En snabb fråga om schema för 2-månaders bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
daddisen

En snabb fråga om schema för 2-månaders bebis

Inlägg av daddisen »

Hej!

Jag har för två månader och en dag sedan blivit mamma för andra gången, till en helt underbar liten pojke. Har använt mig av standardmodellen hela tiden och det har verkligen gett resultat. Han sover långa pass på dagen och nätterna är nästan skrattretande sköna. Och framför allt är han glad och lugn när han är vaken. Och verkligen vaken. Dåsar inte in och ut ur sömn, vilket folk verkar förvänta sig av en så liten person.

Nu när han nått den aktningsvärda åldern av två månader är det dags för att spika schema. Jag hade redan bestämt att börja på onsdag, men så slog det mig plötsligt att julen är på väg. Då kommer vi att vara på julsemester hos mor- och farföräldrar och under en dryg veckas tid blir det en massa besök hela dagarna och mycket tid i bil.

Så min fråga är: skulle ni rekommendera att jag ändå spikar och kör schema nu trots att det blir turbulent om ett par veckor? Eller skulle ni vänta ännu en månad tills allt lugnat sig och inga direkta hot mot vardagen finns?
Son född i oktober 2012
Dotter född i juni 2008
Dumlekolan

Re: En snabb fråga om schema för 2-månaders bebis

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

Något jag övar på dag ut och dag in är att lyssna inåt, vad tror jag blir bäst. Innerst inne tror jag att du vet svaret, vad som blir bäst för din fina kille och för dej och din man nu under julen! Lita på det!

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej daddisen och välkommen hit! :D

Precis som Dumlekolan säger sâ är man sig själv närmast. :heart: Men det kan ju vara intressant att höra hur andra skulle ha gjort, i ens egen situation.

Om jag hade gâtt med dina funderingar sâ skulle jag nog ha skjutit pâ schemaspikandet tills att ni har lugn och ro omkring er. Särskilt som att ni inte har nâgra egentliga problem i vardagen nu. Men det är jag. :lol:

Hör gärna av dig med hur ni har det och kanonbra jobbat med lillkillen! :thumbsup:

:heart:
daddisen

Inlägg av daddisen »

Hej!

Vi väntade med schemat till efter jullovet och det sitter ganska bra. Så här ser det ut nu:

8-9.30 mål 1
9.30-11 vila (1,5 timme)
11-13 mål 2
13-15 vila (2 timmar)
15-17.15 mål 3
17.15-18 vila (45 minuter)
18-20.30 mål 4

Den enda utmaningen är egentligen att han ofta vaknar efter 45 minuter vid första vilan och har svårt att somna om sedan. Har just buffat mer eller mindre i tjugo minuter.Tips på det?

Vårt stora problem är att sonen plötsligt börjat vakna väldigt mycket på nätterna. Han har ätit en gång per natt sedan han var en månad och nu plötsligt kräver han egentligen mat två gånger per natt. Annars vaknar han väldigt många gånger per natt. Helt klart hungrig.

Och den självklara lösningen är väl egentligen att börja ge smakportioner och mat, men han har svåra hudutslag och vi utreder allergier och vi måste därför vänta med fast föda ännu en tid.

Min fråga: är det okej att nu låta honom äta två gånger per natt i väntan på den egentliga maten? Känns på något sätt vettigare än att låta honom sova oroligt och vakna mycket och fastna i den vanan.
Son född i oktober 2012
Dotter född i juni 2008
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Välkommen hit säger jag också, vad fint ni jobbat!! =D>

Jag tror precis som du att det är mer mat som behövs. Både för nätterna och ev även vilan. Är det helt omöjligt att börja med riktig mat så skulle jag absolut lagt in ett till nattmål, det känns onödigt att skapa en hungrig och orolig bebis nu!

Ett klassiskt 3-månadersschema är 12-45-2-45, dvs något längre natt än vad ni har och kortare fm-lur. Om problemet kvarstår (dvs efter att ni utvärderat schemat efter att ha använt det minst tre dagar och en uppföljningsvecka) så kanske det är något att fundera på.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"