Min dotter har hela tiden sovit på rygg/sidan och verkar trivas bra med det.
Dock vaknar hon ett par ggr / sömnpass så jag funderar på att prova "magläge". Jag undrar lite över larmet.
Ni som använder det - hur gör ni på promenader och liknande när bebisen sover på mage? Då borde man väl ha larmet med också?
Jag har förstått att Babysense 2 är populärt , men finns det andra bra?
Sedan har jag svårt att få henne att "ligga ner med huvudet" när man lägger på magen. Då hon inte är van blir hon antingen jättenyfiken och tittar överallt eller så blir hon helt förtvivlad.
Jag har läst "instruktionen" om tillrättaläggandet men vågar inte "trycka" ner huvudet i rätt position, hon stretar emot jättemycket.
Någon som har tips? Eller ska jag bara bestämma mig och ta kommandot när jag väl skaffat larm? Jag är medveten om att jag knappast har "rätt attityd" för att övertyga lilla älsklingen om magsovandet ännu....
Tacksam för råd och tips från er erfarna föräldrar
Förresten - är det många som har barn som EJ sover på magen men som är kurade????
Andningslarm / sova på mage
-
Novas mamma
Andningslarm / sova på mage
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Hej
Låt henne ligga på mage MYCKET när hon är vaken. Då blir det ju inte så konstigt att göra det när man ska sova.
Och när hon väl ska sova. Låt henne titta sig omkring en stund, det skadar inte. Det tar ett tag att komma över sin nyfikenhet och känsla av frihet när man ligger på mage. Så låt henne hållas ett tag. Det viktiga är ju inte att man sover exakt alla minuter som man "ska", det viktiga är ju att hon har förutsättningarna.
/LO
Låt henne ligga på mage MYCKET när hon är vaken. Då blir det ju inte så konstigt att göra det när man ska sova.
Och när hon väl ska sova. Låt henne titta sig omkring en stund, det skadar inte. Det tar ett tag att komma över sin nyfikenhet och känsla av frihet när man ligger på mage. Så låt henne hållas ett tag. Det viktiga är ju inte att man sover exakt alla minuter som man "ska", det viktiga är ju att hon har förutsättningarna.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Nancy
Om larmet:
Har en av plattorna liggandes i vagnen men har bara larmet på då vagnen är stilla. Idén med larm är ju att det skall ge utslag då det ej känt av rörelse (andning) på 20 sekunder. Då själva vagnen är i rörelse är ju själva syftet med larmet borta.
Vill varmt rekommendera just Babysense 2
Det har ju 2 plattor, en till vagn och en till säng. När barnet blir större lägger man båda plattorna i sängen för att undvika att barnet kryper av och larmet går på.
I början var jag orolig precis som du över att inte kunna "få ned huvudet". Numera struntar jag i det och litar på att Leias sömnbehov gör sig gällande, det GÖR det alltid även om det tar lite tid ibland
Lycka till
Har en av plattorna liggandes i vagnen men har bara larmet på då vagnen är stilla. Idén med larm är ju att det skall ge utslag då det ej känt av rörelse (andning) på 20 sekunder. Då själva vagnen är i rörelse är ju själva syftet med larmet borta.
Vill varmt rekommendera just Babysense 2
I början var jag orolig precis som du över att inte kunna "få ned huvudet". Numera struntar jag i det och litar på att Leias sömnbehov gör sig gällande, det GÖR det alltid även om det tar lite tid ibland
Lycka till