Planerar att kura sjumånaders natterrorist- behöv

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Göteborgsmamma

Planerar att kura sjumånaders natterrorist- behöv

Inlägg av Göteborgsmamma »

Hej på er!
Har en dotter på snart sju månader (nästa vecka) som håller sina trötta föräldrar vakna på nätterna. Som det är nu så vaknar hon som värst en ggn i timmen o som bäst var tredje timme natten igenom. Har varit så i snart två månader så vi är väldigt trötta o känner att det måste till en förändring. Har tyvärr vant/lärt henne att somna till bröstet vilket gör att hon nu har svårt att somna om utan att vi tar upp henne o vaggar el. ammar. Vissa nätter äter hon mycket, ammar ordentligt minst två o ibland fyra ggr innan kl. 06. Äter då sämre på dagarna o så är den onda cirkeln igång..... Har försökt göra så att pappa tar henne på natten för att försöka vänja henne av med att amma till sömns. Har funkat så där, vaknar då minst en ggn i timmen men somnar om utan att amma efter en stunds vyssning. Kan oxå tillägga att vår dotter är en mkt nyfiken o social ung dam. Har svårt att slappna av o äta. Har sedan hon var cirka tre månader bara tagit bröstet när hon varit trött. Har inte gått att amma henne annars. Har köpt boken att sova hela natten, läst den o läst runt på forumet o är nu inspirerade att försöka kura vår dotter. Har dock lite funderingar inför detta. Först känns det lite svårt att göra ett schema med mattider, ska ju ta bort målen på natten så kan tänka mig att hon vill äta oftare på dan än vad hon gör idag. Så här ser det ut idag:
Äter minst två ggr på natten ca. 00 o 03
06-06.30 frukost ammar
06.30-08 sover
09.30-10.30 lunch, grönsakspure o kött/fisk/kyckling, fruktpuré
11.30-12.30 ammar o somnar
sover ca. två timmar
14-14.30 mellis, fruktpuré, yoghurt, smörgås el. dyl.
16.30-17.30 ammar o somnar
sover ca. en timme
20-21 ammar o somnar
Har försökt att ge henne gröt/välling o även puré den tid som hon vill amma men det går inte när hon är trött. Ska vi kanske ge henne middag/puré istället för mellis?
Någon med tips på hur ett schema för min dotter skulle kunna se ut? Då min dotter bara kan amma när hon är trött o då somnar vid bröstet- ska jag väcka henne efter målet 20-21 o därefter lägga henne? Kan tillägga att vi gärna vill att hon ska somna lite tidigare, gärna senast 20.

Oj vad långt o rörigt det blev! En trött mamma har lite svårt att samla sina tankar.... Hoppas att det går att förstå ändå o att det finns någon där som vill ge oss lite råd. Känner att vi snart inte orkar längre, är så trötta!!!!
Tack på förhand!
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Vi håller som båäst på att kura vår son som är 6,5 mån. Han verkar vara väldigt lik din dotter till sättet (så även med sömnproblematiken... :wink: )

Jag är nog inte den som ska ge andra råd ännu men jag kan dela med mig av hans schema:

7.30 Väckning, blöjbyte, klädbyte
7.45 Amma (måset vänta så att han vaknar till annars somnar han vid bröstet)
9.15-10 Sova 45 min
11 Lunch pure+fruktpure + amma som topping
12.30-14 Sova 1,5h
14.30 Äta mellis frukt + amma
16.30-17.15 Sova 45 min
18.00 Kvällsmat (gröt med bröstmjölk o fruktpure)
18.30 bada
19.00 Kvällsslurk och sedan skrattet till go'nattet
19.30 läggning

Min son åt mycket på nätterna så min man fick ta natt 1 och 2 så att jag skulle få sova och inte kunna "ge efter". Vi har nu gjort kurnatt 3 och det har gått förvånansvärt bra. Vi har nu en mycket sömnig liten kille som nu börjar äta ordentligt. Dagen då vi skulle börja kura proppade jag i honom mat, dvs sånt som jag visste att han gillar (fruktpure, amma, gröt).

Redan andra natten började han ta ramsan och lära sig somna om själv. Jag tog natten till idag (första natten för mig) och jag behövde bara ramsa någon gång och buffa en gång. Jo, förresten, timmen innan han skulle väckas fick jag hålla på lite men annars somnade han om ett antal ggr själv.

Så gjorde i alla fall vi, kanske kan det vara inspiration. Jag tror att det är bäst att bryta rakt av med nattamningen så kommer aptiten på dagen på köpet.

Hoppas att du förstod något :)
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Isaks schema sen han var 7 månader:

7.00 – Morgon. Frukost: 200 ml babysemp
9.15-– 10.45: Sova 1,5 timme
10.45 – Lunch: Puré och frukt
13.15 – 14.00: Sova 45 min
14.00 – Mellanmål: 200 ml babysemp
16.15 – 16.45: Sova 30 min
16.45 – Middag: 1 dl gröt och frukt.
18.30 – Bad och skoj
18.45 – Nattslurk: 200 ml babysemp
19.00 – Sova natt

Lycka till det kommer att gå jättebra! Läs gärna vår SHN-dagbok för inspiration och pepp! Det är så häääärligt när man får nätterna, både för barn och föräldrar!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Göteborgsmamma

