Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag känner igen mig i det där med "matvargen", jag hade dock problem med att få i min kille bröstmjölk och ersättning, sen när vi gick över till riktig mat blev han ett matvrak. Jag tyckte aldrig att jag fick i honom tillräckligt men den största boven var min oro och inte bara mängden mat...

Det är jättejobbigt med långa matningar som strular. Du har ingen som kan hjälpa dig? Ibland kan det faktiskt ge resultat att någon annan matar istället för att bryta er "kamp"

Det jag har kommit fram till är att attityden är ALLT :idea: , den är inte så lätt att hitta när man är utmattad bara..Försök att göra lite saker för din egen skull så att du mår bra, då är chansen större att andra saker också faller på plats.

Angående lurarna så är det som du säger lite tidigt att utvärdera än. Tredje luren är ju alltid den knepigaste :roll: , vad jag har förstått så strular den för många.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

:oops: Boven i matningen ÄR - ååå ät nu en massssssa mat så du sover heeeeeeeela natten, och gärna liiiiite till. Attans. För jag kan ju bara erbjuda tösen mat och ha tillit till att hon säger till när hon är nöjd o det gör hon. Jag vet ju det men ändå blir det knas.
Men nåt som känns bra är att hon får äta middag med oss nu, så hon sitter i sin babysitter som står på kökssoffan o så matar jag henne lite, äter lite själv o pratar med grabbarna emellan :D och så får hon ett sånt där smörgåsrån o bita på :D ha ha!!!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Räknar jag fel eller är lilltjejen inte snart 7 månader? Stora damen ju! Sitter hon alltid i babysitter vid matning? När man är så stor kan det ju vara kul att få sitta i matstol med er andra runt bordet, man ser ju mycket bättre då :D

Ett litet tips ang skedar: jag har sett att många mammor använder såna där breda platta skedar (såna i tvåpack), jag har alltid använt mig av en smal sked vilket jag verkligen rekommenderar. De platta är svåra att truga med medan den smala är formad som en normal sked och är bättre anpassad för bebisens lilla mun. Finns att köpa på Apoteket, märke mam eller bambino.

Rån i handen, kanon =D> . Stora frukt och grönsaksbitar att suga på är också kul.Majskrokar är också populärt.

Låt henne vara med när du lagar mat, social delaktighet brukar ge en nöjd bebis :D . Dessutom kanske hon blir matsugen då,!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jättebra svar av mamaA! =D>

Jag vill bara tillägga att så länge min lilla skedmatades märkte jag direkt när jag hade överkoncentrerat och trugat för mycket. Försök slappna av och sitt liksom inte och häng över henne utan ta på dig rollen som en kypare på en trevlig restaurang som serverar maten (som faktiskt har andra matgäster att passa upp på också). När jag överkoncentrerat/övertrugat fick jag backa ett par steg och var jättenoga med att vänta på att liten öppnade munnen innan jag skedade in.

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Tack för feedback!

Hon är snart 6 mån, vi har provat barnstolen men hon är lite instabil än så babysittern får duga lite till. Idag fick hon rån till lunchen, jag åt samtidigt o försökte verkligen ta det lugnt, inväntade henne o det gick lite bättre med matningen. Men vad ilsk hon blev när rånet tog slut! Och inte hade jag fler hemma...

Visst är det viktigt att göra saker som man bra av så att man får ladda om, få lite tid själv. Det är nåt jag övar på, jag är dessvärre ett kontrollfreak, sen är maken iväg varannan vecka...sen blir jag påverkad mer än vad jag vill erkänna, av vädret. Kyla, grått, slask och vinterjacka i flera månader, det tär på humöret o energin. Iaf för mej. Tror nog att jag är rätt understimulerad av att gå hemma, saknar mitt jobb, att träffa vuxna. Försöker att hitta på saker med barnen, träffa vänner då o då, men ändå kommer den där håglösheten. Så eg handlar det inte om Nomis gnällighet, hon är som vilket litet barn som helst, glad ibland, gnällig ibland - utan det är jag som måste komma på skon klämmer, inom mej själv. Och det måste jag få lite hjälp med :D
Men visst ser jag fram emot en liten Nomi som kryper runt här o upptäcker livet här hemma, kan sitta själv och vara med oss vid bordet, att hon kommer upp o kan se mer av vad som händer, inte bli så förpassad till golvet. :roll:

Kram!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Härligt framsteg med maten =D>

Känner igen mig i mycket som du skriver. Nu i efterhand så tänker jag bara, det var ju inte så farligt, varför kunde jag inte bara slappna av..och min son sov ändå VÄLDIGT bra, men oj vad jag nojade om att han fick i sig tillräckligt. Det gör jag fortfarande ibland också :oops:

Du är inte ensam om att känna som du gör. Jag fick hjälp av en jättebra kurator på mödravården. Kanske nåt du kan undersöka? Hon hjälpte mig i att se det positiva, att det faktiskt sker framsteg trots att man ibland bara ser det jobbiga.

Finns det någon öppen förskola eller kyrkans barnverksamhet som du kan gå på? Ibland avstår man för det är så meckigt att få in i schemat men det skulle nog göra er gott båda två.

Styrkekram!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Java2006
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 10:10

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Java2006 »

Skulle också vilja ge ett stöttade inlägg, du är inte ensam som oroar dig! Jag skulle också värmt rekommendera öppen förskola, det har gjort underverk för oss. Jag har valt att lägga långluren på fm och detta har frigjort utrymme för mer aktiviteter på eftermiddagen. Se om ni kan hitta bra aktiviteter kring er.
2012
2016
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Tack för att ni peppar! Jag blir glad :D
Vissa dagar är tuffa, då vill man helst springa o gömma sig o har man sovit dåligt (kommer ibland inte till ro) så blir jag hängigare. Idag är det bättre! Lite sol skymtar jag o det känns som att det finns hopp om livet. Sen kommer maken hem i em :D

När mina killar var små var vi mkt på Öppna förskolan o jag tyckte det var toppen att åka dit nån gång i veckan, efter ett tag uppskattade jag än mer att vara hemma o hitta på grejer hemma. Nåt mitt emellan kanske :D nu är dilemmat att på fm sover hon en 45 min o hon sover bäst i spjälsängen, på rygg i sittvagnen somnar hon sämre, men kanske att jag kan åka en sväng dit vid kl 10, och prova att ge mat där vid 11 så jag inte får flänga dit för en ynka timma bara. På em är det mest hämtning på dagis o skola o mellis för de stora. Ska fnula på det. Så har jag en grannkompis som nu är hemma med bebis som föddes 8 jan så vi ska försöka promenera o ses, det blir trevligt! Känns som att allt blir lättare när vädret blir mer vårlikt o det blir skönare att komma ut. Jag är en sån människa som älskar att vara ute i skogen, gärna med en termos kaffe, och bara vara, naturen här på Gotland är underbar, vid havet. 8) 8)

Trevlig helg! Jag ska slå lite näven i bordet när det gäller maken o ansvar. Jag ska "lära" honom hur man säger ramsan o så får han lägga henne också. Det som "hindrar" honom, tror jag, är rädsla, han är rädd för att göra "fel". Visst kanske hon protesterar de första gångerna men sen kommer hon ju fatta att även pappa lägger o sen hoppas jag att eg vem som helst ska kunna lägga henne!!! :wink:
KRAM :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

NÄE. Det känns faktiskt inte okej när VARJE läggning på dagen ska ta 20-30 min o det ska skrikas. Då är det nåt som är FEL.
Väcks 07 och är då vaken till 09, men hon är INTE trött då utan ligger o pratar/skriker i sängen, länge. I början av veckan gick detta schema utmärkt, kanske för att hon var trött efter magsjukan, men nu de senaste dagarna tjorvas det mkt. Igår på em var jag iväg på kalas med killarna, och pappa var med henne, hon somnade inte alls på em-luren, till slut fick han ta upp henne.

Ska man ha is i magen, släpper det eller är schemat "fel"??? Vi har haft detta schema i en vecka nu.

