Råd om vilket nattmål som ska bort

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pia-lotta

Råd om vilket nattmål som ska bort

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Behöver lite hjälp med råd om nattmål. Vår dotter är snart 6 veckor och jag skriver ner hennes tider inför fastställande av schema. Hon följer duktigt 2-2 (fast ibland endast vaken 1,5) :)

Hon brukar somna ca 18-19 och sova till ca 21-22 för att vara vaken i 1 tim.
Sen sover hon till 01.00, ett snabbt nattmål för att sova vidare till 05.00.

Klockan 05.00 tycker hon att morgonen börjar och kör ett vakenpass på 2 tim. Somnar lagom till resten av familjen vaknar kl 07.00 8) . Som ni säkert förstår så vill jag skjuta på det hela 2 tim så hon kör första vakenpaset kl 07.00

Därför tänkte jag nu ta bort det ena nattmålet - frågan är vilket? Spontant är jag piggare 05.00 efter 7 tim sömn än vad jag är 01.00.

Vilket nattmål började ni med att ta bort?

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej,
och grattis till minitjejen :D ! För oss föll kl 1-nattmålet bort först. Lillen sov helt enkelt över det själv 8) då han var ca sex veckor. Men vi hade tidiga morgnar. Om jag inte minns fel var det runt kl 5-5.30. Maken och jag turades om att ta varsin morgon. Mysigt på något sätt att få starta dagen med att ta hand om en alldeles liten varelse i lugn och ro. Då lillen växte kunde man så småningom förlänga morgonen. Då han var dryga fyra månader var vi framme vid morgon kl 7.

:idea: Jag skulle alltså satsa på att ta bort kl 1-nattmålet. Man är ju som tröttast själv då också.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Tack för svaret :D

När åt din son sista gången innan 1-målet?

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Sökte fram lite gamla anteckningar... dålit minne :oops: . Då lillen var sex veckor sov han sju timmar natt. Från kl 22 till kl 5. Då sov han fyra dagslurar. En lång på förmiddagen, en lång på eftermiddagen och två kortare mot kvällen. Jag satsade ALLT på att försöka få i honom så mycket mat som möjligt på dagarna. Det gav belöning nattetid. Vartefter han växte förlängde vi natten i båda endorna. Lycka till med lillstumpans nattsömn!

P.S. Jag försökte lägga fokus på nattsömnen. Att den skulle bli sammanhängande. Dagslurarna styrde jag upp lite senare. Fick det utomordentliga tipset då vi råkade ha självaste AW på besök då lillen var nykläckt :D .
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"