Har fastnat ordentligt, hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nimla

Har fastnat ordentligt, hjälp!

Inlägg av Nimla »

Vår dotter är snart 11 månader och vi påbörjade kuren för precis en vecka sedan. De första tre dygnen gick strålande, hon sov elva timmar mer eller mindre i sträck redan andra natten. Ramsan tog och allt var frid och fröjd.

Sedan kom ett bakslag då hon plötsligt började "fråga" så intensivt, hjärtskärande och envist att vi började fastna och göra en massa saker vi inte hade tänkt. Vi gjorde många fel och så vips! var allt ett riktigt kaos och vi började ångra att vi gett oss in på det här. (Jag har nog aldrig gråtit så mycket som i förrgår då jag fullkomligen bröt ihop.)
Inatt har jag nästan inte sovit någonting men jag har bestämt mig, vi SKA reda upp det här. Det gick ju så bra i början och då borde det ju rimligen gå att komma på rätt köl igen. Men hur?!

Vi har tolkat metoden som att man ska (och bör) lugna barnet med en ev. kort buffning och en längre solfjäder när det hela verkligen har urartat (ingen kan ju, eller vill, somna totalt uppjagad och ledsen). Och det gör det för oss ideligen nu. Vi bor lyhört och grannen knackade i väggen den kväll det var som värst (vilket släppte in några vargar, men de, vargarna alltså :P , ska vi jaga bort idag med en lapp i trappuppgången).

Problemet är alltså att ramsan inte tar (mer än vid sällsynta tillfällen mitt i natten) och att vi alltid slutar en läggning med en lång solfjäder där hon somnar/nästan somnar. Reser vi oss för tidigt har vi inte hunnit ut ur rummet innan hon är på väg upp och gråter mycket, mycket högt. Vi försökte bryta den onda cirkeln idag, genom att följa råd från forumet; att snabbt, odramatiskt och med en hurtig ramsa lägga henne för middagsluren, börja med köksbestyr och låta henne vara ifred läääänge.

Då och då gick vi in, lade tillrätta snabbt, buffade typ tre gånger (hon lugnade sig genast), gav snabb solfjäder och gick ut med ramsa. Kanske var vi lite för snabba in/var inne för ofta. Efter en vidrigt lång timme (!!!) var hon iaf så trött och hade jagat upp sig så mycket mer än i början av läggningen att jag inte stod ut längre utan avslutade det hela med, ja just det, en lååång solfjäder. F-n!!! Men jag stod inte ut! Hur ska jag lyckas med det här?! Hon blir ju ledsen för att vi sköter kuren så klantigt :cry:

Inatt vaknade hon fler gånger än någonsin tidigare i kuren. Jag vägrar en sådan här läggning till - jag är desperat! Allt har gått så snett, snyft.

Jag förmodar att de råd jag kommer få är att lämna henne ifred ännu längre, ha tålamod, öva upp ramsandet, mota ut vargarna och jobba på attityden. Men exakt hur ska jag göra ikväll om hon börjar gråta högre och högre och ångesten lyser ur ögonen på henne? Snälla snälla, vi behöver konkreta råd för att inte fortsätta göra klantiga fel eller ge upp.
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vilken bra start ändå! Synd att ni tappde fotfästet vid dag tre... Lätt hänt men väldigt synd. Står en hel del om den saken i "Tips på vägen"! Nåväl - det går att styra upp :D !

:idea: Du har egentligen allt klart för dig. Du vet precis vad du ska göra - egentligen. Så ta reda på vad det är som hindrar dig och skuffa sedan bort hindret!

:idea: Du ska låta ramsan ta. Ingen mer solfjäder - den har du överanvänt och den har förlorat sin mening.

