Några frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tutan

Re: Några frågor

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Vad bra det går för er! Suveränt jobbat med att glesa ut måltiderna! =D> :D =D> Självklart är du välkommen här inne på Späda barn, det är du fram tills din dottern är runt ett år :D .

Bra av er att vilja gå vidare och ta tag i kvällarna och nätterna. Det verkar ju gå åt helt rätt håll med läggningarna. Ramsan passar ni väl på att arbeta in nu?

Det låter som lite snuttande där på natten, som hon sysslar med, eftersom hon inte äter några stora mängder. Hon kanske inte frågar efter mat utan frågar om hon kan somna om utan att vargen tar henne :-k ...

Nej, hon behöver inte äta på natten, för att svara på din fråga. Hon verkar ju inte vara så intresserad av det heller. Men jag tycker du ska fortsätta med att introducera den Riktiga Maten. Banan har varit en höjdare för oss att börja med. Ja, har de små liven väl fått smak på mat med lite mer smak och konsistens så vill de gärna ha mer av det, och det ska de ju få, det hör ju till utvecklingen. I takt med att intaget av puréer och gröt ökar så kanske uppvaken på nätterna minskar :wink: .

Nu är jag inte riktigt uppdaterad på vällingsortimentet, men det finns väl från fyra månader va? Annars kan du ju göra som med gröten och köra 50/50 med välling/ersättning, om du vill prova.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
sazza

Inlägg av sazza »

Ja vi ramsar när vi lägger tillrätta och sedan när hon somnar. Fast jag ramsar ganska mycket nu på kvällarna eftersom hon inte riktigt accepterar läggningarna och jag inte vill börja buffa henne igen.

Det är nog så att hon snuttar/frågar på nätterna. Då borde jag ju nu kunna ta bort maten helt...
Ska försöka få in mer mat också!

Hur är det med ensamlek? Enligt bb ska vi ju börja med det nu, men hon kan ju inte sitta och hon kan knappt hålla i några leksaker så om jag lägger henne ensam i spjälsängen får hon ju tråkigt väldigt fort?
Storebror 2,5 år och lillasyster född augusti 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

sazza skrev:Ska försöka få in mer mat också!
:thumbsup: Mer mat ât smâfolket Barnaboken s 271. Mata pâ! :D
sazza skrev:Hur är det med ensamlek? Enligt bb ska vi ju börja med det nu, men hon kan ju inte sitta och hon kan knappt hålla i några leksaker så om jag lägger henne ensam i spjälsängen får hon ju tråkigt väldigt fort?
Om du upplever ensamleken som nâgot trâkigt för din dotter, skippa den. BB säger inget om vad man "ska", däremot om vad man "kan", om man vill (och väldigt väldigt ofta blir det väldigt väldigt bra :wink: ). Men gâ pâ din magkänsla först och främst och se BB som ett stöd, inte nâgot sorts facit.

Om du läser om ensamlek i BB (s 280) sâ fâr du massor av saker och ting att fundera pâ kring varför ensamlek kan vara en bra idé. Läser du vidare sâ har du en massa praktiska tips (s 283) om hur du kan lägga upp det rent konkret och materiellt (nej, hon ska inte ha trâkigt, tvärtom :D ).

Läs igen och fundera pâ vad du tycker om konceptet, att du gillar det och kan stâ för det tror jag är en förutsättning för att Lillan ska gilla det. :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"