Nu sitter vi och står i sängen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Nu sitter vi och står i sängen!

Inlägg av Tessan »

Hej hej :lol:

Igår morse hände det första gången :D När jag gick in och hämtade Emma på morgonen satt hon upp i sängen och sög på tummen och log sitt allra sötaste leende mot mig :shock: :P
Jättekul :shock: tyckte mamma också förstås.
När jag sen gick in och hämtade efter ensamleken så stod hon upp och höll i sig mot spjälorna :shock: och försökta hänga huvet över men är lite för kort :P
Nu på fm-luren vaknade hon till kl 10.45 och jag satte på lite klassisk musik i väntan på att hon skulle somna om.
När jag nu efter 20 minuter hörde att hon fortfarande pratade för sig själv så tänkte jag att nu smygtittar jag vad hon gör.
HON SITTER :shock: :P i hörnet på sin säng med tummen i munnen och LER STORT.
Jag går in, lägger tillrätta och går ut. Ramsar
Tyst i 2 minuter och nu lite snyftningar.
Hur gör man i dessa lägen? Det verkar inte som att hon självmant lägger sig ner igen när hon väl satt sig. Jag vill ju inte öka trafiken och springa in och ut.
Kan det här vara något övergående? Nyhetens behag att hon nu kan sitta själv och så?

Till saken hör att hon numer i sin ensamlek som är ca 1 tim och 20 minuter ibland tar sig en lur. I morse sov hon 15 minuter. Det kan ju vara en bidragande orsak till att hon nu inte sover. :?

He he, nu ligger och hon och babblar igen.. :P

Min spontana känsla är att jag bara låter henne vara. Sover hon inte något mer så gör hon inte när luren är slut. Hon måste väl om ett par dagar/en vecka kunna somna om på egen hand? :-k
Kanske också dax att dra ner till 14 tim och 15 minuters sömn istället för 14 tim och 45 min? Lite väl pratglad vid lurarna nu och tidiga morgnar..
:-k
Tips och tricks tack så jag kan göra på bästa sätt!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
inget direkt tips men Lovisa kunde faktiskt somna sittande också... JAg gick inte efter ett tag och la henne ner för det såg ju inte såå skönt ut. :? :D

Jag tror du gör rätt i som inte ingriper. Det är ju ok att det tar ett litet tag innan de somnar.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej!

Vad jag känner igen! Min flicka sover numera ganska länge under sin ensamlek, kan lätt bli 45 min, ibland längre ändå. Hon är tio månader och "leker" :sleep: ensam i två timmar (08.00-10:00). Det påverkar förstås långa luren som ligger ganska snart efter leken (12:30-14:30), och ibland ligger hon (eller sitter) och pratar med sig själv ända till ett, kvart över ett. Jag tror inte att det gör så mycket - det är ju förutsättningar att sova som är poängen! :wink:

Jag tycker du ska ha kvar allt som det är sålänge hon är nöjd och glad, och inte gå in och störa! Somnar hon sittande? :shock: Det kanske inte är så skönt, men hon lägger sig nog om hon vaknar till av att det är obekvämt! :D
Lisa
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Ha ha, va roligt att höra att det är likadant för er!
Jag känner också att om hon inte sover hela "dagsluren" så gör inte det något om hon redan har sovit under ensamleken!
Förutsättningar var det va :P
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"