den skulle gå bra :D

Tror på dig/er och att det kommer att fortsätta i rätt riktning.. men du vet var jag finns om det krisar igen och forumet ligger nere
*kram*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"