Delamning och flaskmatning med Standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ingefrid
Kontakt:

Delamning och flaskmatning med Standardmodellen

Inlägg av ingefrid »

Hej!

Jag har en son på 2,5 vecka som har kommit till tack vare en surrogatmamma i USA. Jag har pumpat och ätit hormoner och fått igång amningen delvis. Jag ammar nu 30 % och ger ersättning 70 %, men min förhoppning är att kunna fasa ut ersättningen så mycket det går. I nuläget ger jag båda brösten tills det verkar vara slut, sedan ger jag ersättning i flaska tills han inte vill ha mer.

Problemet är hur jag ska kunna använda mig av Standardmodellen och samtidigt öka mjölkproduktionen? Alla amningsexperter säger ju att för att öka mjölktillgången måste man amma var 2-3 timme och barnet ska ligga vid bröstet tills det släpper taget själv. Hur då kunna hålla 4 timmars intervallet i SM?

Ett annat problem är flaskmatningen, jag har läst BB men får ingen direkt ledning där. Ge flaska går ju så mycket snabbare än att amma från två bröst, ska man fortfarande tänka mat + skötning 1,5 timme?

Jag tycker också att det är jättejobbigt med flaskan, han sväljer luft hela tiden och skriker av obehag. Ibland tror jag att han somnar av ren utmattning när jag har matat ett tag, för då vaknar han efter kanske bara en timme och behöver mer mat.

Sammantaget är jag otroligt glad för att vår son äntligen har kommit, men det skulle bli otroligt mycket bättre om vi fick lite mer ordning och mindre oro i tillvaron.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Delamning och flaskmatning med Standardmodellen

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! Grattis till barnet, vilken lycka! :D

Först vill jag säga detta... Amning är inget självändamål till vilken kostnad som helst, utan målet är mätt bebis som sover gott. Då kommer ni alla njuta och vara lyckliga, det kan jag lova. :heart:

Så vis av egen erfarenhet så delar jag med mig av mina mjölkökningstips som jag gjorde för att öka produktionen. :D

Precis som du själv märker så Ammar man B1 och sen rapar, B1 igen och sen rapar. Vill man och går det tar man en paus och sen ammar B2 rapar och B2 igen och rapar. Säg att detta tar 1,15 så fyller du sen på mer ersättning resten. Det kan vara värt att försöka byta flaska, men vill man hålla igång amning så rekommenderas inte större napp än 1:ans så de inte blir flasklata. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Tråd för inspiration.

Jo, om du nu ammar säg i dryga timmen, då har du ju nästa mål så tidigt som 2,5-3 timmar igen, då är det ju liskom inte 4 timmar mellan matningarna. Men jag ökade massa genom att dricka Luzern te (finns på hälsokosten, drick minst 1L/dag. Går att brygga och ha i kylen med lite citron i om man vill) Pumpa men låt brösten vila typ 2 timmar till nästa amning så brösten hinner producera till nästa.

jag ställde den pumpade mjölken i kylen och serverade i flaska kall för då kunde jag bara ställa in det som sonen inte åt igen. Inga problem. Man skall inte vara så nojjig med att allt måste vara rätt temperatur. 8)

Men att köra SM och amma går strålande bra, men inte till vilket pris som helst. Kom ihåg det. :wink: Glad mamma, glad bebis.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Grattis till lilla miraklet I! :heart: :heart: :heart:
ingefrid skrev:, men det skulle bli otroligt mycket bättre om vi fick lite mer ordning och mindre oro i tillvaron.
Det låter som en bra inställning :thumbsup: .

Angående flaskmatningen kände jag mig också osäker på hur det funkar och vad man ska göra, när vi skulle börja ge ersättning. Jobbigt och krångligt men bra att veta hur mycket bebis ätit. Flaskmatning känns ju också som en hel vetenskap, precis som amningen kan göra. Jag lånade boken "Att flaskmata" av Petra Jankov Picha på biblan. En egen hemsida har hon också. Boken gav mig en nyanserad bild av flaskmatningen, praktiska råd och lite mer råg i ryggen att det går så bra, så bra med ersättning också. Ett litet boktips var det :D !

Jag testade Tors mammas mjölkökningstips i somras (inget te dock) och jag tyckte det funkade, men då helammade jag redan.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet om att gå från flaska till enbart amning. Hittar ni ert sätt att köra SM, hur ni än löser det med eller utan bröst eller flaska, så kommer det att gå bra för er, det är jag säker på.

