Vadå egenlek?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Cottongrass

Vadå egenlek?

Inlägg av Cottongrass »

Hej! Jag har förstått att det här med egenlek är något bra. Eftersom jag inte har läst Barnaboken (än!) så tänkte jag fuska lite och fråga vilka komponenter som behövs?

Redan idag sitter mina tvillingar ca en halvtimme tillsammans i babygymmet i deras rum och leker varje morgon. Men det kommer inte funka när de börjar krypa. Anar också att det kan bli konflikter... :roll:

Om jag har fattat rätt så "ska" jag sätta dem i deras spjälsängar och ge dem några leksaker som de inte leker med vid andra tillfällen. Hur många? Tips på sammansättning? Ska jag hålla mig utom synhåll eller spelar det ingen roll?
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Tetz

Re: Vadå egenlek?

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Toppen att du ska läsa Barnaboken :thumbsup: Det är via läsning i den som du får hela "tänket" med ensamlek, men jag kan hjälpa dig med lite fusk :wink: 8)

Ensamlek handlar om att lära sig att gilla sitt egen sällskap och att på ett koncentrerat sätt utforska något spännande. Barnen ges lite ensamtid med några få spännande (och för barnet nya!) saker. Det kan vara en färgglad slev, en leksak eller nåt annat.

Eftersom barnen lämnas ensamma behöver det vara i en säker miljö. Det är här spjälsängen kommer in :wink: Det är ju lättare att koncentrera sig när ingen springer i rummet, så prova att hålla dig ur synhåll.

Glöm inte att ensamleken ska vara en positiv upplevelse för barnet. Håll öronen öppna och avsluta leken medan de fortfarande är glada och nöjda :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"