Dagslurar och schemaändring - behöver goda rå

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Piggelin

Dagslurar och schemaändring - behöver goda rå

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag är i stort behov av goda råd. Vi har nu genomfört kurens fyra första dygn och uppföljningsveckan är slut imorgon. Nätterna är vi mycket nöjda med, det är bara lite strul i vargtimmen som går att hantera, läggningen fungerar perfekt.

MEN dagslurarna är en katastrof! Ingen fungerar. Jag har tidigare frågat om 45:orna som Agnes inte fixar, möjligen någon enstaka gång och ALDRIG om vagnen står stilla. Det är ett av mina problem, jag går med vagnen varenda lur, och nu orkar jag inte mer! Jag måste lära henne att stå stilla och sova. Tänker pröva med magläge och dagramsa (ska jag göra detta med alla lurarna på en och samma gång?). Någon med erfarenhet kring samma problem?

Jag vill också justera schemat, frågan är om jag ska göra det nu? Agnes är 6½ månad och 15 timmar verkar vara i överkant. Så här ser hennes schema ut:

7 morgon, amning
9-9:45 sova 1
9:45-11:30 gröt + amning
11:30-13 sova 2
13-15:15 lunch + amning
15:15-16 sova 3
16-19 amning, gröt, bad, kvällsmys, amning
19-7 sova natt

Det ger 15 timmar/dygn, om två veckor sjunker behovet med en halvtimme. Hur ska jag ändra? Ska jag korta sista 45:an till en 20:a? Samtidigt är ju hennes längsta vakenpass på eftermiddagen, det kanske blir för tufft? Är det bättre att korta den första 45:an? Tänkte ev. också skjuta på sova 2 till 12-13:30, då kan sova 3 inträffa 15:30-15:50. Jag vill helst hålla fast vid natten 19-7, det passar oss så bra.

Oj, det blev mycket. Är det någon som kan kommentera detta? Alla tips är välkomna!

Kram,
Piggelin
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det här med scheman är inte lätt! :?

Om du nu ska göra förändringar i schemat så kanske du ska ta bort en av lurarna? Två sömnpass par dag är nog lagom nu! Om du senarelägger första sovpasset och tidigarelägger det sista passet kanske det fungerar bättre?

Mitt schema för Elicia, sen hon var 6 mån (är nu 7 mån) ser ut som följer: (:!: :D obs jag är bara enbarnsmor, så jag vet egentligen inte mer än du :wink: :!:)

7.30: vakna
8: 150 ml välling
9.15: amning
10 -11.30: sova 1.5 timme ute
12: ca 1,5 liten burk mat/hemlagat + frukt
14-15.30: sova 1.5 timme ute
16: amning + ca 0,5 burk majspuré eller risgröt
19: Mild fullkornsgröt, på 1,8 dl vatten + frukt efter
19.30: nattblöja och pyjamas på, mys, bus och SKRATT
20.00-7.30: sova natt

Kanske kan något liknande passa er?

För oss strular dagssömnen också till och från! Har fått en hel del tips i denna tråd: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4799

Som du skriver, är det viktigt att lära henne att sova på dagen utan att du MÅSTE promenera! Det blir jobbigt för er båda annars! Kan hon sova i vagnen ute på balkongen eller altan? Frisk luft gör gott för sömnen och hälsan! I annat fall kan du låta henne sova inne i vagn eller spjälsäng med öppet fönster. Jag rekommenderar vagnen! Vagna kan vara till stor hjälp i början! Men fasta inte i vagnandet, som jag tyvärr gör alltför ofta :oops:! Använd en dagramsa och var envis! Ramsa dig bort från vagnen och gör på samma sätt som du har gjort med nattningen! Det blir kanske lite sömn till en början, men blir sen bättre och bättre. Vi jobbar fortfarande på det och det kräver tålamod och envishet och Attityd!

:thumbsup: Lycka till! KRAM :thumbsup:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Tack ElinN!

Jag ska börja vagna och dagramsa på måndag. Idag gick jag till insomning på första luren och fick väcka henne efter 45 minuter, YES. Lunchluren (vi gick hela tiden...) sov hon som en stock i 75 minuter, godkänt.

Jag tror inte på längre sovpass för Agnes har svårt för det, jag testar kanske att korta sista luren till en 20:a, men inte riktigt än.

Tack än en gång!

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag vill bara dela med mej av hur det har gått. Jag bestämde mej för att Agnes tredje dagslur från 45 till 20 minuter igår. Jag fick väcka henne och hon var totalt slut vid läggdags. Natten till idag var en katastrof! Hon var arg och upprörd mellan 03:50-05:10. Vi ägnade oss åt för mycket trafik (1 tillrättaläggning och 2 ramsor, ingetdera bet). Jag har bestämt att detta var ett återfall och hädanefter kommer nätterna att gå strålande :lol: !

Dock kändes som att jag inte var redo för schemaändring (och jodå, jag förstår att man inte ska hatta fram och tillbaka), utan idag körde vi på "gamla" schemat. Och hejåhå, plötsligt funkade dagslurarna! Kanske pga att jag hade besök idag och inte hade tid att gå med vagnen utan lät den bara stå och tänkte att hon sover väl så länge hon sover.... Hon har klarat 2 45:or och vaknade 1 minut innan marginalkvarten var slut på 1,5 timmesluren. Wow! Kul!

/Piggelin
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt att det går bra! :lol: Hur var denna natt då?

Återfall kan komma lite då och då, och jag var oxå dålig på att begränsa trafiken förut! :oops: Men man har allt att vinna på att hålla sig därifrån! Funkar så mycket bättre i det långa loppet!

Bestäm dig för ett schema och kör på det!

KRAM
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej ElinN!

Tack, det har varit bätter efter katastrofnatten söndag-måndag. Hon hade en längre vakenperiod natten efter också, men då var vi inte inne och hon frågade mindre intensivt. Natten till idag gick alldeles strålande, bara 2 frågor (kl. 22 och kl. 02:30), hon somnade om efter ramsa.

Vad gäller schemat håller jag fast vid dagslurarna 45 min, 1,5 tim och 45 min. Precis när jag frågade härinne började allt fungera. Just nu känns det magiskt. 45:orna har gått utmärkt (hon vaknar inte för tidigt trots stillastående vagn). Idag stod vagnen också under långa lunchluren och minsann tystnade hon och somnade om på 2 dagramsor. Häftigt!

/P
ElinN

Inlägg av ElinN »

:lol: :lol: :lol: Ja visst är det häftigt när det funkar! :lol: :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"