Ammar inte tillräckligt på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma

Re: Ammar inte tillräckligt på dagen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D

Skulle behöva se hur ert nuvarande schema ser ut innan jag kan råda...... Både sov- och mattider, tack :wink: Gärna lite om vad ni gör däremellan också! :P

När det gäller amningen så är det extremt vanligt att små skruttar i den här åldern är så intresserade av världen runt omkring att de inte har ro att äta på dagen, och risken finns att det äts mer och mer på natten istället. Det finns ett otal knep för att få ner mer mat dagtid, men FÖR mycket trugande kan ibland leda till ilska hos liten.
Saker som funkade för oss i perioder var som du nämnde sitta under filt, liggamma, gå runt och amma och stanna framför nåt spännande, ömma järngreppet och låtsas somna, att glesa ut måltiderna mer så att liten blir hungrigare m.m....

Det som brukar funka allra bäst är att börja med riktig mat :P Mellan 3-4 månader brukar vara bra att börja med smakisar, de små liven blir plötsligt väldigt hungriga och bröstmjölk mättar inte särskilt länge.....
Kolla in vår fina favorittråd Mer mat åt småfolket!

Återkom med nya schemat så bollar vi mer! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sofia12

Inlägg av Sofia12 »

Hej och tack för snabbt svar!

Det har gått lite bättre nu med att amma. Jag ser till att det är tyst och lugnt och inte för mkt roligt att titta på (inga randiga tröjor här inte, det är bara att glömma). Blir hon arg (oftast vid andra målet inom timmen och på eftermiddagen) så ger jag henne en powernap (provade idag igen - 5 min - och tog sedan upp henne och då åt hon suveränt.)

Här kommer mitt skema:

Hon vaknar oftast 6.30 men jag buffar och tar tidigast upp 6.45.

7.00 mat/umgånge låter henne ligga och ha ensamlek efter mat så att hon inte blir för trött av för mkt stimulans för då blir hon trött innan nästa sovpass.
8.45 sova 45 min - inget problem, trött och somnar lätt själv och vaknar alltid ganska exakt efter 45 min.
9.30 mat /social delaktighet- jättehungrig när hon vaknar. Här ger jag henne mat när hon precis vaknat och väntar sen till kl 11 då jag ger henne mat (ofta 2 omgångar) innan läggdags. Har provat att dra ut men hon är hysteriskt hungrig v 9.30. Kör lite snack, babygym, tittar lite TV (hon älskar ljud/ljus osv).
11.30 sova 2 timmar - sover minst 45, ofta mer om jag går ut promenad annars så är det ganska hopplöst. Om jag håller mig hemma så svårt att få henne sova fulla 2 timmar. Har vagnat och buffat men blir sällan mer än några powernaps (10 min) innan hon vaknar igen.
13.30 - mat/social delaktighet, umgänge, leksaker etc.
15.30 - sova 45 min - igen inget problem att få henne sova här, dödstrött oftast och hon vaknar själv efter 45 min.
16.15/16.30 mat, umgänge - brukar bada henne vid 17.15, sätta på pyamas och varva ner så att hon ska äta ok. Brukar äta 2 mål och sen somnar hon lätt vid 18.30/19.00.
21.30/22 - vaknar - helvaken och vill äta. Provade att bara låta henne ligga idag igen men hon började bara sjunga och efter ett tag blev det skrik och snaskande på händerna.

Hon äter två omgångar vid alla mål (förutom v 9.30 - 11 då det kan bli 3. Hon äter länge och blir ofta som sagt komatized när hon är färdig. Kan inte se hur jag kan få i henne mera mat här. Hon verkligen blånekar bröstet.

Sen börjar joxet vid kl 01/02 och jag buffar, med lite tur somnar hon om inom 15 min.
3.30/4.00 Mat - en omgång ca 10 min.
05 - jox, buffra om, mer jox...tar 10-30 min
6.30 - mkt jox ljud men ofta kan hon ligga kvar utan buffing till 6.45/7 när jag tar upp henne.

