Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Dumlekolan »

Hej Tjorvan!

3 mån-schemat som jag har för tösabiten är natt 19-07, och sen som du skriver 45-2-45, och snart är hon ju 3 mån din tjej, och då kanske det är bra att hoppa på det tåget och bara köra och ha full tillit till att det kommer gå finfint, för det kommer det göra!
Min tjej sover också bäst i sin egen säng, föredrar den framför vagnen, även om jag har en bred o rymlig vagn.
Och jag ser fram emot att ha nytt schema vid ca 5 mån, med en långlur vid 10-12 och sen en lur på em...jag tycker det är lite småsegt med alla sovpass, även om de är färre nu än för nån månad sen. Det här med att vara lite nöjd nån gång!! :roll:

Kram! :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jag har spånat på ett schema

07 amma o upp
09sova 1,5 h
1030amma o upp
12-14 sova
14-16 amma o uppe
16-1645 sova
1645-19 amma o uppe
1930 nattslurk o sova

Sista sovpasset är verkligenjättesvårt att få till( hon somnar meen sover oftast bara 20 min) varför? Jag försöker få henne att somna om men hon blir bara flyförbannad.
Oftast så är hon då väldigt grinig mellan 1645-19. Brukar låta henne pausa vid bröstet runt 18.

Att hon sover 12-14 är för att jag hämtar 14 på dagis.

Tips??
Tös Född 17 september 2012
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Två frågor angående schemat

Läste i en annan tråd att de på kvällen väckte bebis 2220 för nattslurk o sen igen vid 04. Ska man det ?
Jag väcker inte min. Hon sover från 1930-02 och sen till 06. ( fast ibland blir det andra tider)

Andra frågan är angåebde mitt första pass mellan 07-09. Kan hon få en quicknap vid 0830 så hon orkar till ca 09?
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jo en sak till: förrut höll jag lillan vaken till ca 21. Då sov hon ända till 03. ( alltså 6-7 h i sträck)

Om hon nu skulle läggas 19 börjar hon inte att vakna tidigare på natten?? Jag har lagt henne ca 20 nu ngr ggr och då har hon vaknat 2330 o sen 03 o 0530. Hmmm.

Vill gärna lägga henner tidigare vid 19 pga kvällstrasslet. Men om nattsömnen blir en hel del sämre så kanske jag hellre tar kvällstrasslet,,,,,,,
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Vid tre månaders ålder har jag lagt för natten kl 20. Vi började med det eftersom eftermiddagsluren började krångla och då blev min minsting rätt trött och grinig om vi la senare.

Det sista sovpasset är det pass som ofta kortas ner först och som sedan försvinner helt. Många bebisar verkar känna på sig att det ska bort långt tidigare än de faktiskt är redo att hoppa över det. :wink: Sista sovpasset kräver därför ofta lite extra "administration" genom en liten promenad eller lite vagnande.

Små SM-bebisar brukar mogna till sig rätt fort runt tre månader, och därför har jag satsat på att få så "rena" vakenpass som möjligt. Dvs. undvikit små femminuterslurar om det inte var kris. Genom att göra så upplever jag att nätterna blivit stabilare :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Tack för dina svar:)

Sista sovpasset är omöjligt. Jag har haft attityden, vagnar, promenerat etc. Men hon kan inte lugnas när hon vaknat efter 20 min. Hon är förtvivlad o inget hjälper , förutom att komma upp. Kanske måsteha det så, bara 20 min. Hmmmmm.

Tankar om schemat? Och ska man väcka bebis 22 för nattslurk??

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

jag tror att alla gör olika kring det här med mat på natten, en del ställer klockan och en del låter barnet bestämma. Vi har låtit Nomi bestämma. Det finns inget rätt eller fel, lyssna på din magkänsla.

Acceptans är inte lätt alla gånger men ack så nödvändigt. Ibland går det inte att göra på annat sätt. Du ger ju henne förutsättningar för att få en lur på em, du kan inte sova åt henne, är hon nöjd efter 20 min kanske det får vara bra så...sover hon längre är det bonus.

Snart är hon ju 3 mån och det schemat är toppen tycker jag. Jag tror att ni kommer trivas med det.

Kram till dej :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Är det ngt särskilt som sker när de är 11-12 v?

Hon sover superdåligt. Även efter nattläggningen vid 1930 sover hon bara 45 min o skarvar etc.

Kan hon känna av tänder? Hon suger/ tuggar på händerna o min tumme o gnäller o biter. Även bröstcårtan drar hon i med tandköttet även om det kommer mjölk.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag har inte stenkoll på det här med ökningsperioder, men har för mig att det är en där nånstans?

Här finns lite tips om hur man kan öka mjölkproduktionen i kombination med standardmodellen.

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Nu är vi här igen. Lillan blir snart 13 v. Nätterna har varit bra fram tills för ngr dagar sedan. Förr så vaknade hon o åt vid ca 03 o 05. Nu vaknar hon ofta. Vid 00, 02, 04, 06.. Och förr räckte det med ammning o lägga ner på natten men nu vrider hon sig bara vid bröstet o gnäller så jag har fått buffa av o till ett tag innan hon somnar om.

:arrow: Är det något som är typiskt för åldern eller gör jag ngt fel?