Blä. :(

/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag är ju ingen schemaexpert :roll:, har alltid haft mycket mer sömn på schemat till min tröttis :wink: men jag hade nog gett det några dagar till. Känns jobbigt att höra när man känner att det inte funkar men ibland tar det ett tag innan schemat sätter sig. De små liven måste liksom kolla väldigt noga att de kära föräldrarna vet vad de gör :lol:

Å andra sidan kan hon ju vara en piggis som behöver schemaändring lite tidigare...Någon som kan ge råd här?
Hur går det på nätterna? Jag märker ett samband att om sonen vaknar tidigare på morgonen så blir lunchluren ibland bara 11/2 timme medan om han sover längre så kan luren bli 2 1/2 -3 timmar ( Nu när han är så stor så freestylar vi lite på helgerna) Sömn föder sömn, helt enkelt.

Du kan inte bjuda på lite mer verktyg bara för att få schemat att sätta sig? Ramsar du bara nu? Kanske lite vagning eller buffning? Bara en fundering #-o

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

MamaA - tack för att du tar dej tid :D

Jag inser ju att jag kan ju inte hålla på o ändra schema hela tiden, så fort det knorrar lite, jag får väl helt enkelt ge det tid även om hon "låter", hm... dilemmat på vardagarna är, att jag lägger vid 12 för "långluren" som ska vara 1.5 timma, till 13.30, för då måste jag åka o hämta brorsorna, och snackar/skriker hon bort en bra stund så får hon ju mindre sömn o det är ju inte det optimala, men men, avvakta så kanske schemat sätter sig bättre. Jag blir bara nojig när det ska krånglas, men nåt som är bra är att matningen i barnstol går bättre. Ska fixa tripp-trapp-stolen tror jag. Har en sån där plast-IKEA-stol o där är hon lite vinglig! :lol:
Och jag som var så orolig för att killarna levde rövare o pratade förut, trodde att hon vaknade av det :oops: , nu har jag släppt det o här låter det en hel del :shock: 8) bra va?!!! :wink:

Hon älskar NU att vara på en madrass på golvet o rulla runt från rygg till mage. Backar gärna, och jag har för mej att de backar innan de kommer på att krypa framåt. Har för mej att Josef gjorde det :D så det kan spöka lite kanske, att det händer mkt fysiskt i kroppen, hon upptäcker mer o förmodligen har hon tänder på gång. Vem vet. Knappt nån! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Stokke stolen är kanon :D vill jag bara säga! Vi har använt den från 4 månader. Den har ju bygel och ryggplatta och med dynorna blir det väldigt stadigt, sen kan man ju alltid klämma ner en extra handduk om det behövs. Ikeastolen är mycket större, mormor har sån men jag gillar den fortfarande inte, tycker att det hamnar mycket mat i knät och när han var liten fick han ha en massa kuddar bakom sig för att inte vingla. Skönt när man kan skippa baysittern för matning, det blir ju ganska kladdigt :lol: !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Jag håller med, tripp-trapp är verkligen såå mkt bättre. Mina killar har en varsin, som de använde långt upp i åren, de har dem fortfarande i sina rum, men jag får tjuva en o ge till Nomi :D
Det är skönt att "slippa" babysittern! :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

hej!


Matningarna går såååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå mycket bättre!!! Hon äter med oss vid matbordet o hon gillar att vara med i umgänget, sitter i sin barnstol o är nöjd. Görgött! :D

Utför annars en massa yogapositioner, står i hunden o diverse annat, gungar sig fram, ålar bakåt och framåt litegrann, snurrar runt från rygg till mage med glans, övar styrkan i kroppen o ler stort. Just nu är en hon en väldans glad tjej o mammans hjärta är glatt :wink:

Kram! :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

:D :D :D låter som ni har det jättehärligt! Kul att höra!

Vill bara tipsa om social delaktighet också. Liten är ju till stoor hjällp när mamma dammsuger,handen om handen du vet..!För att inte tala om den ovärlderliga hjälpen att ligga i smutstvätten när det tvättas eller räcka mamma plaggen. Att hjälpa till att provsmaka maten vid matlagning är ju också toppen. Dra fram matstolen till spisen så lillan ser vad som händer i grytorna, det har varit superpoppis här sedan J kunde sitta i stol.

Såg att du också skrivit i LillaK:s tråd. Kul! Ju fler som kan hjälpa desto bättre :) jag blir så arg på bvc och deras Amning framför alles :evil: mätta barn är väl det viktigaste kan man tycka..

Hur går det med sömnen?

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"