Förkylt igen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma till en Lill-Babs

Förkylt igen...

Inlägg av Mamma till en Lill-Babs »

Min lilla busa har blivit förkyld igen med tillhörande täppt näsa och slemmig hals. De senaste 2 nätterna har varit mardrömslika med sömn i 20-30 min intervaller :shock: Därefter gnäll och gråt. Lugnar sig endast med buffning (ligger på sidan) och vagning av sängen (vyssanlull-tassar).
:arrow: Min fråga är egentligen om det är lämpligt att introducera magläget nu eller om det är bättre att vänta tills hon är frisk?
Hon har inte tyckt om det förut så jag har fått för mig att det kan vara svårare att andas när hon är förkyld om hon ligger i magläge. Vad har ni för erfarenheter av det? Hör till saken att tösen inte har sovit vidare bra innan förkylningen heller men nu är det värre än värst. Använt mig av verktyget buffning med blandat resultat, men har inte kurat fullt ut så att säga.
Tips emottages tacksamt 8)
Mor till 3 varav den minsta ?r f?dd 040428.
Lillans favoritord ?r: bab, varav smeknamnet Lill-Babs
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Magläge är inga problem bara för att dom är förkylda - tvärtom, snoret rinner lättare ut.

Är hon nästäppt, och har svårt att andas p.g.a det, häll i lite koksaltlösning, eller näsdroppar, låt verka några sekunder, och vänd tillbaka på magen igen. Men ta inte upp henne, droppar kan ges i sängen!

Och du, varför inte köra kuren fullt ut? :wink:
Men vänta kanske tills hon blir lite friskare.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Har du andningslarm? Annars tycker jag absolut att du bör avvakta med magläget då förkylning med snuva ökar risken för PSD. Lägg henne som hon somnar och sover bäst i annat fall, hon behöver sömnen extra mycket nu då hon är sjuk.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock:

Förstås!
Det tänkte jag inte på när jag svarade.
Jag tog det som självklart att du hade det, men såg sedan att hon inte var van vid magläge sedan tidigare.

Nu är hon ju så stor att PSD-risken minskat, men den är inte borta!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma till en Lill-Babs

Tack för era svar

Inlägg av Mamma till en Lill-Babs »

Andningslarm har jag inget. Vågar inte börja innan jag har det så kuren får väl vänta tills lillan är frisk och larm finnes.
Näsdroppar o dyl kör vi med varje kväll innan läggdags men nätterna är ändå olidliga. Hoppas på en lugnare natt :?
När kuren väl skall sättas igång så är det väl ramsning som är det huvudsakliga om jag förstått det rätt? Hon är ju 8 månader nu och kanske börjar närma sig 9 mån när vi startar. Buffning är kanske för mindre barn? Har läst en del i Barnaboken men är lite vilsen om jag skall buffa iallafall eftersom vi inte har börjat kuren förrän hon har blivit så här stor.
Vad tror ni?
Mor till 3 varav den minsta ?r f?dd 040428.
Lillans favoritord ?r: bab, varav smeknamnet Lill-Babs
gunnar

Inlägg av gunnar »

Vi har inget andningslarm och körde ändå hela kuren när han var ca 9 månader. Nu har han varit förkyld men ändå legat på magen/sidan (det är vad han gillar och väljer). Det känns lite otäckt nu när man läser era inlägg men Elis är över 5 månader, vi röker inte, och han har inte haft problem med andningen tidigare.
Buffandet kan du definitivt använda dig. Vi gör det ibland fortfarande när oro stör sovkoncentrationen.
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"