Byta från 3 till två lurar???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Byta från 3 till två lurar???

Inlägg av kattis73 »

vad är det som avgjort när ni har gått ner från 3 till 2 lurar? Isak är 8 månader nästa vecka och sover tre lurar. De senaste dagarna har han börjat vakna en timme innan morgon, och inte somnat om (han brukar normalt sett väckas kl 7). Börjar fundera på om det är dags att justera schemat...? Det som gör att jag drar mej för det är att det känns inte som om han skulle klara så långa vakenperioder. Han är trött när han varit vaken i två timmar. Eller i alla fall gnällig och "tummig". Men det kanske mer har med åldern (8-mån-ångest?) att göra... Vet inte hur han ska orka 3 timmar och mer... Vad tror ni, kan morgonproblemet gå över om jag ändrar schema?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Åh, nu har jag varit på vandring i eran trädgård :heart: :D
VAD jag längtar till sommaren, så jag kan börja gräva i våra rabatter!!
Det är ju så KUL med perenner, grönsaksland och växthus!
Planera är allt man kan göra så här års... :cry: Och snart plantera tomatplantor förstås! Nu fick jag lite infallsvinklar om hur lång tid det tar för en häck att växa! :D
Nej, nu får jag sluta drömma, jag skulle ju försöka svara på frågorna :D

Han behöver ju fortfarande c:a 14,5 tim/dygn. Hur ser erat schema ut? Behöver det justeras för den sakens skull?

Inte måste du ta bort den 3:e luren heller! Jag har ändrat i schemat när det börjat krångla. (det KAN ju dock vara därför han har börjat krångla på morgonen) Kollat över sömnbehovet, och dragit ner sovtid, om det behövts. Han kanske klarar sig med en 20-minutare vid en av lurarna?
Det kan bli tröttsamt att vara vaken för länge, men både 20-minutare, och 5-minutare gör underverk!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej! Jaaaaaa visst längtar men efter våren!!! Kul att du kikade på vår trädgårdssida. Det sorgliga och det roliga är att vi ska flytta till nytt hus i april. Jag kommer inte sakna detta huset, men jag kommer verkligen sakna denna trädgården...!!! Det är faktiskt med sorg ihjärtat jag lämnar den, särskilt min nya söderrabatt, mitt skötebarn. Men nya huset är såååååå underbart vackert!!! Med trädgården går inte att jämföra med denna, trots att den är stoooor (över 2000 kvm). Men vi ska väl få ordning på den också! Läääääääängtar!

Ja, det kanske är en idé, att korta lurarna i stället. Han sover 14,45 enligt schema, men eftersom han vaknar för tidigt på morgonen, så kommer han ju inte upp i det ändå. Hans schema:

7.00 – Morgon.
7.30: frukost
9.15-– 10.45: Sova 1,5 timme
10.45 – Lunch
13.15 – 14.00: Sova 45 min
14.00 - mellanmål
16.15 – 16.45: Sova 30 min
16.45 – Middag
18.45 – Nattslurk
19.00 – Sova natt

Då är det väl främst sista luren vi kanske skulle korta till 20 min. Det är ju iofs bara 10 minuter mindre, så det kan väl inte göra så stor skillnad.... Grejen är den att han sover mer på dagen nu än han gjorde när han var fem månader. När han blev ett halvår justerade vi schemat till det nuvarande, och han började sova precis enligt schema. Så nu när han plötsligt börjar vakna tidigare på morgonen, så ligger det ju nära till hands att tro att hans sömnbehöv kanske har minskat.

Nu vaknade han med feber i morse (han har varit frisk en heeeeel vecka tjoho vad jag hatar vintern), så jag gör inga förändringar nu. Tvärtom blir det väl en del marginalkvartar så att han ska få sova sej frisk.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Ja vid feber kan man ju marginalkvarta sig fram i tillvaron. :D

Annars tror jag på att dra ner den sista luren till 20 min, det KAN faktiskt hjälpa, även om det låter lite skillnad.
Senare korta den till 5 min. För att sedan ta bort den helt.