Som sagt, det har funnits nätter där hon bara vaknat 3.30 men de kan jag dessvärre räkna på en hand.

Igen tack för allt stöd och råd man får här. Känns så bra och betyder så mkt.
Var förresten på en mammagrupp häromveckan och jag var den enda som hade någon dagsrutin vilket kändes bra. Alla andra mammor lät sina barn sova/äta som de ville på dagarna. Skönt att känna att jag har ialla fall lite koll på dagarna och känner mig lugn med att lämna tösen hos mamma någon timme utan att behöva oroa att hon ska börja skrika efter mat :)

Kram :heart:
Mamma till Sofia född 04-06-2012
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Schemat ser finfint ut förutom att det förmodligen är dags för lite stadigare mat i magen. Då kommer hon kunna vänta på lunchen lite längre och äta mer när det är dags, så att hon kan sova över skarven i långluren.

Med risk för att vara tjatig... :D Mer mat åt småfolket!

Sofia12

Inlägg av Sofia12 »

Hej

Tänkte bara ge en update på hur det hela har gått och kanske ge andra hopp som också har det jobbigt på nätterna. Min tjej har sedan 3 månaders ålder ätit sämre på dagarna då det varit SÅ mycket att titta på vilket resulterade i att jag helt plötsligt satt där igen på nätterna och ammade allt för ofta :( GÄSP. Efter 2 veckor började jag bli sådär sjuuukt trött igen så att man känner det gungar på dagarna.
Det är otroligt men när man är trött så är det lätt att glömma allt man läst/lärt sig som har fungerat tidigare (buffning, vagning, vikten av mat, attityd, .....) och lita på att det kan fungera igen. En kväll när jag satt där och stressade inför den sömnlösa natten bestämde jag mig att ta itu med natt-trasslet en gång för alla. Jag läste lite på forumet, fick inspiration och satte igång samma kväll. Bara det att jag bestämde mig gjorde att jag var förberedd på första uppvaket och jag var där på studs. Det blev buffande och vagnande halva natten men hon somnade om och när jag vaknade på morgonen hade jag bara ammat en gång (istället för 2-3). Sedan körde jag på så och för varje natt blev det lättare. Faktiskt redan efter andra natten!. Uppvaken blev mindre och buffandet gick över till att istället bara ge en lätt solfjäder för att få henne att somna om. Några nätter sov jag tom över nattmålet och fick väcka henne 4.45!

Vad gjorde att det fungerade för mig. Jo:

Attityd - herregud det låter ju så självklart men det är inte det. Ibland står man där och buffar och hon blir som en planka och man tänker - helvete....det kommer inte fungera. Men jag bestämde mig den kvällen att nu ska det banne mig fungera. Tösen ligger över viktkurvan och kan inte vara så hysteriskt hungrig så att hon måste äta varannan timme på natten. Visst blev det skrik och hon blev stel som en planka, men efter ett tag gick det över till andra mjuka läten och sen var det som om hon mest lyssnade på sin egen röst....och så somnade hon om. När det inte fungerat så har hon tystnat snabbt genom att jag dragit i vagnen några gånger (måste erkänna att jag inte ser fram mot att lägga över henne i hennes säng....love vagnen!)

Mätt mage - Jag började ge henne ersättning inom måltimmen, dvs ammade först och toppade upp med ersättning. Har innan ammat 2 gånger inom timmen men vid andra tillfället har det bara inte gått. Hon har tittat argt på mig och jag har tänkt att ok, hon vill inte äta mer då. Men att smyga till en liten flaska, oj oj oj så lätt det var att äta då!

