Hej!
Skulle vilja ha lite synpunkter på hur ett matschema kan se ut i denna ålder. Vi har det för närvarande såhär:
(Vakna 7.00)
(Frukost 7.30)
(Vila 9-10)
Mellanmål 10.30
Lunch 12.30
(Vila 13.30-15)
Mellanmål 15.30
Middag 17.30
Kvällsgröt 19.00
(Somna ca 19.30)
Men har man ju hört att det ska vara 3-4 timmar mellan målen och isf skulle jag ju bli tvungen att ta bort ett mellanmål?
Sen undrar jag när man generellt brukar gå över till en dagvila? Ibland kan han vakna och vara jättepigg mitt på natten så tänkte att kanske ska han sova mindre på dagen? Dock är jag rädd att han kommer vara dödstrött innan läggningen då.
MVH
trollunge
Matschema 11-månaders
-
SaraMilana
Re: Matschema 11-månaders
Hej!
Jag tyckte också det var knepigt med mattiderna när vi hade två lurar. Funkar det med ett mål för mycket så kör på, tycker jag. Se till att tyngdpunkten ligger på huvudmålen och begränsa mellisen om det behövs.
En del byter till en lur vid ett år, andra väntar till ca 15 månader.

Jag tyckte också det var knepigt med mattiderna när vi hade två lurar. Funkar det med ett mål för mycket så kör på, tycker jag. Se till att tyngdpunkten ligger på huvudmålen och begränsa mellisen om det behövs.
En del byter till en lur vid ett år, andra väntar till ca 15 månader.
Re: Matschema 11-månaders
Hej!
Du kan ju prova att köra 45 eller 20 minuter istället för timmen där mellan 9-10. Så gjorde vi, och det blev bra. Sen tog vi bort den luren helt nu när Bobo är 13 månader, och kör alltså bara på en dagslur på 1,5h men lite längre nattsömn (bjuder på en kvart eller halvtimme lite sådär på morgonen, vem älskar inte sovmorgon liksom...)
/Cony
Du kan ju prova att köra 45 eller 20 minuter istället för timmen där mellan 9-10. Så gjorde vi, och det blev bra. Sen tog vi bort den luren helt nu när Bobo är 13 månader, och kör alltså bara på en dagslur på 1,5h men lite längre nattsömn (bjuder på en kvart eller halvtimme lite sådär på morgonen, vem älskar inte sovmorgon liksom...)
/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.