Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

TACK för kramen Tutan!


Och TACK till alla som svarar o läser mina inlägg. :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

På bättringsvägen men inte helt hundra...
inga kräkningar för Nomi idag utan mest väldigt löst bajs, försöker lirka i henne bebisäppeljos men icke, hon vägrar, så vi har fått ge majsvälling idag, bytt ut nåt mål mat mot välling, för hon vägrade potatis på em också, och en annan har känt sig hel slut själv. Men det kommer ett slut på det här också o det ska bli väldigt skönt, oh yes. Jag längtar efter det och jag längtar efter mycket annat också. He he. Otålig är jag som person. Oh yes igen.

Förr med napp så somnade hon verkligen på 5 röda på kvällen. Nu skriks det en del efter ramsa (trots skratt o bus) o läggning...tar väl inte mer än 10 min nu vanligtvis, innan tjejen sover, men jag tycker att det känns tråkigt att hon skriker. Men det kommer väl, en tjej som fattar vinken än mer o känner, ååå vad gott, sooooova, vad skönt det ÄR o gossar in sig. :D

Ha en fin kväll! :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Det kryper i kroppen. Känns trist, främst för Nomi som faktiskt behöver sin långlur, mellan 10-12 ligger den, för att ladda batterierna.
Igår vaknade hon efter 45 min, låg o pratade för sig själv en 20 min innan hon skrek, ramsa ramsa ramsa...somnade om efter 45 min o sov 45 min till, väcktes strax efter 12
Idag vaknade hon efter 45 min, skreeek, ramsa ramsa o åter igen ramsa...pratar o pratar, gnyr, skriker...jisses, somnar om typ nu, så jag får väl väcka om en liten stund.
Magknip efter magsjukan???
För lite mat innan??? (hon brukar annars äta 1 dl banangröt, en banan o lite ersättning) igår drack hon 2 dl välling innan, idag vägrade hon gröt och drack 150 ml ersättning endast.
Innan magsjukan kunde hon vakna efter 1.5 timma, somnade i regel om, men nu gör hon inte det förrän lång tid efter. Suck. Jag känner att den lilla energi jag har i kroppen, rinner ur mej så lätt när det blir så här. Då kommer jag av mej.
Husljud finns, har radion högt på utanför hennes dörr. Barnen är hemma o låter.
VARFÖR? undrar jag. Och jag kan ju inte tvinga i henne mat. Det känns som att det är sviter efter magsjukan så jag får väl bara ha is i magen o hoppas att det ger sig. Men jag kan ju inte göra annat än att erkänna o säga, att det hade varit väldigt skönt om denna lur nån gång kunde sätta sig, så att hon sover 2 timmar o litade på att vakna först när mamma kommer o väcker henne.

:roll: Trevlig helg alla!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Sarisparis »

Fy vad surt med magsjuka för en sân liten :( Hoppas att ni snart hittar tillbaka till dagsformen.

Jag läste tillbaka lite i din trâd, men antagligen inte tillräckligt lângt. Letade efter nâgot sorts schema? Mina spontana tankar när jag läste ditt senaste inlägg var att det kändes lite mastigt med en tvâtimmarslur pâ förmiddagen för en snart sexmânaders storflicka. Jag upplever att sömnfördelningen över dygnet blir bättre med en kortare fm-lur och en riktig lânglur efter lunch (som sen kan hänga med i flera âr). Vad tror du om det?

Nâgot sânt här kanske?

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Krya pâ er nu allihopa sâ tar du nya tag sen. :thumbsup:

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

jag fick ändra till det här schemat för att få ihop det med hämtning o lämning på dagis...josef går 9-14 o vi måste åka bil till dagis...det är en bit bort, när jag tänker efter så hade jag nog samma schema till josef när han kurades vid 9 mån...

just nu känner jag mej vansinnigt låg o nedstämd, orkar inte mer...och nåt som inte känns så kul är att maken vägrar lägga henne o säga en ramsa...och inte vill han mata...så jag känner mej ganska låst o eg ganska förbannad. en dag i taget. i morrn blir det nog bättre!

Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

jag har väl eg upplevt det svårt att få till en bra 2 timmars lur alltid, även när jag körde det klassiska 3 månschemat...
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av videunge »

När jag trasslade med dagishämtningar ( samma tider som du) så körde jag första luren 45 min i bilen vid strax före 9. sen hade vi långlur 1,5h. om du har den på samma ställe som nu men tar utt en halvtimme tidigare så hinner ni äta innan det är dags att hämta. kanske kan vara ngt? och sen 45 min på kvällen?

Kram och styrka till dig. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

GOD MORGON!


Jag har spånat och spånat, och emellan varven känt mej en aning värdelös o haft ont i magen som gjorde ett sånt uselt schema (men utgick ifrån schemainspirationstråden för 5 mån) för min lilla tös. Det gick bra ett tag med luren 10-12 men jag tror att hon drog på sig minus på sömnkontot, och det släpar efter. 3 timmar vaken för henne blev för mkt o inte orkar hon äta innan luren heller, men jag ändrade för att få ihop det med dagis o skola, eftersom maken är borta varannan vecka. Men nu har jag skrivit ett nytt
:arrow:

7.00 väckning, välling, banan kanske
9.00/9.15 ca (efter att vi lämnat Josef) sova 45 min
11.00 lunch med grönsakspuré
12-13.30 sova 1.5 timma
hämta barn
14.10 ca gröt
15.30-16.15 sova 45 min
17.15 middag
18.30 bad och välling
19.00 Go natt med mkt skratt o bus! :D

Vad tror ni???
I morgon kör vi på det här! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av videunge »

Tycker att det ser jättefint ut =D>

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Idag blev det ett återall för Nomi, vid lunchen kräktes hon, eller så var det så att hon satte i halsen, eller så är vår lilla hamster lurig o samlar en massa mat i munnen, och så matar man på o så blir det för mkt...hon har inte kräkts efter det iaf, peppar peppar. Stackarn.
Jag ringde 1177 igen, ringde dit i måndags när hon kräktes första dagen. Man kan ju bli matt. Idag fick jag höra att det var inget bra att ge potatis eller morot. I måndags sa hon att det var bra att ge lite potatis eller morort, det var stoppande o milt för litens mage. Men idag sa en tant där att morot hade för mkt fibrer o potatis stärkelse o ingetdera var bra. Nähä, vad ska jag ge henne då. Kokt fisk var svaret. Okej, jag har inte ens gett denna 5.5 mån fisk innan...suck. Men Nomi har fått majsvälling hela em o kvällen, vi har tagit det lugnt med annan fast föda. Är det nån som är klok på det här? Vad kan jag framöver ge henne? :?: :?: :?:


Motoriskt har hon varit lite sen, kanske nackspärren gjorde sitt. Men idag har tösen, när man lagt henne på rygg, vänt sig direkt till mage och lyfter ryggen högt, vid ett tillfälle stod hon på alla fyra och gungade lite. Utveckling! :D

Då blir det nytt schema i morgon, fast jag har tvivlat lite idag. Kommer hon, som nu klarat av att vara vaken 3 timmar, somna efter 2 timmar? Men det visar väl...först i morgon! Tillit. :D

Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Cony »

Vi brukar köra på små portioner ris och fisk vid magsjuka, funkar på hunden så varför inte liksom... :roll: :D Ärligt talat har jag inga bra tips, får hoppas återfallet bara var just ett litet återfall för henne.

