Vaknar alltid för tidigit, hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Winston

Vaknar alltid för tidigit, hjälp!

Inlägg av Winston »

Hej!

Jag har skrivit en tråd tidigare där jag fick jättefina och bra svar, men det har gått en tid nu sedan då och jag behöver verkligen förklara läget och få nya värdefulla råd!!

Jag körde kuren med min son i början av november, så det är nu ca 2 månader sedan. Min son är 10 och en halv månad (föddes 15 februari 2012). Nattningarna fungerar hur bra som helst sedan dess (han börjar le när vi lägger ner honom i sängen), men han vaknar alltid för tidigt (sedan vi körde kuren har han sovit till 7 som han ska 1 gång). Nu har vi varit på semester i 2 veckor och det har nog varit lite rörigt för honom, vilket gjort att han börjat med att vakna vid 5-5.30 (tidigare var det iallafall vid 6.10), men nu är vi hemma igen och jag måste få bukt med detta.

När han vaknar på morgonen så hör jag att han börjar skrika på en gång (oftast, ibland kan han ligga och grymta ca 30 min innan han drar igång). Om jag kör ramsan bestämt så funkar den ibland på så sätt att han blir tyst i någon sekund innan han börjar skrika igen, andra gånger blir han bara mer förbannad. Om han tystnar några sekunder, så dröjer det inte länge förrän han börjar skrika igen. Jag försöker att inte köra ramsan för mkt, utan säger den kanske 2-3 gånger under den här 1,5 timmen, men han ligger ju verkligen och skriker och argumenterar högljutt hela tiden. När man sedan går in och gör glad morgon (vilket jag alltid får göra när han är tyst i en hundradels sekund, aldrig att jag kan gå in och väcka honom och göra glad morgon), så är han aldrig förtvivlad eller ledsen. Han har bara suttit och skrikit och varit arg och blir urnöjd när jag kommer in...

Ett tag testade jag Mozart på morgnarna (under ca 2-3 veckor), men han somnade aldrig om av det, utan låg mer och började muttra och när jag sänkte musiken började han skrika igen. Jag kände att det inte funkade utan valde att istället försöka köra på metoden att säga ramsan och sedan att "på natten händer ingenting". Jag har helt enkelt väldigt väldigt sällan lyckats få honom att somna om igen, utan han håller på tills jag måste gå in och göra glad morgon. Det gör ju att det känns som att han inte lärt sig att sova tills han blir väckt, utan tror att bara han skriker tillräckligt länge så kommer vi in. Och då känns det inte som metoden är så bra heller, blir inte det mer 5-minutersmetoden?

Hans rum är riktigt mörkt, så det kan inte vara problemet. Det känns snarare som att han bara är en otroligt envis liten en som inte vill ge med sig.

Jag är verkligen i desperat behov av att få lite tips och råd från er erfarna mammor! Ska jag kura om? Eller vad ska jag göra för att få honom att sova sina 12 timmar?

Vårt schema ser ut som följer:
19-7 sova
7 välling
8 frukost
9.30-10.15 lur
11.00 lunch
12.30-14 lur
14.15 mellis
17.15 middag
18.30 välling

Morgonluren funkar väldigt bra och den får han i sängen. Dagsluren får han i vagnen och han sover sällan 1,5 timmar, oftast 1 timme.

På dagarna är vi hemma och leker, är ute och går på stan med honom i vagn, träffar kompisar till honom att leka med. Jag vet inte om jag ska försöka aktivera honom mer på olika sätt? Och i så fall hur?

Jag hoppas på lite kloka råd här nu. Känner mig helt uppgiven och börjar undra om det är så att jag helt enkelt inte lyckas med den här fina metoden.

Tack snälla på förhand!!

/Anna
mumintrollet

Re: Vaknar alltid för tidigit, hjälp!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag tycker att schemat ser bra ut. Om han är en verklig piggis till sin natur kan det gå att korta ner fm luren till 20 min redan nu och se ifall det hjälper. Ge det i så fall minst en vecka för att utvärdera om det passar honom bättre.

En orsak till att han vaknar för tidigt på långa luren kan vara att han ligger i vagn. Vi var tvungna att sluta med vagnsovandet ganska tidigt då vår dotter behövde mer svängrum helt enkelt!

Vi har slitit med tidiga mornar från och till. Det knasiga logiken verkar vara att ju tröttare barn och ju mer intryck under dagen dess tidigare vaknar de :shock: Om vi haft perioder av resa och dottern inte fått sin dagsvila vaknar hon garanterat för tidigt...

Angående dagarna kan du ta med honom aktivt i det ni gör hemma. Har du Barnaboken? Där skriver Anna om social delaktighet vilket kan vara avgörande även för sömnen. Känner man sig behövd sover man gott ;)

Låt honom sitta i diskhon medan du lagar mat, slamra med bestick. Räcka dig saker. Tömma diskmaskinen! Räcka besticken ur korgen. Torka damm.
Barn leker naturligt och det är kul att leka, men likväl är det viktigt att vara med om de dagliga sysslorna och känna sig behövd! Glöm inte att tacka hjärtligt för hjälpen!
Ju äldre barnet blir dess mer kan man sedan kräva och insistera på att sysslan blir gjord, men till en början räcker det med att liten känner att det ä kul att hjälpa :)

hm.. vet inte om jag kunde hjälpa så mycket. Du måste fundera lite då du känner honom bäst. Är han pigg av sig så kan det vara att ni har för mycket sömn på schemat. Annars är det en tillfällig fnurra som ger med sig med tiden.

Om Mozart fick honom lugn - lämna på den helt enkelt! Jag har teorin om att nyckeln ligger i att få honom att somna om några gånger så att kroppen vänjer sig vid att sova den tiden. Så om ni inte störs av att ha Mozart i gryningen skulle jag köra så.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Winston

Inlägg av Winston »

Tack snälla för att du tagit dig tid att svara! Jag ska testa att involvera honom mer i b.la de aktiviteter du nämner, perfekt!

Nu har han två morgnar i rad klarat att somna om flera gånger mellan 4.45 - 6.45 (jag har varit uppe 1 gång och sagt ramsan), resten har han klarat själv. Dock är han fortfarande vaken när jag ska gå in och göra glad morgon. Jag får prova mig fram lite här tror jag, men fler tips mottages tacksamt :) .

Ska även fundera på det du nämner med ev. kortare förmiddagslur.

Tack igen!

/Anna
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Nu har han två morgnar i rad klarat att somna om flera gånger mellan 4.45 - 6.45
:thumbsup:

Han får vara vaken då ni gör morgon, målet är att han inte skall vara arg eller ledsen utan kunna ligga och morna sig och lugn vänta på att morgonen börjar :)

Glöm inte heller att vara ute så mycket ni kan, frisk luft ger god sömn. Och då inte bara sittandes i vagn utan nere i marknivå bland kottar och snö :) På med galonisar och ut med barnet i snödrivan!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"