Men, vad tråkigt att lämna den trädgården! :cry:
De som kommer köpa erat hus kan ju köpa det utan söderrabatt :wink:
Så kan du bara flytta med den, och ge dom en påse gräsfrö dom kan så där 8)
Samtidigt är det ju en utmaning att ta tag i 2000 kvm ny trädgård!
Första säsongen kan man ju kolla lite vad som redan finns. Ett grönsaksland går ju gräva varsomhelst.
Jag vill inte tänka på hur det hade känts att lämna den här trädgården...Så mycket tid och pengar man lagt ner, det skulle varit jobbigt. Men man kan ju be de nya ägarna att få ta med lite skott.
Och om det nya huset känns SÅ mycket bättre, är det ju bara att sätta igång och göra trädgården lika bra! :D

kram anna
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Vi gick från 3 till två lurar när Widar blev svårsövd på sista luren (20 min)+ på kvällen. I början klämde vi in en 5min där susta luren låg om han visade sig trött. Tror på annas tips om att korta sista luren succesivt...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Jag ska testa det, att dra ner sista luren till 20, när han är frisk igen. Samt hålla tiderna lite bättre, ska erkänna att han ofta får sova 5-10 minuter längre per lur... Det är sån lyx för oss att han sover så bra på dagen, tidigare var man fast i vagnträsket och hade ingen tid för sej själv eftersom man satt fast på vagnen. Nu fastnar man lätt i det man själv håller på med, och så glömmer man väcka...

Trädgården ja... tror nästan att jag ska anlägga en exakt liukadan rabatt, har ju "ritningen" kvar... :-) Men den var ju inte billig precis... inte häcken heller... och eken kostade 7000 att ta ner... NEJ usch, jag får sluta tänka så, jag har ju trånat efter det nya huset så länge, det är ju där jag vill bo!!! Och trädgården har potential den med, kolla här:

www.familjenlofberg.se/nyponstigen
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Men snälla nån!! :shock: Det lät som det knappt var någon grund alls att gå på i nya trädgården, men du har ju en FANTASTISK stomme att bygga på!! :D Lummighet, fruktträd, och t.o.m en liten "rums-indelning" ser det ut som på bild 7. Det där blir INGA problem för er! Å, vad kul! :D
Har du ritningen kvar, är det ju bara att börja planera, och gräva fram plånboken, jag vet, det är ju inte gratis direkt med perenner... :cry:
Jag brukar driva upp en del själv, det tjänar man ju en del på, men det är ju lite pyssel. Och så åker jag alltid och VRÅLhandlar i slutet på juli när dom säljer ut alla perenner till halva priset, eller 7 för 100:- och sån´t.

Och vilket HUS! Förstår att ni längtar dit!

kram anna
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hihi, jo, det är väl inget större fel på den trädgården, men den är inte lika fin som denna. Men visst finns det potential, annars hade vi nog inte köpt huset.
Hur bor ni själva?
Kram Kattis
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Vitt trähus med blått runt fönstren byggt 1929, med mycket gamla detaljer bevarade. Spegeldörrar, höga fotlister, gamla paneler m.m.
Jag gillar gamla hus!
Ja, hade jag kunnat länka kunde jag skickat några bilder, men jag kan bara maila... :oops:

Mycket perennarabatter i trädgården, stort grönsaksland, växthus och en del fruktträd.
Tyvärr staket ut mot gatan, vilket inte ger den där omgärdade känslan.
Planer inför sommaren 2006 är att grusa om infarten, och göra en öppen uteplats i ett hörn vid huset med makadam, pilstaket och syrén på ena sidan...eller nåt, funderar och skissar.

kram anna
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :oops:
Jag har tjyvläst eran tråd eftersom jag älskar hus, trädgård osv..
jag är SÅÅÅ avundsjuk på er som bor i så fina hus.
Jag bor ju i Sthlm och inte kan flytta härifrån eftersom min man har barn sen tidigare vars mamma bor här...
Jag kan bara drömma om att köpa ett sånt fint hus som ni har Kattis :lol:

Skulle få betala åtskilliga miljoner för det här hemma :cry: Säkert inte gratis där ni bor heller men oerhört fint är det!
Gratulerar och lycka till med trädgården :P

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Det låter underbart, Anna!!! Vi har nog samma smak vad gäller hus... Jag älskar också äldre hus, det är därför vi köper detta. Vi har också underbara spegeldörrar, trägolv osv. Ingen öppen spis tyvärr, men vi ska nog sätta in braskamin. Och alla fönster är utbytta till treglad, vilket iofs är bra, men inte så snyggt på detta huset. SÅ vi ska nog sätta dit spröjs...

Tessan, jag förstår frustrationen, det är ju helt sjuka priser i många delar av landet. Vi har ju valt att bo i ett litet samhälle en mil utanför en mindre stad. Så vi betalar bara 1,1 miljon för huset, 160 kvm med bergvärme (nytt), två nyrenoverade badrum osv... Är jätteglad över att ha möjlighet (och vilja) att bo här...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"