Jag har försökt leda in henne på ett 3 mån schema( lite tidigare än vanligt) så här der den ut

0715 vakna amma
09 sova 45
0945 vakna amma
1145 sova 2 h
1345 vakna amma
1600 sova 45
1645 vakna amma
1915 sova natt ammas innan hon läggs

:arrow: Är schemat bra? Att jag lägger ammningen direkt efter varje uppvak är för att hon äter bättre då. Hon ammar typ 10 min o sen får jag inte i henne något mer under vakenpasset. Om jag försöker så suger hon till utdrivningen o sen blir hon bara arg. Om jag ska få i henne mer mat så brukar det bara gå innan hon ska sova också. ( men det är ju inte så bra att lära henne kanske?)

:arrow: Ska man ha 12 h nattsömn? ( hon vill gärna vakna 0530 o bråka så hon kanske bara vill ha 10-11 h) men samtidigt så är hon svår att få att sova mer på dagen. Morgonpasset kanske skulle gå att ha längre. Men jag vill inte gå upp tidigare eller lägga henne senare( pga kvällstrassel)
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej hej! :D

Schemat tycker jag ser bra ut :thumbsup: . 12 timmars nattsömn är bra att ha, 11 timmar är också bra men 10 timmar skulle jag nog anse vara i minsta laget.

Jag skulle råda dig att läsa i Barnaboken om tremånadersbarnet och få en liten aha-upplevelse om vad som händer och hur tillvaron kan vara.

Nu börjar hon ju bli så pass stor att hon kan få pröva lite smakisar. Har du tänkt nåt i de banorna? Jag har med mina två senaste barn firat tremånadersdagen med att smaka på bananmos. Gottigott! :D

Att hon vaknar mer på natten tror jag inte är nåt med åldern. Men hon verkar inte vilja äta, eller? Har du funderat nåt på att ta bort det tidiga, första nattmålet. Har du skött din SM så borde hon kanske vara redo för det?

När du ska försöka ge henne påfyllningen och hon suger till utdrivningen - blir hon alltså arg när mjölken kommer? Eller suger hon det första som kommer och blir arg sen? Om det är det senare verkar det ju som hon blir arg för att det inte kommer nåt mer :-k .

Nu kanske jag gav dig mer frågor tillbaka än jag gav bra svar, så kan det va ibland :wink: .

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Hej

Vid påfyllningen blir hon nog arg så fort utdrivningen är igång. Jag får intrycket av att hon blir arg för att när hon ammarså blundar hon oftast o blir pömsig, vilket jag tror hon kämpar emot då vid påfyllningen. Så jag vet ej riktigt hur jag ska göra. Jag ammar därför så fort hon vaknar innan hon e pigg. Men räcker det liksom? Tänkte om man ska ta bort första nattmålet.

På natten när hon vaknar så har jag provat amma och hon suger villigt. Ibland inte så länge dock utan hon somnar,,,, svårt att först varför hon börjat vakna så ofta från att ha sovit ganska bra hela tiden. Jag frågade om det berorpå åldern för jag tänkte att det kanske var en tillökningdperiod.

Smakisar har jag funderat på ja,,, men på bvc pratar de nu om 6 mån?? Pga av tarmsystemens omognad.

Om jag ska ta bort nattmålet, hur göf jag detbäst? ( vill nog undvika vagnen då hon sover i egen säng på natten men i vagn bara på dagen) vilka ska nattmålen vara? Svårt att veta nu när hon vaknar så ofta :?
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej hej :D

Vi har börjat tidigt med smakisar, och mina barn har älskat det. Självklart blir magen lite hård i början men det blir den oavsett när man börjar med fast föda. Kroppen behöver ju få vänja sig.

BVCs rekommendationer brukar handla om att främja amning. Många barn blir väldigt hungriga runt fyra månader och börjar man med mat då kanske barnet föredrar skedmat framför tutten. För många går det alldeles utmärkt att kombinera skedmat och fortsatt amning (eller flaskning). BVC tycker att helamning är viktigare än att barnet är mätt och sover bra, och jag håller inte riktigt med... :wink:

Vid tre månader har jag haft ett nattmål. Min äldsta dotter matade vi i sömnen kl 22, medan yngsta dottern åt kl 04. Natten låg ca 20-07. Mata på och se hur nätterna påverkas! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Hej

Jag har nu försökt hålla på schemat. Nu under julen har det blivit lite annorlunda men det har fungerat ändå:)

Nu undrar jag om tänder är på g??? Hon gnällpratar på dagarna, svårt att komma till ro inför sovningar, dregglar o tuggar irriterat på sina händer. Någon enstaka gng har hon även bitit i bröstvårtan. Nu skarvar hon även efter nattläggningen hmmmm.

Hennes bajs har även varit annorlunda de 2 senaste bajsningarna. Från att ha ganska vattniga så är de nu tandkrämslika, och jag helammar.

När försvinner kvällsluren?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Tänder eller ej, det viktigaste är att ni ger liten samma betryggande svar som alltid: Allt är som vanligt, du kan sova lugnt!

Liten blir snart 4 mån också, då tänker jag spontant MER MAT! :P Hunger kan vara boven i dramat!

EM-luren brukar försvinna vid 7-9 mån ungefär. Vi bytte till 2 lurar vid 8 mån, för vid 7 var liten fortfarande för trött på em men det där är lite olika :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"