:idea: Lägg henne som vanligt. Snabba mysbuffar som markering och sedan ut och gör annat. Låt henne sedan vara. Ramsan är kristilldelning nu. Man vill så gärna vara där och ramsa, buffa och ha sig - man tror att det är mer värdefullt än the real stuff - ljud och känsla av självklarhet i huset! Det är de ljuden och den känslan som är den som ska får henne att somna/somna om själv i flera år framöver - ja, hela livet om man vill se det så. Det är inte de andra verktygen som är nummero ett! Därför tycker jag att du ska tro på dig själv och dina egna tankar kring hur du ska bemöta henne. Du har det där - alltihop! Och faktum är att ju ner tilltro du ger henne (och dig själv) desto snabbare går insomningarna/omsomningarna.

:idea: Tänk på att det är du - genom för mycket verktygande (=osäkerhet) - som skapar hennes upprördhet - det smittar liksom av sig. Smitta henne med din självklarhet så ska du se hur stärkta ni båda blir! Då hamnar ni inte i den situatioenen att "ångesten" lyser i ögonen på henne. Hon har ingen anledning att ha den känslan - eller hur :wink: ?!

:idea: Trafiken på rummet är den som gjorde scenariot på middagsluren. Du ska tro på känslan, attityden, ljuden och ramsan vid kris. Det andra bidrar bara till att hon jagar upp sig - som du märker :wink: . En tumregel för tilltro och backande är att
:arrow: när du känner att du vill ramsa är du tyst och förlitar dig på känsla och andra ljud
:arrow: när du känner att du vill gå in ramsar du tydligt och punktsättande med käck knorr - från där du råkar befinna dig (i förbigående-känsla).

Med den tanken blir det bra!

:D Lycka till!
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Åh, vet precis hur eländigt det känns. Jag Är själv inne på uppföljnings veckan och alltså en novis på SHN-kuren. Jag fick dock en massa pepp, precis som Mammut Maria gav dig, av ElinN och lite skäll av AW. Här har du den tråden: http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5054. Jag kännde det som om ingen förstod :oops: och att det var värre än innan kurningen. Tillslut var det min man som redde ut det hela (aningen sakligare och drog inte in en massa vargar :wink: ).
Det kommer gå jätte bra. Ge inte upp! Lille Nils sover så bra nu.
Kram :D
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Nimla

Inlägg av Nimla »

Tack gulle er! :heart:
Tog mod till mig och bestämde mig för att göra något åt det här redan ikväll. Underrättade grannarna om vad jag håller på med.

Lade henne till slut kl. 19.53 så odramatiskt jag bara kunde och började genast städa (har inte haft det så här fint på länge :wink: ).
20.07 stod jag nästan inte ut med gråten men stålsatte mig. Satte på suveräna Billie Holiday på hög volym (dream a little dream of me) och höll tummarna hårt. Två minuter senare hörde jag att hon lät tröttare, lugnare. 20.25 är hon helt tyst. Åh min lilla bäs! :heart: Därefter vaknade hon till typ var femte minut men jag lät musiken trösta och sade inte ett pip. Kl 21 hade hon sovit i tio minuter och då smög jag in. Hon hade somnat sittandes, framåtlutad vid fotänden. :o Gullunge! :heart:

Under denna halvtimme ramsade jag sex ggr och gick in och lade tillrätta en gång. Lite för mycket märkte jag men mindre förmådde jag inte idag.

Nu sitter jag här och vågar knappt andas. Spänd som en fjäder. Konstigt att man kan bli så rädd för en sådan här sak! Det känns som om jag har prov och har glömt allt..."vad gör jag om hon vaknar nu och är superledsen? Ska jag ha på musiken hela natten? Hur högt är lagom? Ska jag höja om hon vaknar? Kommer det räcka? Hur kommer hon reagera på ramsandet? Vill slippa!Undrar vad som händer om jag måste gå in och krisbuffa kort, om det blir värre eller bättre då." Och så vidare i en strid ström av tankar.