Jag är säker på att många av de småskrik vi har haft på kvällarna vid tidigare tillfällen kunde stillats med mer mat. Helt otroligt vilken stor skillnad en kvart kan göra, och hur hungriga de kan vara igen. Truga, truga, truga. JAG VET! Det är ju A och O i barnaboken, men det är så lätt att tro att ens barn är mätt och vips så vill de ändå äta mer :)

Så nu är mina nätter bättre och detta även om jag inte hållt stenhårt på rutiner pga av att vi rest lite och bott borta en del. MEN det har ändå gått över förväntingar och nu äter hon en gång per natt och det är ok. Jag känner att nattmålet blir mindre intressant för henne (och varar inte länge) så jag ser fram mot att hon glömmer det snart :) Jag har dessutom börjat slopa nappen på natten när hon vaknar. Nu somnar hon alltid om utan, och det är endast om det blir mkt skrik på morgonen och när mamma är trött som den åker in igen. Får ta itu med det snart. :D
Som sagt, ett steg närmare lite normala nätter och det är tack vare trådar på det här forumet som jag vågade tro på att de skulle gå. Nu är jag lugn innan jag går och lägger mig och det är SÅ skönt.

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vilken underbar läsning! :D Så himla bra jobbat!! =D> Och stort TACK för att du delar med dig så generöst, detta kommer att kunna vara till stor inspiration för många vill jag lova. :D
Skriv gärna några rader i vår solskenstråd Med Barnaboken i handen om du har lust!

Sofia12

Glad tjej har blivit ledsen

Inlägg av Sofia12 »

Hej

Har fått så mycket bra tips och råd från denna siten och hoppa att även nu jag kan få lite hjälpande ord.

Min lilla flicka är glad och snäll och har hitills varit enkel att ha att göra med minst sagt. Jag har jobbat med rutiner sedan hon var 2 månader och de har fungerat bra. Hon har sovit bra (ett nattmål) fram tills nu, och har hon vaknat har jag vänt på henne och hon somnat om.

Nu vid 6 månaders ålder så har hon helt plötsigt blivit väldigt gnällig och ledsen och vaknar till flera gånger efter läggning. Jag har alltid trott att det varit mer mat som behövts och stått där med flaska beredd men nu vägras den och det är krokodiltårar och skrik som kommer från min tös. :(
Jag hade precis börjat kura men känner mig allt för osäker att köra kur nu när hon är så här. Läggningen går ok men sen börjar uppvaken där det snabbt går över till gallskrik, tårar och slutar med utmattning. Har försökt lugna (solfjäder, buffa) i sängen men det har alltid eskalerat. Även när jag tagit upp (jag vet :!: men har bara tagit upp henne 2 gånger då hon varit otröstligt) så har hon fortsatt skrika en bra stund.

Har sett att hon håller på med tänder mycket men det har varit i över en vecka nu så undrar om hon verkligen kan vara så ledsen för att hon har ont. Har även hört att sömnen blir oroligare vid 6 månader??

Hon gråter aldrig såhär så det känns ganska hopplöst just nu. Mat har alltid varit lösningen men nu så ratas tom det. Känns inte kul nu när man hör henne sova men med gråten i halsen så att hon nästan hulkar :(

Några tips/råd??

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan!

Jag sammanfogade ditt nya inlägg med din gamla tråd så att vi får en tråd/barn, det blir enklast så! :D

Det första jag tänker när jag läser ditt inlägg är "Vad gör ni FÖRUTOM sömnen då?"
En liten sexmånaders är ganska så stor och behöver att många bitar finns på plats för att sömnen ska funka. :wink:

:arrow: Har du läst på i BB om Forskaren, arbetaren och flörtisen? Jag älskar det kapitlet, där förstår man verkligen de olika sidorna hos halvårsbarnen, och hur viktigt det är för dem att få leva ut dem utan att bli hindrade. :thumbsup:

:arrow: Social delaktighet. Liten behöver känna sig behövd och viktig i flocken. Hon är ingen liten spädis längre, hon kräver att få vara med och bidra till överlevnaden! Läs på i BB där också.

:arrow: Hur har ni det med skrattet till gonattet? Viktiga grejor om liten har en tendens att vara ledsen vid läggning! (eller viktigt annars också förresten! :D ) Hon ska KIKNA av skratt innan sovdags, dag som natt!

:arrow: Utevistelse? Minst 2 x 1h per dag i vaket tillstånd, helst med fysisk aktivitet och inte bara vagnåkning. Kanske kräla själv en stund i overall på ett liggunderlag?

