Vi är nu inne på dag 2 i kuren. I morse kl. 6 när jag matade 3 mån gamla sonen trodde jag att han skulle vara vrålhungrig efter 8 timmars uppehåll...men icke. Han åt nog från ena sidan en gång, men vägrade sedan att äta från andra sidan. När jag erbjöd började han bara gråta och vände sig bort från bröstet. Så totalt blev det väl en c. 3-4 minuter! Och nu blir det 4 h paus till nästa måltid... det känns jobbigt.
Han har länge varit mycket liten i maten och kinkig. Ofta vägrar han att äta, men jag har tänkt att det beror på att jag inte haft tillräckligt långa pauser mellan målen. Men nu har han ju verkligen haft paus. Vad ska jag göra?
Är det vanligt att babyn krånglar med maten?
-
HannaMaria
-
Nancy
Jag minns inte om jag skrivit till dig om detta med maten tidigare (bra om du samlar frågor kring ditt barn i samma tråd under pågående kurning, ett råd jag själv önskar jag följt
Jag trodde liksom du att jag skulle mötas av ett vrålhungrigt, ja närmast utsvultet barn efter en hel natt utan mat. Icke
-
Gäst
-
HannaMaria
Wow! Det fungerade
Jag trodde inte min man när han sade att vår lilla älskling inte alls vaknat upp under natten!
(Själv sov jag någon annan stans så att jag skulle få sova!)
Det här var alltså den tredje kurnatten! Hur kan det fungera så? Senaste natt var han vaken 4 ggr och totalt nästan 3 h! Tack för allt stöd och råd!
Det här var alltså den tredje kurnatten! Hur kan det fungera så? Senaste natt var han vaken 4 ggr och totalt nästan 3 h! Tack för allt stöd och råd!
-
HannaMaria
Hej!
Mamma klarade inte av hela kuren... Tredje natten gick ju strålande, men sedan vaknade sonen både fjärde och femte natten och grät och var så ledsen. Jag trodde att han höll på att svälta till döds, min mjölk sinade, jag stressade och blöjorna var torra. Han ville inte äta så mycket under dagen i alla fall. Så jag gav upp och ammade natt sju då han vaknade kl. 23.30 och 4.00.
Nu har vi i alla fall börjat om på nytt men lite mildare. Min man ger honom en flaska kl. 12. Tycker att han kan få ett nattmål i alla fall.
Min fråga gäller ramsning. Vi har inte varit konsekventa med den eller gjort på rätt sätt.(Har väl tänkt att det fungerar utan också...) så när han vaknar upp på natten blir det vagning eftersom ramsan inte tar. Är det fel?
Nar han får flaskan på natten, ska man väcka och tända lampan eller bara ge i mörkret och låta honom äta i sömnen?
Schemat ser ut så här:
6-8 mat, vaken
8-10 sova
10-12 mat, vaken
12-14 sova
14-16 mat, vaken
16-18.30 sova
18.30-20 mat, vaken, bad, godnattslurk
20 sova natt
24 nattmål
Det tredje sovpasset krånglar alltid. Han vaknar upp många gånger, men verkar ändå trött. Är det bara att fortsätta så här?
Jag har tidigare ammat ofta med den följden att han ätit lite per måltid. Nu känns det som om det skulle vara allt för få mål ifall vi tog bort nattmålet också. Borde vi ändra schemat för att få in ett till mål under dagen om vi tar bort nattmålet?
Mamma klarade inte av hela kuren... Tredje natten gick ju strålande, men sedan vaknade sonen både fjärde och femte natten och grät och var så ledsen. Jag trodde att han höll på att svälta till döds, min mjölk sinade, jag stressade och blöjorna var torra. Han ville inte äta så mycket under dagen i alla fall. Så jag gav upp och ammade natt sju då han vaknade kl. 23.30 och 4.00.
Nu har vi i alla fall börjat om på nytt men lite mildare. Min man ger honom en flaska kl. 12. Tycker att han kan få ett nattmål i alla fall.
Min fråga gäller ramsning. Vi har inte varit konsekventa med den eller gjort på rätt sätt.(Har väl tänkt att det fungerar utan också...) så när han vaknar upp på natten blir det vagning eftersom ramsan inte tar. Är det fel?
Nar han får flaskan på natten, ska man väcka och tända lampan eller bara ge i mörkret och låta honom äta i sömnen?
Schemat ser ut så här:
6-8 mat, vaken
8-10 sova
10-12 mat, vaken
12-14 sova
14-16 mat, vaken
16-18.30 sova
18.30-20 mat, vaken, bad, godnattslurk
20 sova natt
24 nattmål
Det tredje sovpasset krånglar alltid. Han vaknar upp många gånger, men verkar ändå trött. Är det bara att fortsätta så här?
Jag har tidigare ammat ofta med den följden att han ätit lite per måltid. Nu känns det som om det skulle vara allt för få mål ifall vi tog bort nattmålet också. Borde vi ändra schemat för att få in ett till mål under dagen om vi tar bort nattmålet?
-
Nancy
Hej HannaMaria
Om jag inte tar fel så är sonen din snart 4 månader
Sonen blir ju äldre dag för dag och istället för att backa tycker jag att ni skall se framåt istället. Ni har ju allt att vinna! Här på forumet finns både stöd och kunskaper att inhämta.
Självklart kan ni behålla nattmål ett tag till men jag tycker mig se mycket annan oro i ditt inlägg.
Jag tror inte att du hittar många fall där kurandet gått som på räls. Det är nog snarare så att de flesta upplever två steg fram och ett tillbaks. Tar mig själv som exempel på det. Samtidigt som jag kan sitta här och efter bästa förmåga hjälpa andra har jag fortfarande egna hinder att övervinna.
räknar till 16,5 tim sömn på ditt schema, det är lite väl mycket. Korta sista luren till 1,5 timma istället, då får du 15,5 som är lagom för 3-4 månader.
mata nattetid i beckmörker
förslag (blir då 5 mål per dag)
16-17.30 sova
17.30 mat
19.30 godnattslurk
20 sova natt
inskränk vagnandet allt mer, lätt att fastna och tro att det är det enda som hjälper, då finner man sig till slut vagnandes natten (och dagen
) igenom. Tänk kortare och färre ingripanden.
träna upp ramsan, följande ord kanske låter hårda men jag talar av egen erfarenhet: om ramsan inte "tar" har man inte tillräckligt bett och attityd! Det mesta (ja nästan allt) sitter i att man måste TRO på att det fungerar. Din övertygelse avspeglas då i din röst och lugnar barnet.
Kom igen nu HannaMaria, ta en fight mot er EGNA oro så lovar jag att sonen hakar på

Om jag inte tar fel så är sonen din snart 4 månader
Sonen blir ju äldre dag för dag och istället för att backa tycker jag att ni skall se framåt istället. Ni har ju allt att vinna! Här på forumet finns både stöd och kunskaper att inhämta.
Självklart kan ni behålla nattmål ett tag till men jag tycker mig se mycket annan oro i ditt inlägg.
Jag tror inte att du hittar många fall där kurandet gått som på räls. Det är nog snarare så att de flesta upplever två steg fram och ett tillbaks. Tar mig själv som exempel på det. Samtidigt som jag kan sitta här och efter bästa förmåga hjälpa andra har jag fortfarande egna hinder att övervinna.
16-17.30 sova
17.30 mat
19.30 godnattslurk
20 sova natt
-
HannaMaria