mjölken sinar!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
gh123

Re: mjölken sinar!

Inlägg av gh123 »

Hej!
Tänkte jag skulle ta och skriva och berätta lite om hur det gick sen och vad jag kommit fram till. Allt för ofta slutar sådana här trådar så tvärt i ovisshet om hur man faktsikt löste situationen. Dels som tack för alla stöttande svar jag fick de gav mig otroligt mycket energi :heart: :heart: :heart: stort tack till er!!! [-o< [-o< [-o< Men kan tänka mig att en och annan vilsen mamma snubblar in här i jakt på informationen.

Vår tillvaro har nu stabiliserat sig avsevärt! Vilket kan vara skönt att höra om man är en vilsen mamma på jakt efter information.

Till och börja med så tror ja så här i efterhand att min mjölk inte sinade :lol: Jag har läst (och som jag har läst på mig i detta ämnet) nånstans om hur mjölkproduktionen nånstans kring 3månader lugnar ner sig från att ha varit överproduktion med sprutande överfulla bröst till att innehålla vad bebisen äter. Lätt som mamma att då få för sig att brösten är tomma vilket de inte är :wink: Och det verkar även uppstå en liten underproduktion när bebis precis börjat sova hela nätter. Vilket snart går till sig igen!

Vår tjejs upprördhet tror jag inte berodde på hunger utan på en kombination av övertrötthet och mättnad. Då kunde hon vara vaken ibland ända upp till 4-5 timmar vilket hon idag som 5 månaders bebis aldrig skulle orka. Max 3 timmar kan hon vara vaken i sträck idag.

Ett litet råd till mammor som tror de har för lite mjölk från mig; lugn andas tre dagar tar det som mest att öka på mjölkproduktionen. Din bebis kommer inte svälta ihjäl på den tiden. Stress påverkar däremot oxytocin produktionen vilket gör att bröstet inte släpper i från sig mjölk. Så försök tänk att det ordnar sig.

Jag läste nåt nummer av amningsnytt om bebisar som inte fick tillräckligt med mjölk. Rätt nyttigt för den här nojjiga mamman :lol: :oops: att läsa om hur dessa bebisar tex inte ökar alls i vikt på flera veckor och att läkarna då förordade att istället mäta längden på dem och om de ökade i längd så fick de i sig tillräckligt. Lite extremt kanske men det fick iaf mig att tänka till lite kring min oro över om min dotter fick i sig tillräckligt! Hon är en rätt lång bebis och ser inte så knubbig ut men har legat på eller över sin längd och viktkurva. Så hon fick och får i sig absolut tillräckligt! Och om hon inte var proppmätt 24/7 så tog hon igen det nästa dag eller så.

Så försök att lugna dig mamma och låt prolaktinet och din bebis mun göra jobbet så kommer det snart igång ska du se!

Vår bebis sover nu helt ok! Vår räddning att jag läste på det här forumet när lillan vaknade 5 gånger om natten och varje läggning tog en timme :? Vi löste eftermiddagstrasslet genom att lägga henne för natten tidigare och det i kombination med att vår tjej blivit äldre gör att vi har en riktigt stabil tillvaro :heart: Och jag mår mycket bättre! Tog kontakt med bvc och fick komma i kontakt med deras psykolog vilket var jätte bra! Jag var helt enkelt sönderstressad och utmattad vilket fick min kropp att stänga ner alla basala kroppsfunktioner som sömn och mat. Psykologen sjukskrev då mig i 1 månad och min sambo fick då komma hem från jobbet och vara föräldraledig. Väldigt nyttigt att i lugn och ro kunna bygga upp en fungerande tillvaro. För mig var det även nyttigt att inse att det är en del av sjukdomen depression att man trycker ner sig själv... Dom negativa tankarna som även kommer över mig ibland men inte lika ofta är sjukdomen som talar. Alla inleder spädbarnstiden på olika sätt och för oss var de 12 första veckorna ett helvete och en kamp för överlevnad. Inte för att jag inte tyckte om vår dotter eller att det på något sätt var hennes "fel" det var bara väldigt jobbigt. Och så kan det vara ibland :) Man är ingen sämre mamma eller förälder bara för det. För oss kom den där mirakulösa vändningen vid 3 månader ungefär och idag kan jag sitta och längta efter att min dotter ska vakna så vi kan leka och busa.

God Jul till alla här på forumet! Själv tänker jag ge blanka f*n i allt julfix som jag normalt brukar hänge mig åt. Har hängt upp några julgardiner köpt endast två julklappar och tänker bara mysa med min dotter och umgås med släkten. Den psykiska hälsan går före egentilverkat julpynt och presentinslagningar :lol:
Världens goaste flicka född 2012-07-20
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tack för att du skrev och delade med dig. Njut nu ordentligt av varandra! Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

gh123 =D> :heart: =D>

TACK för ditt fantastiska inlägg ett ännu större tack för att du vill dela med dig. Fortsätt med det! :thumbsup:

Det lâter som att ni fâr en fantastisk jul, med fokus pâ det som är viktigt.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"