:arrow: Vad äter liten mer än flaska? Min lilla har aldrig tagit nån flaska....vid sex mån var det mestadels vanlig mat som gällde 3 ggr/dag (i mixad form såklart :P ) och då behövdes inget nattmål alls.
Är skönast för liten att slippa bli uppryckt mitt i natten och vid 6 mån ålder är jag övertygad om att din lilla absolut skulle uppskatta 12-timmarsnatt utan mat! (Förutsatt att hon får tillräckligt med riktig mat dagtid :wink:)

Alla dessa saker skulle jag titta på innan jag analyserar vidare när det gäller sömnen!

Kram :heart:
Sofia12

Inlägg av Sofia12 »

Hej!

Ja precis kanske skulle ge lite mer information :D
Ska läsa i BB meddetsamma! Tack för tipset.

Skema:

8 godmorgon - amma/ersättning fram tills 2 dagar sen, nu vägras det så gröt blir det.
9.30 - lillan dödstrött, sover 45
10-30 - äter gröt med fruktpure
12.00-13.30 sova 1.5 timme - iband om vi är ute och går så blir det 2 men sällan.
14.30 äta mat - morotspure liknande, klick smör..
15.30 - trött igen, sover 45 min max, mest 30
17.30 - gröt, ersättning
19.00 - välling/ersättning - precis börjat med välling
19.30 Senast - Godnatt

På dagtid så är hon mkt med mig och följer mig i mina sysslor, dvs ser på när jag lagar mat, hålla i saker osv. med vid datorn - älskar att se skype och hur jag surfar, väldigt fashinerad. Ute i friska luften,i affärer, cafeer, med andra bebisar - allt nytt ser man hur hon tar in och tittar stort och nyfiket. Hon leker även bra själv på matta på mage/rygg, försöka vända sig.

Så, de sista 2 nätterna (sedan mitt inlägg) så har hon slutat amma, totalvägrar helt enkelt och tittar på mig som om jag är galen att erbjuda bröst. Nästan som skeden har tagit över nu när hon äter mat och hon verkar inte kunna ta flaska riktigt (dock på kvällen gör hon det). När hon vaknar brukar hon ammas i sängen men igår och imorse så började hon gråta när hon såg bröstet. Det nya är också att hon inte vill äta på natten (super i och för sig :) ) har haft en flaska men vill inte ta den heller. Inatt tog hon lite vatten och det var det. Då kan man tänka att hon är vrålhungrig när hon vaknar men icke....igen helt nytt detta för mig! Först när vi går upp blir hon glad och sen äter hon - en portion gröt och lite ersättning fick jag i henne idag.
Hon gnuggar också mkt mkt med saker mot tänderna, ibland när hon druckit flaska så är det som om nappdelen kommer åt hennes tänder och hon börjar gråta.

Vi har börjat lägga henne i egen säng sedan i lördags (dock i vårt rum) och hon verkar sova bättre där än i vagnen men börjar undra om detta är så nytt för henne och gör att hon blir ledsen?

Läggning: Själva läggningen har gått bra, jag har gått in, skrattet till godnattet och lagt ner och ut. Hon har somnat lätt med liten buff och idag helt utan att jag behövde gå in så super. Men sen så vaknar hon efter 30 min och snyftar och det blir snabbt ett skrik. Jag går in och som ikväll då hon inte ville ha mer mat/välling på kvällen så tänkte jag hon är nog hungrig. Börjar ge flaska, hon tar och sen mitt i allt börjar gallskrika. Hon skriker och skriker och jag försöker lugna henne i sängen med buffning, det blir värre, jag buffar på, tårarna sprutar. Efter 5 minuter är hon hysterisk. Jag tar till slut upp henne :oops: och hon fortsätter en lååång stund att gråta hysteriskt. Detta är en flicka som aldrig gråtit mkt innan :( känns såklart jobbigt och många frågor i huvudet, tänder som spökar, knip i magen?

