Hej!
Vi kurade vår snart 6 månader gamla son för snart två veckor sedan. Resultatet nu 12 dagar senare är fantastiskt. Han sover oftast oavbrutet från 19-06.30. Dock är hans natt schemalagd till 07.00 men han har aldrig sovit till sju..har varje morgon vaknat 06.30 och varit så arg och ledsen. Vi pangramsar alltid och gör husljud men det har inte fungerat än. Det är underbart för hela familjen att få sova sammanhängande men tråkigt att sonen alltid är arg o ledsen på morgonen.
Till saken hör också att jag väntat på att han ska börja äta som en häst som jag hört många kurade barn börjar göra. Men sonens intresse har inte ökat särskilt för fast föda. Däremot är han inte intresserad av att amma längre ( förutom på morgonen) och äter istället ersättning. Absolut äter han mer ersättning än innan kuren men när jag jämför med vänners jämngamla barn äter de mer.
Kan det vara så att vi ska göra om schemat så att han får vakna 06.30 istället för att han är hungrig? Han verkar hungrig när vi tar upp honom ( oftast i en tyst paus vid 06.45, marginalkvarten).
Så här ser vårat schema ut nu:
07:00 Vakna. Frukost Amma från båda + ersättning
08.30 Andra frukost Ersättning
09:00 Sova
09:45 Vakna
11:00 Lunch, puré + frukt och ersättning
11:45 Sova
13:45 Sova
14:00 Mellanmål, gröt med frukt i + ersättning
16:00 Sova
16:20 Vakna
17:00 Middag puré + frukt + ersättning
18:00 Godnattrutiner
18:30 Nattslurk välling blandat med ersättning. Skratt till godnatt
19:00 Godnatt
Han får i sig en smakportion gröt och några skedar puré och välling gillar han, han ska få enbart välling snart och inte blandat med ersättning. Samt ska jag snart sluta amma på morgonen och ge honom välling istället.
Inget aptit på fast föda trots kur
-
Vides mamma
Inget aptit på fast föda trots kur
20120608
Kurstart 20121123
Kurstart 20121123
-
mumintrollet
Re: Inget aptit på fast föda trots kur
Hejhopp!
Härligt att höra att det gått så bra för er med kuren!
Snyggt jobbat! =D>
Jag skulle säga att tidiga mornar ger med sig med tiden! Vi kämpade på en månad efter egentliga kuren med att få mornarna att sitta, och framförallt för att få dem lugna
Så jobba på vidare, ta upp inom marginalkvart om behövs men var övrigt noga med att hålla tider.
Jag skulle tipsa om att öppna en tråd under mat mage barnakropp för en massa fina tips om hur aptiten kan lockas fram! Först och främst skulle jag säga att du inte skall oroa dig för mycket om hurdana mängder han äter. Viktigast är att erbjuda mat och göra ätandet till en trevlig, okomplicerad stund!
Erbjud pureerna först, som den självklaraste sak med glad min och gott humör. Om han verkar vara skeptisk för grönsaker men gillar frukt, kan du varva varannan sked frukt varannan potatis tex..
Jag brukar klicka i rejält med smör i pureerna för att göra dem extra mättande. Och nu snackar vi riktigt smör, inte margarin!
Vissa små äter bättre ifall de får koncentrera sig på nåt annat. Ge en sked eller en skalad morot i handen som han får vifta med medan du slevar i maten..Vi hade en period var vi faktiskt åt framför tv:n
för att få bort överkoncentration från barn och mor
Det var dock snabbt övergående och nu äter vi i köket med resten av familjen som hyfsat folk igen 
Så passar jag på att fråga ifall han får upp ångan mellan varven och däremd bygger upp aptiten? Ligga på mage och titta sig omkring, vara med om det som händer?
I och med att han sover såpass bra på natten och vaknar endast 30 minuter för tidigt skulle jag inte ändra schemat ännu eller vara superorolig över för lite mat. Fortsätt att erbjuda fasta maten och se ifall polletten skulle trilla ner inom kort!
Ifall det inte om ett par veckor är betydligt bättre så får vi tänka om
Härligt att höra att det gått så bra för er med kuren!
Jag skulle säga att tidiga mornar ger med sig med tiden! Vi kämpade på en månad efter egentliga kuren med att få mornarna att sitta, och framförallt för att få dem lugna
Jag skulle tipsa om att öppna en tråd under mat mage barnakropp för en massa fina tips om hur aptiten kan lockas fram! Först och främst skulle jag säga att du inte skall oroa dig för mycket om hurdana mängder han äter. Viktigast är att erbjuda mat och göra ätandet till en trevlig, okomplicerad stund!
Erbjud pureerna först, som den självklaraste sak med glad min och gott humör. Om han verkar vara skeptisk för grönsaker men gillar frukt, kan du varva varannan sked frukt varannan potatis tex..
Jag brukar klicka i rejält med smör i pureerna för att göra dem extra mättande. Och nu snackar vi riktigt smör, inte margarin!
Vissa små äter bättre ifall de får koncentrera sig på nåt annat. Ge en sked eller en skalad morot i handen som han får vifta med medan du slevar i maten..Vi hade en period var vi faktiskt åt framför tv:n
Så passar jag på att fråga ifall han får upp ångan mellan varven och däremd bygger upp aptiten? Ligga på mage och titta sig omkring, vara med om det som händer?
I och med att han sover såpass bra på natten och vaknar endast 30 minuter för tidigt skulle jag inte ändra schemat ännu eller vara superorolig över för lite mat. Fortsätt att erbjuda fasta maten och se ifall polletten skulle trilla ner inom kort!
Ifall det inte om ett par veckor är betydligt bättre så får vi tänka om
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start