schemafundering 5,5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

schemafundering 5,5 månad

Inlägg av ellen05 »

Läste just igenom gamla trådar ang. schema och blir funderasam.

Jag har haft tre sovpass åt min tjej 5,5 månad - men resultatet har varit att hon blivit för trött och hon har haft svårt att somna in. Hon har skrikit och i princip "gråtit" sig till sömns flera gånger. Så nu funderar jag om jag borde införa fyra sovpass igen, hon är en trött filur som knappt orkar vara vaken 2 timmar i sträck. På natten sover hon 12h utan uppvak.
Jag har märkt att om vi har en massa hålligång - så kan hon vara vaken 2 timmar (- det skall alltå hända nya och intressanta saker som gör att hon hålls vaken) - men en vanlig dag då inget speciellt händer blir hon trött och gnällig efter ca en och en halv timme eller 1.45.
:?: Skall jag göra ett schema med fyra sovpass eller
:?: Eller borde jag ha en massa hålligång så att hon hålls vaken två timmar?? och därmed ha ett schema med tre sovpass??

Båda varianterna (tre och fyra dagspass) skulle ge tot 15.45h sömn/dygn.

Tacksam för svar!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Det låter mycket med 15 tim 45 min. Titta i verktygslådan så ser du att det står 15 tim för 5-6 månader. Sömnbehovet kan ju variera en smula men det är ju ett bra riktmärke :!:

Röstar för 3 sovpass med "hålligång" på slutet av varje vaket pass.

:idea: kanske avsluta varje pass med aktivitet i form av sångstund, bok eller annat skoj? Blåsa på magen och kittlas i ansiktet är annat som kan hålla en trött liten bebis på gott humör en stund till. Snart har din lilla tjej vant sig vid längre vakenpass.

Lycka till :!: :D
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Tack för snabbt svar.

Anna skriver ju att man inte skall vänta tills dom blir trötta utan man skall se till att dom får somna innan dom är trötta..

Då det är nog det som gör att jag funderar hit och dit. Tjejen är ju faktiskt trött och jo jag vet att 15.45 låter mycket - men hon verkar behöva det. Samtidigt som jag precis som du skriver tänker att kanske hon kan vänja sig vid att vara vaken längre stunder.. MEN jag vet inte riktigt hur jag skall göra!
Tacksam för mera synpunkter ;)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du kan ju ha ett schema med 3 sovpass och ha 1 timma och 45 minuter emellan. Inga bekymmer med det! Använd marginalkvartarna så att hon får sova färdigt. Och så kan du lägga 30 minuter tidigare på kvällen. Då får du till det!
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej
Mitt barn fött 98 har en stor "sovgen" som vi brukar säga. :lol: :lol: Hon har alltid sovit mycket och bra. Både på dagarna och nätterna. Annat är det nu med Hanna. Hon tycker det finns annat att göra än att sova. Så gör du som Mammut skriver. Använd alltid marginalkvartarna. Våra små skrutt är ju så olika. :P

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Hej igen :D

Vill förtydliga mitt inlägg.

Menar såklart inte att man med alla medel skall tvinga ett trött litet barn att vara vaken :?

Däremot har jag märkt att tröttheten är av lite olika slag :!: För ett par veckor sedan ändrade vi från 3 till 2 daglurar. Den första tiden (och fortfarande ibland) blir Leia smågnällig vid den tid hon tidigare sovit. Med lite uppmuntran och bus går det över på ca 5 min och sedan är hon lugnt vaken en timma till. Hade vi lagt henne då hon först verkade trött hade hon inte sovit särskilt länge.

Allt detta kanske är rena självklarheterna för dig :wink: :lol: men nu vet du bakgrunden till mitt resonemang :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Inte behöver du förklara dig NancyDrew - jag vill bara visa på lite olika alternativ så att Ellen05 har lite att välja på! Man gör ju som man själv känner är bäst... Hoppas jag :shock: ! :wink: :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Mammut Maria :wink:

Förtydligande är en yrkesskada. Som lärare kan man aldrig vara tydlig nog :? :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Ja, varför hålla det enkla enkelt när man kan göra det enkla svårt.. :roll: :P :lol:
Senast redigerad av Gäst den tis 31 jan 2006, 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Touché :!: :wink: :lol: (på hemmasnickrad franska)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"