Älsklingen min gav nyss råd via telefonen; jag kan ta och titta på Dirty dancing på TV med hörlurar och dra undan dem då och då. Det kanske vore något för jag kan inte slappna av alls. Undrar så hur det här ska gå. Vågar inte ropa det allra minsta hej ännu men är lite glad iaf. Gulp. Hon vaknar nog snart..BU vad läskigt! :wink:
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du är ju för härlig - vilken story! :lol:

:idea: Jättebra gjort - verkligen! Modigt och bra gjort att informera grannarna så att du slipper den vargen. Bra uttänkt och genomfört! Du ser ju på resultatet :thumbsup: !

:idea: Tips inför kvällen/natten är att ge en pangramsa vid första pipet. Sedan avvakta på samma sätt som du gjorde nu i kväll. Du kan ha lagom hög musik på under natten - helst instrumental med lite tryck i. Om inte annat så tror jag att det hjälper dig med attityden och känslan :wink: . Attityden ska vara den samma även under natten - annat oroar. Jämför nattningen ikväll mot middagsluren och reflektera. Ramsa från din säng (om den nu inte ligger alldeles för långt bort...) - gå inte till dörren. Om du är osäker så sänder du nämligen över det till henne ju närmare henne du är. Ha därför avstånd så att du slipper sändningsstörningar på ramsan :wink: .

:idea: Imorgon så backar du ännu mer. Man ska alltid göra mindre ingripanden för varje läggning. Less is more! Läs mina pilpunkter om tilltro och backning några gånger till! För hur jag än läser :shock: så kan då jag inte se något om att gå in :roll: :wink: :lol: ! Gå in gör du nu först vid maximulitmega-kris :wink: .

:idea: En annan sak är att om man tvekar för mycket på vad man ska göra så är det bättre att avhålla sig och låta känsla och andra ljud hålla ställningarna tills man bestämt sig. Under tiden brukar barnet ha fixat det själv :wink: eller så får man verktyga. Och DÅ blir det rätt för då har man väntat ut och på det viset fått höra nyanserna i barnets ljud. Då lär man vad "stegrande ljud som dalar", "missnöjt", "insomningsgnöl", "protest", "argt", "ledset", "uppjagat" och "kris" är. Då blir man säkrare till nästa gång och på det viset fylld av äkta självklarhet! Till en början kan det hända att man får ta fram sina skådespelartalanger... 8) :wink: :lol:

:idea: Toppen det här! Det här fixar du och flickan galant! Hon vill sova lika mycket som du vill det. Och snart får hela familjen sin sköna nattsömn som är den bästa investering man kan göra - för alla!
Nimla

Inlägg av Nimla »

Hej och tack, du är ett sådant underbart stöd :D

Några frågor (men nu sover du kanske...):
Hon vaknar typ var femte minut sedan en timme tillbaka. Jag väntar förgäves på de 10 magiska minuterna så jag kan kolla hur hon ligger, men icke (morr).

Vid ett sådant pip ska jag väl inte ramsa alls? (Börjar bli rejält trött nu, kan inte tänka) Du menar nog när hon vaknar efter en (eventuell, hm) stunds sovande. Herregud, nu måste jag ta mig en power-nap snart. På soffan i vardagsrummet. Hoppas det går att lugna henne med en ramsa...

Suck, jag vet inte hur länge jag och mina nerver fixar det här. Hon var rätt ledsen när hon vaknade vid 22 men då pratade jag i telefonen och ramsade lite i förbifarten och försökte prata vidare. Skitjobbigt är det helt enkelt att försöka 'ignorera' att ens bebis skriker. Åh inte nu igen! En kortis men jag börjar krokna. Snälla dag kom nu!
dotter f?dd 2 mars 2005
Nimla

Inlägg av Nimla »

Ooops, kollade in trots att det inte gått 10 min från hennes sista pip och då satt hon och sov igen, vinglandes hit och dit. :sleep: Då är det inte så konstigt att hon vaknar hela tiden, lilla raringen. Tur att man är rätt pragmatisk :lol: och inte väntar på de 10 minuterna.
Galghumor, oh yeah. Ska försöka sova nu, trots min nervösa Ågren.
dotter f?dd 2 mars 2005
Nimla