Vi tror på nya schemat så somnar hon som en stock efter 2 timmar vakentid, tror jag. Det där med sömn är lurigt, vid tidiga morgonuppvak är det ju ännu tidigare kvällsläggningar som brukar funka. Ingen logik i logiken, men med lite tillit kommer man långt. :D [-o<

/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Stackars liten. Igår fick hon, av en olyckshändelse en grej i halsen o kräktes .... igen ...hu och hu...det var väl vid 17.30, sen fick hon välling efter bad, men sov tydligen oroligt hela natten enligt pappan, jag har öronproppar så jag hade inte hört nåt. Däremot hörde jag henne vid 05.30 o fick ramsa henne, sen vaknade hon säkert till en 6-7 ggr till kl 07 då klockan ringde...men då somnade hon om själv. När jag kom in låg hon på sitt täcke o hade iskalla fötter så i natt ska hon få strumpor. Sen svepte hon sin välling o har varit jättegnällig, till jag la henne vid 09.
Och maken åkte till Sthlm igen, för utbildning, bye bye till på fredag.

Min strategi idag är att
fortsätta med välling o gröt till lunch
koka lite fisk med potatis o mosa till middag o mata långsamt så hon INTE sätter i halsen...

Jag vill att det ska vara april så våren är här, maken är klar med utbildning och Nomi kanske kan sitta o krypa o vara lite nöjdare. Just nu är hon inte alls nöjd. Bläää. Tur man har en Josef som pussar på mej just nu och kramsugen. Mamman tar tacksamt emot kramar :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Har inte läst hela din tråd men har lite tankar angående mat och magsjuka:

När min son, nu snart 2 år har haft magsjuka har det tagit upp till 3 veckor innan magen och aptiten är normal igen..Jag har märkt att jag då får gå några steg bakåt i "matutvecklingen" ett tag, t.ex när han var 1 år och fick magsjuka åt han innan dess puréer med bitar men ville sen bara äta helt släta puréer ett tag när han väl började äta mer normalt igen.

När han har haft magsjuka har han inte alls kunnat äta lagad mat på minst en vecka, vill varken ha det eller bröd. Det som funkar här är fruktpuréer och välling då. Jag har fått diverse råd om vad som är bäst men jag tror att det bästa är att prova sig fram och se vad älsklingen kan tänka sig att äta.

Mitt tips är att puréa maten så fint du kan och blanda i kokosolja, det blir en väldigt len puré då. Tanken är att om det är silkeslent så är det svårare att sätta i halsen. Kör annars fruktpuré och välling ett tag. Ibland är de liksom inte redo för lagad mat än och då får man vänta. När man själv har haft magsjuka är man ju inte direkt sugen på en brakmiddag på ett tag :o

Hoppas detta kan vara till någon hjälp :wink:

Hälsningar Annika
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

:D Tack snälla du, vad glad jag blir i hjärtat över att du skriver till mej MamaA :D jag får helt enkelt skynda långsamt med min lilla tjej och inse att denna magsjuka tog ordentligt på hennes krafter, hon har inte aptit (den kommer komma tillbaka om jag ger henne tid) och hon är kinkig för att hon helt enkelt är trött efter magsjukan. Jag vill bara att allt ska vara som vanligt...puh. Men det är det inte o då får jag åka med i det tempot som är just nu...lååångsamt. Fint.


Insåg idag att jag behöver träna mer, så i morgon ska jag prova mitt nya gå-band. Har haft mina fina jobbarkompisar här nu på kvällen på fika o det var såå härligt. Gav lite energi! :D

Kram!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Lite huvudbry :roll:


Har ju ändrat schemat till 3 lurar och vi är inne på 4 dagen så det är lite för tidigt att helt utvärdera men em-luren är oftast lite knepig.
Lägger henne 15.30 med ramsa, hon ligger o pratar länge...IDAG låg hon 1 TIMMA och pratade, lite ledset men då fick någon ramsa, men hon somnade först nu vid 16.30, så nu får hon bara 20 min vila för annars blir det ju jättenära kvällsläggningen...
Hm... :roll: :roll: :roll: :?:
Kanske mer mat nu framöver, kanske magen behöver mer? Men att mata Nomi är segt, vilket lirk för att få i mat, hon verkligen kniper igen munnen nåt helt otroligt. Ååå det här med maten!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"