Behöver hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nero

Behöver hjälp...

Inlägg av Nero »

Kurade vår 5 1/2 månaders dotter för snart 3 v sedan, hon vagnades och har sovit i vagen i 2v (nu i sin spjälis), vi har även under denna period sovit borta ett antal nätter men utan problem. Det som är grejen är att hon vaknar 6.10 varje morgon, vi har natt mellan 19-07, och går inte att sövas om, annars när hon vaknar på natten nångång så räcker oftast ramsan men på morgonen är det ramaskri från fösta början och vi har prövat allt, att inte gå in, att gå in och vagna/buffa, att ramsa, att inte ramsa osv. När vi sedan gör morgon 6.45 då anfaller hon mina bröst och äter som om hon aldrig sett mat förr :( Är nu tveksam mot att hon klarar 12 tmmars natt eller snarare utan mat så länge, funderar på att korta natten en haltimme till en början så vi har morgon 6.30 istället (kanske kan man förlänga den sen igen?)
Vet inte om schemat behöver sjusteras, det ser ut så här:

7.00 morgon och ammas (oftast redan 6.45)
8.30 - 9.40 sova
10.00 Havregrynsgröt och frukt (sammanlagt 2 dl)
12-13 sova
13.00 Matpure och frukt ( 1,5 - 2 dl)
14.30 - 16.00 sova
16.00 ammas
18.00 bada och på med pyjamas
ca 18.30 välling (oftast 220 ml)

Minst en vända ute i vagnen eller i pulka. Läggningen går oxå jättebra bara skrattet till goa natten är med :D
Så snälla mammor vad tycker ni jag ska göra? Börjar vackla nu och vill INTE släppa in några (mer) vargar...
Mamma till Astrid :heart: & Elsa :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Nero :D
Har varit i din sits många gånger. Man tycker att man "provat allt" och ändå hjälper det inte eller hur?

Men, det är just det som är problemet :!: Man provar, "testar" och ser inte att just detta skapar både förvirring och förväntan hos barnet. "Undrar vad mamma och pappa skall hitta på idag då" (för underhållning serveras ju varje dag).

:arrow: Håll en linje. Följ den. Ge barnet chans att ta till sig vad som gäller.

Vid uppvak 06.10, ramsa högt och bestämt. Vid "totalkris" gå in och lägg tillrätta, tryck till över lilla ryggen och gå ut. Sätt på musik (gärna klassisk) och gör något annat än att lyssna efter skrik/ljud. Fixa en kopp kaffe, kolla in forumets senaste inlägg... Då barnet somnat (för omsomnande är precis vad ni skall se till att få även om det tar tid, dra över tiden om det behövs) ser NI till att väcka med buller och bång och tydlig markering att NU är det morgon, "ser du lilla vän, vi passar klockan åt dig" :D

:arrow: ett annat tips är att se över daglurarna :!: Gödslar ni kanske med marginalkvartar? Själv var jag alltför generös ett tag och det påverkade morgonen. Använd däremot marginalkvarten på morgonen för omsomnande, påverkar inte resten av dagen.

Lycka till :!: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Ser nu att du kanske har för mycket sömntid totalt på schemat :!: :?:

Vid 5-6 mån är behovet 15 tim, jag räknar till 15 tim 40 min på ert schema.

:arrow: 1 tim 10 min och 1 tim är inga "naturliga sömnrytmpass". Vad sägs om att dra ned dessa till 45 min vardera? Då får ni 12 tim + 1,5 tim + 45 min + 45 min =15 timmar :!: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Slänger in ett schemaförslag också (lade långa luren mitt på dagen men det gör ni ju som det passar er)

7.00 morgon och ammas
9.00 - 9.45 sova
10.00 Havregrynsgröt och frukt (sammanlagt 2 dl)
12-13.30 sova
13.30 Matpure och frukt ( 1,5 - 2 dl)
15.30 -16.15 sova
16.15 ammas
18.00 bada och på med pyjamas
18.45 välling (oftast 220 ml)
Nero

Inlägg av Nero »

Tack Nancy drew!

Nog är det så.... Man tycker att man "provat allt" och ändå hjälper det inte eller hur? :oops:
Ska idag pröva med att först korta passen som du föreslog, vet inte varför jag snöat in mig på att hon ska sova mellan 15-16 timmar ... hmmmm
Hade problem med "underhålning" på natten förut så nog vet jag vad som krävs!!! Vi måste helt enkelt skärpa till oss.... hmmmm ajaj mamma och pappa...

ska gå och lägga en övertrött lite stumpa nu .... :D
Nero

Inlägg av Nero »

Måste fråga mer... I tips på vägen skriver Anna
"Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet)." Detta är ju just det som är vårt problem men hon vaknar inte glad hon vaknar lessen!!! Det konstiga är ju att hon somnat glad?!?!?! När jag har pang ramsat har hon skrikit ännu mer på en gång som om hon säger.... Jag hör dig mamma KOM HIT! :?: Känner mig alldeles kluven på hur jag ska tackla morgonen i morgon. Avakta in i det sista förstås och plocka fram attityden.... jag vet, men ska jag göra det i det tysta, ska jag strunta i ramsan???
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Nero :D
Hur gick det inatt och imorse :?: Hann svara först nu men vet inte om det är till nån ytterligare hjälp än tidigare. Gällande morgonuppvak kan jag bara hänvisa till det jag skrivit innan.

:arrow: "pangramsa" vid första pip
:arrow: avvakta, gör andra ljud i huset eller dra dig undan med tidig frukost
:arrow: vid "totalkris", lugnt men effektivt tillrättaläggande, punktsättande ramsa (brukar göra denna både mjuk och bestämd på samma gång) och därefter gå. Nu har du gjort ditt för att lugna/intyga säkerheten och låter därefter barnet sköta resten :D
:arrow: då barnet somnat väcker du efter 20 min även om du behöver dra över på marginalkvarten.
Nero

Inlägg av Nero »

Morgonen såg ut så här. Vaknade 6.10 (börjar tro att hon kan klockan :lol: )
I morse var hon glad och snackade när hon vaknade, gav ändå en pangramsa och la mig igen, tog inte all för lång tid innan ljudvolymen steg och det itne längre var nån glad tjej, gav en ramsa till och nu mer bestämd på rösten, typ, nu får det vara nog! :)
Volymen steg ännu mer där inne men jag satte på TV'n och musol och gav blanka fasen i vad damen i fråga tyckte om att ligga där inne. Lustiga var att varje gång jag närmade mig hennes rum, tystnade hon, när stegen mina sen gick vidare ökade volymen igen. Jag använde mig av marginalkvarten och rusade in och gjorde morgon! Då sken hon upp som en sol förstås :D
Trodde inte jag skulle gå in och lägga till rätta så gjorde inte det tror iof att det gör henne förbannad bara för det är ju det hon vill det märktes tydligt idag när jag lyckades hålla mig utanför. Prövar samma visa imorgon så får vi se!
Hoppas hon ska sova bra i natt, har varit en rörig dag där vi båda har jobbat och jag fick dela upp dom 3 sovpassen på 4 för att hon skulle få sin sömn, var tvungen att åka bil 2 ggr i 40 min och då sover hon garanterat, få¨r även lägga 15 min senare idag för att sista sovpasset blev lite sent... men det går nog bra. Tack för stödet Nancy, betyder jätte mycket*! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"