Inlägg av Nimla »

Sista långa uppvaket med gråt och skrik var mellan kl 22-23 ungefär. Sedan vaknade hon (som jag märkte) bara en gång till och då kunde hon somna om lite snabbare, på ca 10 minuter där mellan halv ett och två inatt. Klockan två bytte jag blöja på henne för den var så kissig. Hoppades att hon skulle kunna sova lite längre då. Och hon sover ju fortfarande 07.40 så det funkade för den här gången, puh!

Igår somnade hon senare än på länge (eftersom jag räddes att lägga henne) och skrek ju rätt långa perioder så jag har bestämt mig för att låta henne sova lite längre idag. Är det jättedumt? Hon ska vakna runt 7.15 egentligen. Velar lite om när jag ska väcka henne.
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter ju bara bra det här! Du beskriver det så bra och jag kan se att du har den där tilltron till dig och henne om du bara skuffar bort de där tankarna som hindrar dig från att tro på det fullt ut.

:idea: Vill bara få dig att tänka till lite kring det att du skriver att du "ignorerar" hennes ljud. Tänk istället att du ger henne tilltro - för med det förhållningssättet kommer du och barnet i mål trygga och självklara. Det är ju också så det verkigen är. Tänker du "ignorera" så är grunden i ditt förhållningssätt att du "gör henne illa" på något sätt och då sänks både du och hon = attityden och verkygandet blir därefter. Med tilltro stärks ni båda och ja, då blir attityd och verktygande därefter :D ! Kan du se det? För det handlar mer om psykologi än om verktygshantering -faktiskt!

:idea: Gå på det scema du tänk ha till henne! Här gäller det att tuta och köra för att få in rytmen. Dessutom känner du dig säkrare om du håller dig till "reglerna". Då blir du säker på att du gör rätt och behöver inte undra! Det gör en hel del för känslan!

:idea: Du är så nära dina känslor och tankar och det är jättebra! För när du kan se på dem (helst utan dramatik :wink: ) så kan du också göra valet om dessa känslor ska hindra dig från att nå målet som är en god nattsömn för allla i familjen = en glad och nöjd familj som kan njuta av varandra. Så när du går igång med tankarna så frågar du dig: "Ska jag ge situationen, mig och barnet tilltro eller ska jag låta irrationella tankar hindra mig från det?" Svara sedan dig själv och agera därefter!

:idea: Du gör detta så bra! Med galghumor och allt :lol: ! Kanonramsat under telefonsamtalet - ingen överkoncentration här inte :wink: - toppen :thumbsup: !
Senast redigerad av Gäst den ons 01 feb 2006, 09:14, redigerad totalt 1 gånger.
Nimla

Inlägg av Nimla »

Äh, jag slutade vela och väckte henne 7.45 för att inte rucka för mycket på schemat. Från och med nu ska det vara slutvelat vad gäller min lilla goa bäs! :)

Det var en tuff natt det här men jag känner mig stärkt nu. Har nog jagat bort en hel del vargar bara genom att hennes pappa inte var hemma så jag var tvungen att reda ut natten själv. Lite bättre självförtroende vad gäller kuren har jag nu, trots gråtandet (som jag trodde skulle sänka mig igen).

Nu gäller det bara att slappna av mera, och ffa att få gullungen att lita på oss och ta till sig ramsan så hon slipper vara ledsen så långa perioder. Det är nog en hel del jobb kvar. (Tänk att det ska vara så svårt att avgöra när man ska sätta in en ramsa, och att få ramsan att TA ...oj oj oj. En hel vetenskap.) Men det hjälpte verkligen med dina råd Mamut Maria. Tusen tack!!! Här kommer ett fång rosor :heart: :D
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack så jättemycket!!!