Fortsätt berätta för oss hur det går för er!

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Tack för ert engagemang kära forumvänner! Det är så fint att kunna komma hit med alla sina barnbekymmer och få lugna mammahjärtat... :)

Nu har jag väl landat lite i flaskmatningen och tror att jag har fått till en ganska bra kompromiss ändå. Att öka mjölkmängden dit jag vill skulle ta så mycket av min tid och kraft att det inte är värt det. Jag vill verkligen inte pumpa mer, har gjort det i två månader innan Lillebror föddes och jag är så less på det. Har rådbråkat mitt samvete och känner att jag inte vill tvinga mig till det just nu (även om jag självklart förstår logiken i att pumpa = mer mjölk). Kanske lite längre fram när vi har börjat få lite bättre rutiner. Vi kom hem från USA för en knappt vecka och jag har väl inte riktigt landat i vardagen än.

Flaskan är inte lika jobbig att ge längre och då känns det så mycket lättare att acceptera att det blev så här. Som sagt, en mätt unge som får sova är ju det som betyder något, hur man kommer dit är sekundärt!

Jag ger först ena bröstet så länge jag orkar, sedan det andra (sammanlagt ca en timme), byter på honom och lite mer tutte. När han är mysig och lugn efter bröstet så får han flaskan och då går det mycket bättre. Han sväljer fortfarande en del luft, mest på slutet av matningen, men inte alls lika mycket som innan. Vi kör så här så ser vi vad som händer!

Jag äter Motilium, en magmedicin som har som biverkan att den (i höga doser) ökar mjölkproduktion, och dricker Weledas Stillte 2-3 gånger/dag.

Tack för boktipset Tutan, det ska jag definitivt kolla upp!
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen hit säger jag med :D

Ett stort grattis till er efterlängtade pojke, vilken resa.

Jag instämmer i kören, en mätt och glad unge är vad standardmodellen går ut på och amningen är inte på något vis en förutsättning för detta. Ni verkar vara på god väg att hitta ert sätt att standardmodellera på, kör på så =D>

Det ska bli kul att följa er.

Cony

Inlägg av Cony »

Kikar in och säger grattis :heart:, och håller med föregående talare - det ska bli kul att följa er!

:D

/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Hej igen!

Det går inget bra för oss :( i natt satt jag och grät en skvätt, för han sover ju inte. Dagen går väl sådär för då kan jag lägga honom i vagnen och gå ut, men på natten är det hopplöst. Igår kväll hade han sovit ganska OK, jag matade enligt SM och han somnade kl 22. Sov som en liten gris till kl 01 och då tog jag upp honom. Han får nu ersättning via Medela SNS http://www.medelabreastfeedingus.com/pr ... system-sns dvs jag ammar och ger ersättning samtidigt.
När klockan var 03 (jag somnade till litegrann under matningen därför drog det ut på tiden) släppte han bröstet och jag lade honom i vagnen (vi har en vagnings-vagn som han sover i inomhus). Han somnade till men efter en halvtimme vaknade han igen och somnade inte om hur jag än vaggande. Då kände jag att nu ger jag upp, nu vill jag inte mer. Varför blir det så här? Jag tycker jag följer råden till punkt och pricka. Jag ger mat så fort han skriker och följer hela programmet. Han somnar så fint när han har ätit men sedan vaknar han igen så fort jag lägger honom i vagnen. Jag vagnar, när han inte lugnar sig utan bara skriker plockar jag upp honom för att ge honom en sista liten slurk. Han suger och suger, så bajsar han kanske och jag måste byta, då är han klarvaken sedan och nöjer sig inte med bara bröstet utan vi måste värma på lite mer ersättning, sedan går 1,5-2 timmar till, jag försöker lägga ner honom och han vaknar till eller vaknar efter en kvart och så börjar allt om igen. Blä vad allt känns jobbigt just nu.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ingefrid,

Lite stöd och kanske en förklaring...Han har förmodligen nått "den egentliga födseln" då brukar det vara så här någon vecka. Prova att öka på med mat på dagen. Håll inte lurarna över 2,5 timme och se till att du nu får till 5 rejäla mål på dagen. Sen till natten så tycker jag du skall försöka sikta lite på nattmatnings rutinen, det står lite om den i BB. När man bara ammar kort på B1 och sen snabbt byte och sen B2 helst runt 20-40 min.