Efter mkt om och men (25 min) så lugnar jag henne (gå runt och klappa, prata lugnt) hon äter lite till börjar gråta, äter lite till börjar gråta. Ser att hon är dödstrött, lägger ner buffar och hon somnar till slut.

Som sagt, det är mkt som hänt väldigt snabbt på bara några dagar. Hon var gladare idag men det där gallskriket på kvällarna verkar sitta i.

Igen tusen tusen tack för era kloka råd. Jag ska läsa på BB nu :)

Kramar
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Det kommer lite knepiga perioder mellan varven, för alla. Det kan vara tänder, ny mat som krånglar lite i magen eller krypningsförsök som ger myror i benen. Men oavsett så är det bara en sak som går att göra: Ge lugna besked om att det ska sovas på natten :sleep:
Sofia12 skrev:Efter mkt om och men (25 min) så lugnar jag henne (gå runt och klappa, prata lugnt) hon äter lite till börjar gråta, äter lite till börjar gråta. Ser att hon är dödstrött, lägger ner buffar och hon somnar till slut
Jag tror inte hon vill äta. Hon vill sova men undrar om det verkligen är tryggt, trots att något i kroppen eller omgivningen känns ovanligt. Det är här du behöver fundera över hur du ska svara "JA HJÄRTAT, DET ÄR TRYGGT" :D Ramsan är magisk hemma hos oss.

Jag har bara snabbt kikat på schemat och ser att ni har mer än 12 h natt. Det är rätt ovanligt med barn som föredrar mer än 12 h, så det kan vara en bidragande faktor till att ni har lite trassel. Men jag håller helt med Irmasmama om att i första hand fokusera på dagarna :D :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sofia12

Inlägg av Sofia12 »

Hej

Tack för svar! :D

Anledningen hon är en liten tröttis. Hon sover aldrig sover sina timmar på dagen. Lätt 2 h lunch h blir 1.5 h och 45 min på morgon/em blir 30 min. Tar jag upp henne kl 7/730 är hon dödstrött inom 1 h och jag får lägga henne tidigt och dagen blir knasig. Har joxat mkt med skemat men faller till detta som jag skrev. Normalt tar jag upp henne och ger mat 7-8 . Vaknar hon 7 somnar hon om till 8.

Inatt ville hon äta igen och då fick hon lite flaska kl 3 (var sååå trött :oops: ) men jag vet ju nu att hon inte behöver eftersom hon klarat att inte äta på 2 nätter (dock med mycket uppvak och varit lite ledsen). Inatt när hon åt så blev det att hon åt hälften så mkt på morgonen som annars när hon inte ätit. Så fråga:

:?: Ska jag försöka bli av med nattätandet och buffa igenom det eller vänta tills jag kurar? Känns som att om jag buffar vidare några nätter så kommer hon vänja sig vid att äta mer på dagen eller? Jag verkligen försöker truga med mer mat på dagen men ungen håller läpparna ihop som om hon hade de superglued när hon inte vill ha mer.

Gällande sömnen:

Igår la vi henne som vanligt men sen började skrikandet. Skillnaden är att när vi gick in denna gången och buffade blev hon tyst, när vi gick ut började gallskriket igen så hon vill såklart bli buffad till sömn...Gråtet gick från argt :evil: till snyft/hulk :( Då gick vi gick in och la till rätta men så började det igen så vi lämnade det och till slut somnade hon. Dvs hon fick somna själv till slut fastän det var med gråt och hulk...

:?: Vågar inte ramsa för mkt innan jag kollar om vi gjorde rätt med att låta henne gråta/vara arg och backa som vi gjorde? Måste få lite intyg att vi gör rätt och inte är elaka föräldrar :evil: (vilket jag vet vi inte är men ni förstår vad jag menar).

Sofia12

Inlägg av Sofia12 »

Uppdatering. La tösen efter mkt skratt till godnatt. Började gråta, skrika. Vänta vänta....eskalerar. Maken in, snabb buff och solfjäder. Ramsa ut. Tösen sover.