:D Toppen att du känner dig så stärkt och att det är slutvelat! Tänkpå att detta goda smittar av sig till barnet som också blir stärkt och o-veligt. Och bra att maken försvann ett tag... Man kan liksom inte vara statist i filmen om SHN-kuren - man måste ta huvudrollen :wink: ! Som du gjorde galant!

:idea: Ramsning hit och dit - det lär man sig på vägen. Men det är inte så jätteviktigt att det blir 100% "rätt" tajmat. Känslan i ramsan och framför allt den övergripande känslan och ljuden av att allt är som det ska som finns i huset är den som gäller! Den känslan ska finnas dygnet om och täcker då upp för eventuella "felramsningar". Läs det jag skrev igår om att avvakta när man känner sig osäker. Osäkerheten brukar innebära att det INTE är kris och att man därför på ett omedvetet sätt "vet" att man inte ska verktyga.

:D Lycka till!
Nimla

Inlägg av Nimla »

Fråga: Hur gör man nu då? Hon är såå trött att jag bestämde mig för att utmana ödet lite :wink: och testa att lägga in en femminuterssömn. Men hon kommer inte till ro och kommer förmodligen inte hinna somna innan det egentligen är dags för lunch. Hur gör jag nu? Envisas jag eller ska jag ta upp henne när hon åtminstone är tyst? Och samtidigt, när hon nu tystnat så borde det väl indikera att hon somnar snart?

Det är så svårt att veta exakt när hon somnar med tanke på att hon igår somnade sittandes. Jag menar, det ska ju bara vara en liten 5-minutare. Hm.

Hon verkar gilla datorknattret iaf :D Eller så är det utmattningen efter att ha gråtit i en halvtimme drygt...Nu är det så tyst att jag nog tror att hon sover. Hoppas! :thumbsup:

Jag får väl börja räkna någon minut från dess att hon varit tyst och så fem minuter fram. Vad jag är klok :lol: Skönt att skriva av sig i skriket iaf :)
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du är så klok! :lol:

:idea: Ibland behöver de bara ta en paus och "slippa se mamma" lite... Sovandes eller bara få vara ifred. Man tänker inte på det att de också kan behöva en stund avsikda i lugn och ro. Sedan är de på banan igen!
Nimla

Inlägg av Nimla »

Jaha, nu inträffade något oväntat. :? Hon åt lunch och så gav jag henne en slurk bröstmjök efteråt - eftersom jag försöker ge det i anslutning till en måltid, för att inte paja schemat. Då somnade hon i min famn i soffan. Jag lade ner henne i spjälsängen och då protesterade hon men somnade om strax. Men, har hela blöjan full med bajs! Då kommer hon ju inte sova så länge.

Jag vågar inte gå in och byta blöja, det kommer hon garanterat vakna av. Eller tycker du/ni att jag ska försöka? Hon BÖR sova en och en halv till två timmar någonting.
dotter f?dd 2 mars 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:? Ja, visst är det typiskt så säg! Men man blir rik på erfarenheter - om man väljer att se det så! Och det tycker jag nog att du ska göra :wink: !

:idea: Som första alternativ så skulle du ha kunnat ta blöjan på en enda gång när du märkte det. Sedan ramsa en punktsättande ramsa och UT. Som vanligt alltså. Om du har tillräckligt med känsla av självklarhet så kan du gå in nu direkt och byta - tjoff-tjoff. I sängen såklart. Prata inte. Gör det snabbt, rejält och mekaniskt. Vänd sedan tillbaka, punktsättande ramsa och UT. Som vanligt - igen. Jag tror nog att du har mer självkalrhet i det än att ramsa om hon vaknar för tidigt på luren. Så känn efter var du har mest känsla av självklarhet och GENOMFÖR som om du aldrig gjort annat!

8) I övrigt så kan det ju hända att de även i vaket tillstånd tycker att det är lite halvmysigt med bajs i blöjan en stund.... :wink:

God Bajs så länge! :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"