Sen, låt honom inte slumra, småsova eller så vid bröstet! Utan håll honom vaken till varje pris, helst enda ner i vagnen. Att somna i vagnen STILLASTÅENDE kommer att ge dig så mycket fördelar i framtiden! Så mat, skratt och aktvitet och sen läggas vaken, glad och proppmätt i vagnen. Börja med den första luren på dagen är mitt råd. Det brukar bli svårare mot kvällen, då kan man bjuda på lite mera. Vagna bara tyst och en aning lugn, vagna inte till sömns och GÅ inte till sömns! VIll du gå av någon anledning så rekommenderar jag att du gör det när han sovit i 10 min eller mer.

Vissa märker man utvecklings perioder mer än andra på. Så försök ha ett mål i sikte, du klarar detta! Pepping pepping.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Ska väl ge en bakgrund också till varför vi har fått barn med hjälp av surrogatmamma. Lillebrors storebror A dog i magen i graviditetsvecka 38, det blev en traumatisk och oerhört dramatisk förlossning med kejsarsnitt då läkarna först trodde att de kunde rädda honom. Jag förlorade min livmoder, höll på att dö och låg på sjukhus i en vecka. Troligen finns en del av det här hos mig för första tiden med Lillebror var jobbig. Jag vågade inte tro på att han skulle överleva och vågade inte sova när han sov. Jag satt och petade på honom hela tiden och på sjukhuset sov jag bara när en sjuksköterska förbarmade sig över mig och passade honom några timmar.
Väl hemma på hotellet sov jag och min man i skift, vi vågade inte låta honom sova oövervakad då vårt andningslarm som vi tagit med oss inte fungerade. Han var väldigt trött de första dagarna/veckan och sov mest och ibland lät jag honom sova på en filt i mitt knä så att jag hela tiden kunde kontrollera att han andades. Fortfarande har jag svårt att slappna av och sova, tänk om larmet inte fungerar och så slutar han andas när jag inte är där och kan kontrollera honom? Så går mina undermedvetna tankar.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag beklagar verkligen sorgen och att du var tvungen att gå igenom detta.

Men nu har du en ny bebis, frisk, glad, kry. Försök att se honom som en egen och hitta lite mod i detta. Anna skriver mycket om hur man inte skall föra över sin egen oro på barnet. Jag hade förlossningsdepression och mycket oro och kände mycket stöd i Annas Bok om att just inte föra över sin egen oro på barnet. Jag höll alla depression och oro för mig själv. Och kunde jag inte det, fick pappan ta över en tid.

Så en jättekram till dig och en massa pepping, du klarar detta! :heart:

Tänk på att du är en guide i livet som skall visa hur saker och ting förhåller sig.
Tor 2006

ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Jag undrar om det kanske är maten som har spökat i alla fall? Imorse bytte vi ring i SNS:en, till en med större diameter på slangarna, och idag har Lillebror käkat mycket mer, OCH SOVIT! Nu senast drack han 60 ml ersättning, tidigare dag 70-80 varje gång (och så får han bröstmjölk samtidigt)
6.30 mat, vi slumrade till 9.30
9.30-11 mat 
11-13 sömn
13-15 mat
15.15-18 sömn
18-19-20 mat
19.20 sover nu
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D Härligt! =D>
Tor 2006

Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Ja, jag kan tänka mig att era erfarenheter gör sig påminda. Själv är man ju orolig, hur oroliga ska inte ni vara då som bär på sorgliga upplevelser. I takt med att du känner att du får liiiite kontroll över lilla I´s mat och sömn så hoppas jag att den negativa oron skjuts åt sidan och axlarna sjunker.

Vilket bra initiativ att byta till lite större slangar! :thumbsup: Fin rytm fick ni till också, superbra :D . =D>

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Tack för peppningen! Fortsätter det såhär så ska jag inte klaga något mer :)

Om vi skulle försöka oss på ett litet schema, vad tror ni om det här:

5.30-7 mat
7-9.30 sömn
9.30-11 mat
11-13.30 sömn
13.30-15 mat
15-17.30 sömn
17.30-19 mat
19-21.30 sömn
21.30-23 mat

Nattamaten, serveras den runt 02-tiden då kanske? Eller ett vid 01 och ett vid 04? Och ta morgonmålet lite senare?
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej 23, 01 och 04 är klassiska tider. Då kan man ha morgon 07 varje dag sen. :D

Härligt jobbat!
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"