Har fastnat ordentligt, hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nimla

Inlägg av Nimla »

Ja jag fegade ur och lät henne sova. Det blev en 45-minutare i alla fall, det som skulle vara dagens enda långa tupplur. Vi får väl lägga in en 20-minutare på eftermiddagen någon gång istället. (Nattsömnen är det dags för ca 18.45)

Funderar lite på det här med gallskriken på natten när hon vaknar upp. Jag vet att vi bör ge en pangramsa genast, men om man märker att det inte räcker utan att hon är på väg att 'jobba upp sig' - går det då att snabbt ila in och lägga tillrätta, buffa kort och så ut, så hon känner sig trygg och kan somna om fortare? Man vill ju undvika den där kraftiga gråten och dessvärre räcker inte vårt ramsande till - ännu (vi jobbar ju på det). Eller kommer det bara bli värre då?

Det är så svårt att mota Olle i grind just nu, hon skriker så lätt 'upp' sig. Vi vill ju kunna lugna med ramsan men, som sagt, den tar inte än tyvärr. Det är det absolut största problemet just nu, att försöka hindra henne från att skrika upp sig. Men det går kanske inte att komma ifrån... *lite modfälld*

Det gick ju iaf snabbare att lägga idag på dagen än vad det gjorde igår - en halvtimme mot gårdagens timme. Men man önskar så att det gick att lugna bättre och snabbare. Undrar hur lång tid det här kommer ta! Uj uj. Trött.
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du kan lägga henne en halvtimma tidigare ikväll - det gör inget!

:idea: Jag är ledsen (nä :wink: ) men att gå in till henne är inget alternativ. Då fastnar du igen! Hon vill liksom inte ha det. Era buffningar och tillrättalägganden ger henne bara osäkerhet - se på resultatet. Reflektera och ta in lärdomen! In går du bara vid VERKLIG kris och om du bara TROR på att ramsan tar så kommer hon inte dit. Många gånger skriker de upp sig och tar i från tårna och visp så blir det tyst. Man undrar vad som hänt :shock: . Men de, som vi, kan behöva få reagera ut ibland. Inget fel i det. Därför behöver du inte tänka på att mota Olle i grind. Låt Olle komma (om han vill) och därefter låter du honom passera fort som attan :wink: ! Uppehåll honom inte med (onödigt) verktygande :!:

:idea: Ramsan tar när DU TROR på att den gör det. Så enkelt och så "svårt" är det. Den ska heller inte gödslas med - då förlorar den sin mening. Jag har skrivit åtskilligt om detta i tidigare meddelanden - läs och reflektera! Och för övrigt så är det ju som sagt inte ramsan, buffning eller annat soär det som ger största tryggheten. Det är känslan, attityden och ljuden av självklarhet som syr ihop säcken. Kom ihåg det och fall nu inte tillbaka (vilket kan vara lätt om man inte vågar tro på att man kan vända det utan tror att det positiva är "tillfälligheter")! Du kan :thumbsup: !

:idea: Du skriver att du önskar att du kunde lugna bättre. Det har du ju visat prov på idag! Du var ju dubbelt så bra på det idag - genom att göra INGENTING mer än ljud att känsla av självklarhet som är universalmedlet. Och hur bra var du på det för ett par veckor sedan? Just det... Varför väljer du att inte se det bra du gör och att se din egen förmåga? Se det och blir stärkt :D ! I grunden är det ditt lugn som lugnar barnet. Så jobba på DITT lugn - när du är lugn kommer barnet också att bli lugnt. Visa dig själv och barnet tålamod och respekt i detta. Detta är en process. Utvärdering först om tidigast en vecka! Inann dess tutar du bara på :wink: !
Nimla

Inlägg av Nimla »

För er som är intresserade vill jag bara säga att vi i eftermiddags lyckades lägga vår dotter på ca 45 sekunder! :shock: Ooootroligt! Detta tack vare coaching från Mammut Maria som vi härmed tillber som gud :heart:

Knepet var att verkligen verkligen överrösta henne med ramsan i dörröppningen när vi var på väg ut ur rummet. Mycket högre och bestämdare än vad vi ramsat de senaste dagarna. Då tystnade hon, vilket inte har hänt på några dagar.
(I början av kuren tror jag vi ramsade så ungefär och att det var därför det gick så bra. Sedan blev vi nervösa när hon fick tuppjuck :wink: o blev superledsen och litade inte på ramsandet utan började gå in.)

Our dear Mammut sade också att vi inte skulle hänga upp oss på antalet ramsor, typ x4, (vilket jag har gjort), utan bara köra på tills de tog. Ös på bara. Fatta att det funkade!!! Och det fungerade även vid nattningen, då tog det kanske en minut. Heeelt sjukt! Nu sitter vi här och njuter av tystnaden, lite spända inför första uppvaknandet. Då ska vi (ok då, sambon :D ) genast ramsa och hålla tummarna.
dotter f?dd 2 mars 2005
Nimla

Inlägg av Nimla »

Hon sov hela natten! :sleep: Yippee!!! :lol: :lol: :lol:
Inte ett endaste litet pip :shock: Det här är helt otroligt. Det är som magi, man tror inte att det är sant.

Idag blir hon elva månader gammal. Vilket sätt att fira det på va? :D Hennes pappa är ledig just idag så vi kan mysa tillsammans hela dagen alla tre. *lycka* :heart:
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

\:D/ Härligt!!! 8) Jag gissade det innerst inne men vågade inte inge er den förhoppningen riktigt... :wink: Kanonbra gjort - fira nu ordentligt hela dagen :heart: ! Grattis!

:D Tack för tillbedjandet :roll: :lol: ! Tillbe er själva också - ni smågudar :wink: fixade det så jättefint :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"