För bra för att vara sant säkert men ändå. :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

det som slår mig när jag ser på ditt schema är att det är så lite mat. Sexmånaders kan äta i stort sett hur mycket som helst, riktig mat. Så mitt förslag är att ösa på med riktig mat, koka själv, mosa och lägg till fett så kommer tösabiten bli mätt och nöjd.

När det uppstår fnurror på livet, och det kommer det göra då och då under resten av livet :wink: , så gäller det att ni ömma föräldrar står kvar med fötterna på jorden.

Ställ inte en massa frågor som; är det läskigt i nya sängen? är magen inte riktigt mätt? är hon orolig? osv vidare utan se till att alla hennes behov är tillfredställda innan hon läggs och sen kör ni läggning och ramsning precis som om allt var som det ska var, för det är det ju.

Alla era funderingar speglar sig i det ni förmedlar till tösabiten. Vi tar upp lite, vi provar med lite välling, vi vyssar lite, vi testar livet vatten..... Alla såna här insatser förvirrar en redan frågande småtting som egentligen bara vill höra: allt är ok, du kan sova lugnt så väcker vi dig i morgon.

Lägg tillrätta, solfjädra och så ut med ramsan och sen jobbar ni med ramsan istället för att ränna in till henne. Känn i magen vilken känsla ni vill förmedla och sen ramsar ni tills ni når kommunikation. Tösen ska känna sig trygg i att ni vet vad ni gör, ni vet vad som är bäst för henne och att hon kan vara helt lugnt. Men det gäller ju att verkligen vara övertygande för att hon ska tro på er nu när ni duttat runt lite för mycket.

Så fram med Attityden av självklarhet och så jobba på med mer riktig, mättande mat och så ramsan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sofia12

Inlägg av Sofia12 »

Tack Susanne!

Jag vet, attityden är så mycket och jag vet ju själv när jag stod där och buffade 2 månader sedan och inte trodde på det att då blev det kaos och efter sömnlösa nätter och inspiration från andra på siten så bestämde jag mig att det måste fungera...och då fungerade det :!:
Saken är att man tror att man får koll på saker och känner sitt barn... och då ändras allt och så är plötsligt är man på ruta 1 igen och man står där med frågor, glömmer allt och ororar sig att man inte gör rätt. :oops:

Lillan sover fortfarande (23) :D och det har gett mig mer energi/säkerhet att hon är ok och kan läggas gnällig och kan skrika utan att man måste fara in. Ramsan kommer jag nog snåla med lite, är rädd att använda i onödan om hon skriker för mkt för vet att går vi in för mkt så kommer vi försumma den. Jag känner ändå att hon är så pass mkt medveten nu och nästan lite manipulativ och kan redan som Pavlos hundar förknippa skrik med att mamma kommer...och det vill vi inte. Min man är med på att köra på och det är bara SÅ skönt att kunna skriva av sig och få feedback för trots allt så är det jobbigt att höra sin tös gråta så att det skär genom en....veeeet att det är efter mamma och så fort man kommer så blir allt bra men samtidigt sätter vi ju vanor som inte är bra.

:?: Vill bara veta om jag ska vägra mat på natten och ta några gnälliga nätter så att lillan vänjer sig att äta 8-20?

Tack tack tack tack or Irmas mamma (som känner mig nu :)) eller någon annan som har ytterligare kommentarer så hojta gärna till.

:heart: :santa:
Sofia12

Inlägg av Sofia12 »

:!: Hon har sovit 12 timmar utan att äta/vakna!!! :D

Skulls som ofta smyga till en flaska vid kl 23 igår för att köpa mig några timmar men hon sov så gott så jag lät bli och .....helt fantastiskt men sov hela natten.
Så glad!! Jag har vaknat till så många gånger för att kolla till henne att jag såklart inte sovit mkt inatt :) Detta är en tös som mest sovit 5 timmar i sträck utan att äta.

Tog en hel flaska nu på morgonen. Nu ska jag verkligen mata på idag. Hoppas hoppas det fortsätter, attityden är stark!! :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> :D =D>

May the Attityd be with you! :P

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"