Alltid sovit bra på natten, vad har hänt nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Majken03

Alltid sovit bra på natten, vad har hänt nu?

Inlägg av Majken03 »

Har en tjej som föddes 18 augusti, så snart 5 månader. Har standardmodellat så gott jag kunnat sen hon var ca 2 månader. Har ganska fasta rutiner, vaknar mellan 7-8.30, vaken ca 1,5-2 h, sover 45 min, vaken 2 timmar, sover sen ca 1,5-2 timmar (har svårt med skarvar här efter 45 minuter) och sen vaken 2 timmar igen innan sista 45 minuters luren. Läggning är alltid mellan ca kl 19-20. Hon har alltid vaknat 1 gång per natt och ätit förut men nu 2 gånger? Vad har hänt här? Har börjat med gröt-smakis för jag tänkte hon var hungrig men hon får så ont i magen så det är bara max 2 bebisskedar åt gången så det är väl inget som mättar så mycket ännu. Hon sover i vagga i vårt rum, har gjort det sen vi kom hem från bb. Ofta somnar hon utan gråt, vi lägger henne, pussar god natt och går ut och hon ligger och pratar lite innan hon somnar.

Men nu har hon börjat vakna efter 45 minuter även när det är nattläggning? Alltså precis som skarven på dagen. Det har aldrig hänt förut! Och hon kan ju inte vara hungrig eftersom hon nyss ätit kvällsflaska? Idag så gick jag bara in och sa god natt igen och så somnade hon efter ca 15 minuter, lite gnäll och prat men absolut inte jätteledsen eller arg. Var det rätt eller fel av mig? Vill att hon ska träna på att somna själv.

Men varför har hon börjat såhär? Är det för lite mat? Hon får ersättning och äter tills hon får typ kväljningar. Och hur ska vi komma över skarvarna på dagen? Hon sover alltid i vagnen på dagen så jag kan vagna när hon vaknar.

Vi funderar även snart på att hon ska flytta in i eget rum, hur vet man om hon är redo för att sova själv? På dagen när hon sover i vagnen så sover hon i det som är hennes rum. Men det är ganska svårt att få henna sova på dagen. Min önskan är ju att hon ska kunna sova i sin säng även på dagen, att jag inte ska behöva vagna, hur lyckas man med det?

Vet egentligen inte vad jag ville med detta, bara få lite stöd och nån att bolla lite med!
Bebbe född 2012-08-18
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Alltid sovit bra på natten, vad har hänt nu?

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen hit :D

Ett gigantiskt B R A V O för hur du välkomnat din dotter till världen, kanonbra jobbat =D>

Jag tror (starkt :roll: :lol: ) att det som händer är att hon blivit lite större och alltså kräver mer än ersättning för att stå sig och kunna sova som hon vill. Jag skulle ha provat annat än gröt som smakis, hos oss har banan varit smartast som första grej. Sötpotatis har också uppskattats tidigt. Jag kan inte länka nu, men kolla in rubriken frågor och svar bland de första trådarna här inne på späda och små och leta rätt på Mer mat åt småfolket. Där har du inspiration!

Angående eget rum så tror jag mer att det är en fråga om när man själv är redo :lol: Hos oss har separata rum (bebis hos syskonen) bara förbättrat både min och bebisens sömn, jag tror att man som mamma har extremt effektiva antenner som gör att man lätt vaknar till för minsta gnöl och kanske i vissa fall själv stör barnet. Så om du känner att du börjar fundera på att det är dags, ja, då tror jag att det är dags. :wink:

Skriv vidare så att vi får veta hur det går. :D

:heart:
Majken03

Inlägg av Majken03 »

Hej och tack för svar!

Tror nog hon är hungrig för både igår och idag vaknade hon även nu vid 23 och åt. Och kommer antagligen vakna igen runt kl 2 och igen vid 5.

Banan låter bra, mättande! Men är det inte ganska stoppande? Vill inte ge välling, är lite emot det. Men nu förstår jag de som ger det för att barnen sover bättre.

Imorgon ska vi måla lite i hennes rum, och vi planerar hon ska flytta in dit efter nästa helg. Om mamma-hjärtat klarar av det ;)
Bebbe född 2012-08-18
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

banan är väldigt mättande och gott för småttingar och det är helt riktigt att det är stoppande men den kan också vara lösande beroende om den är mogen eller omogen.

Suck, nu minns jag inte hur det är men sök på forumet så hittar du det säkerligen. :oops:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

övermogen banan=kan vara lösande
inte lika mogen= stoppande

vi gav banan och katrinplommon tilsammans :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Majken03

Inlägg av Majken03 »

Tack för svaret om banan. Ska nog prova lite imorgon med lite katrinplommon oxå. Det måste väl va okej för en 4,5 månaders?
Bebbe född 2012-08-18
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej och välkommen säger jag också! :D

Banan och katrinplommon är helt okej för en 4,5 månaders. Potatis, morötter, majs, ärtor och palsternacka också! :wink:

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Majken03

Inlägg av Majken03 »

Tjohoo! Inatt sov hon första natten i sitt egna rum och det gick jättebra! Jag hade svårt att koppla av och låg med örat mot babywatchen :)

La vid 19.30. Blev lite ledsen, gick in två gånger. Kom sen till ro och somnade. Vi gick och la oss vid 22.30 ca och läste bok och kollade på tv. Känns som om vi återtagit vårt sovrum. Vid ca 23.15 hörde vi i bw att hon vaknade lite men började aldrig gråta och kom till ro och somnade själv. Kl 01.15 hörde jag att hon vaknade. Väntade lie med att gå in för att se om hon skulle somna om själv men hon blev ledsen och jag gick in och hyssjade/vyssjade (??) och klappade på henne. Trodde inte faktiskt hon skulle somna utan att jag skulle få värma lite mat men hon kom till ro jättesnabbt och somnade. Sen gick jag på toa och vågade typ inte spola för ville inte väcka henne om hon inte somnat ordentligt men självklart spolade jag och hon lät inte ett knysst! Försökte spola jättetyst ;). Sen somnade jag oxå, vaknade 3.45 av att hon är ledsen. Gör en flaska ersättning som hon får i sängen och somnar när hon ätit.
7.15 hör jag att hon vaknat, lite i tidigaste laget, gör ju inget om hon skulle sova till 8 men det är nog inget att göra åt det. Är ju glad att hon alltid sovit så bra som hon har gjort och har verkligen inget att klaga på. Eftersom hon fick mat vid 4 så trodde jag hon skulle sova längre men det tyckte inte hon.

Men nu kan man väl säga att hon officiellt har flyttat in i sitt rum :)

Och angående nattmålet vid 4 vill jag nog vänta lite med att ta bort tills hon äter mera mat/gröt på dagen så jag med säkerhet vet att hon inte är hungrig. .
Bebbe född 2012-08-18
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Grattis till egna rummet! Både till liten och hennes föräldrar :wink: :D

Jobba vidare med maten dagtid, precis som du säger, så är nattmålet snart ett minne blott! =D>

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"