Flytt till spjälsäng o till eget rum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Flytt till spjälsäng o till eget rum

Inlägg av Myra »

Hej.

Kurade bort nattmålet för en månad sen och det har funkat jättebra. Hon vaknar dock fortfarande till 2-3 gånger med början efter kl 4 ungefär men somnar om efter ramsan. (inatt var ett undantag då hon sov hela natten till 6.30 men var då riktigt ledsen när hon vaknade och somnade ej om mha ramsa, tog upp när hon var tyst 6.45, morgon kl 7).

Hade nu tänkt flytta henne från vagnen till spjälsängen inatt och bestämde att även flytta ut henne till storebror. MEN nu börjar jag tveka, ska jag avvakta och först ha spjälsängen i vårt sovrum en tid? Hon är 4 månader.

Tilläggas bör att storebror är mycket lättväckt och efter mycket tjafsande har han äntligen (sen 2 mån tillbaka) börjat sova till sju istället för fem eller sex (åtminstone ligger han kvar tyst i sängen till sju... :wink: )

Råd någon?

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker att du ska ha kvar henne i spjälsängen hos er ett par månader till. Då hinner båda barnens sömn stabilisera sig och vid 6 månader brukar barnen gilla små trevliga förändringar. Enklast så - kan jag tycka!
Myra

Inlägg av Myra »

Usch vad jag känner mig osäker trots ditt svar :? Inatt sov hon i spjälsängen för första gången och dessutom i storebrors rum. Allt gick egentligen ganska bra trots att storebror pratade i sömnen jättemycket och försökte påkalla min uppmärksamhet genom att ligga o knacka på sängkanten mm. Hon vaknade bara en gång av hans förehavanden och då grät hon aldrig utan låg bara o bökade i 1/2 timme :!:

Jag tänkte på morgonen när jag läste ditt svar att "en gång är ingen gång" så jag kanske flyttar tillbaka henne till vårat sovrum ändå. Storebror tyckte det var en bra idé (han kunde inte sova när hon bökade säger han). Nu har jag bara ngn timme kvar att bestämma mig. Velig "is my middlename" :D :D
ska försöka ändra det till Attityd istället... :D
/Myra
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du kan ha henne kvar i brorsans rum om du känner för det. Det enda man ska tänka på att om/när :wink: det blir något bekymmer man ska hantera så gäller det verkligen att ha attityden av självklarhet och ramsa på. Och kunna fortsätta och fullfölja även om det resulterar i att båda vaknar osv... Känner man att det är nemas problemas så är det bara att tuta och köra! Det handlar alltså inte om barnen utan om dig som förälder och hurvida du tror dig fixa ovan beskrivna bekymmer (typ) utan att blinka. Då blir det hur bra som helst :thumbsup: !
Myra

Inlägg av Myra »

Bestämde mig för att flytta tillbaka henne till vårat sovrum... :oops: insåg att jag kände mig lite skraj o osäker för ev problem så nu får hon "bo med oss" i 2 månader och så får vi tid att bygga på den självklara attityden :) Jag hade som fått för mig att man skulle flytta ut dem vid 5-månader senast och det var därför jag tänkte att det var dags redan nu.

Måste bara få säga hur himla bra det här forumet är, man får alltid svar och det känns så tryggt att veta det. Kl 19.45 i kväll började jag baka (för att göra lite ljud i huset) när jag lagt Johanna och det slog mig att det här är ju helt fantastiskt. Hon är bara 4 månader och sover redan från kl 20-07 (med lite uppvak under vargtimmarna men det ska nog ge sig snart hoppas jag). Helt underbart! De två senaste kvällarna har hon somnat omedelbums när jag lagt henne trots flytt från vagn till spjälsäng.

/Myra
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter bara bra! Vid 6 månader brukar sömnen vara mycket stabil så då är det enklare på alla sätt! Själv har jag fegat ur och flyttat ihop dem efter ettårsåldern :wink: . Men så vet jag mina begränsningar och tar det säkra före det osäkra 8) :wink: :lol: !

:D Härligt att du känner som du gör med forumet och med vart det leder dig - det är precis tanken bakom det hela :thumbsup: !

8) Jag ska säga dig att jag fortfarande - efter drygt 5 år med småbarn och sovande sådana - kan förundras hur väl allt fungerar! Tänkte på det ikväll faktiskt. Det är ju för härligt! Vilken tillgång för barnen och resten av familjen. Om det är något jag är stolt över så är det familjens goda sömn och tillhörande goda humör :heart: !

:D Tack för att du berättade!
Myra

Inlägg av Myra »

Åh vad skönt att höra att man "får" fega ur och att det kan fungera ändå... :D

/Myra
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Det handlar om att veta sina begränsningar och om att göra medvetna val 8) :D !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"