Tack Etienne för goda råd! :D Klart att du kan ge råd! Va roligt att det verkar gå så bra för er!
Har din son oxå svårt att amma om han inte är trött? Är rädd för att det kommer att bli svårt för oss att få vår dotter att äta på bestämda tider, i alla fall om hon ska amma, o hon inte är tillräckligt trött o avslappnad. Kanske kan det ändras om hon blir hungrigare på dan?! Smart att låta pappa ta första nätterna. Har försökt att inte amma henne tidigare när hon vaknat på natten men det är i princip omöjligt o tillslut har jag oftast gett med mig. När pappa tagit nätterna har hon klarat sig utan att amma så vi får nog göra likadant! Tack igen o lycka till!
Göteborgsmamma

Tack Kattis! :D Ska gå in o läsa er dagbok senare för lite inspiration!
Etienne

Inlägg av Etienne »

Jo, han är precis likadan :roll:

Igår märkte jag skillnad på aptiten. Iom att han är så hungrig på morgonen ammade han ordentligt och stod sig därför bra i 3h. Sen har jag försökt att se till att jag börjar erbjuda mat och bröstet sist då jag har prblem att få i honom annat än gröt och frukt.

Sen är man så upptagen med att hålla schemat så det hinns liksom inget annat ännu :D :D
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Min lillkille är 16 månader nu så jag kommer knappast ihåg hur det gick till på den tiden... :roll:
Men jag kanske kan bidra med lite generella tankar, eftersom han var otroligt svårammad, precis som din tjej bara när han var trött. Och en rytm ur led... När vi gjorde kuren, vid 10 månader, då det egentligen inte alls var viktigt att få honom att amma "normalt" längre, DÅ började han amma "vaket". I alla fall en hel del. Han ammar fortfarande morgon och kväll, och mår prima av det! Så jag tror (vet) att ni har mycket att vinna här. F.ö är det flera här på forumet som har amningstrilskande ungar just nu, kolla runt lite bland trådarna på Kurbarnens hjälpforum och Mat, mage osv...
Tar hon alltså vällingflaskan om hon är utvilad?? Det är säkert så att hon behöver lite mer mat på dagarna. Jag känner mycket väl igen att det var svårt att mata när han var för trött, så det fick bli amning innan lur och mat efter, det var vår huvudprincip innan vi gjorde kuren. Efter kuren tror jag vi gjorde så här, men då var han ju tre månader äldre:
6 vakna, amma
7 frukost med familjen (pyttelite) Du kan försöka med gröt här kanske?
ca 9 sova 45 min, med amning före. Innan han somnade la jag ner honom,
11 lunch puré mm
13-14.30 sova
15 mellanmål (var alltid svårt, han gillade inte gröt, yoghurt...)
17 middag
18.30 amma
19 sova (jag såg till att han var vaken, gjorde inget skratt då utan innan amningen, men såg till att han vaknade till lite och märkte att han lades ned). Vi hade alltså lite tätt mellan måltiderna tidigt och sent på dagarna, men det var för att det passade familjerytmen samt för att han var så svårmatad mitt på dagen.

Kanske finns det nåt mål som kan bli välling för er? Tycker det ser lite konstigt ut att ha väckning, amning och omsomning så tätt inpå, kanske. Ni kanske också kan träna social samvaro vid frukostbordet med gröt?
Du frågar om du ska byta melliset till ett till bastantare mål, och det tror jag absolut att ni kan. Det var väl i den åldern man rekommenderas två "matmål"??

Jag vill tillägga att hon kanske är den där bestämda typen som min kille visade sig vara... Det var mycket matfrustration tills han lärde sig äta SJÄLV, hålla i glas, mula in en potatis. Inte dela, mata, flaskmata, inte mosa. Om det är fallet med din tjej kan jag bara råda er att uppmuntra, köra rejält med positiv peppning vid matbordet, typ OOOH Lasse vilken god KORV, och GUUD vilket gott RIS (till mannen :wink: ) för att entusiasmera barnet, och öva ättekniken, för det kommer till slut!

Nätterna skulle jag inte oroa mig för! Det kommer att fixa sig. Det ÄR faktiskt bra att sova borta två första nätterna om man är känslig, och komma tillbaka till amningen/väckningen.

Hela dygnsschemat är ju viktigt för henne, men om det känns mycket jobbigt det där med amningen så skulle jag nog tillåta mig själv att ge henne lite innan lurarna (finns säkert andra åsikter om det..).
Lycka till!
:D :D Ni kommer snart att få sova!
Åsa
Göteborgsmamma

Tack Åsa för goda råd o skönt att höra att det finns andra med liknande problem som kuren fungerat för! :P Det schema som jag skrev ner är hur det ser ut idag o inte som vi vill att det ska se ut sen. Tänkte väcka henne lite senare för frukost o sedan hålla henne vaken för samvaro vid frukostbordet osv. Har oxå tänkt på möjligheten med lite amning före lurarna, vet att det råder delade meningar om detta, får se vad vi bestämmer oss för o vad som visar sig passa oss bäst. Tack igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det jag menade, om det där med slurk innan luren, var att jag gjorde det för att han helt enkelt fortsatte att vara så pass "i behov av lugn" att det kunde vara knepigt. Och då menar jag att man inte behöver vara så jäkla ortodox, eftersom det ju är bra om man kan amma ett tag till.
Jag förstod att ditt schema var hur det ser ut nu. För att känna in lite hur det blir med amningspassen, kan ni kanske börja med att sätta natt och daglurarna. Det tror jag nämligen är grunden. Hon blir piggare på dagarna och har inte ätit på natten, så hon kommer vara hungrigare och piggare vilket kommer påverka ätandet. Obs, det kan ta några dar innan aptiten kommer, så ta det lugnt på den fronten.
Lycka till och hör absolut av dig med rapport,
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"