och så var det jetlag igen.... nappen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

och så var det jetlag igen.... nappen?

Inlägg av mrs tall »

Jep... Nu är vi tillbaka i USA och tillbaka i jetlag träsket (om det nu någonsin släppte i Norden...). Som jag befarade har nappen blivit ett problem, och lillskrutten somnar på kvällen utan den, men vill gärna ha den när han skall somna om på natten. Vi har haft uppvak mellan 3 ch 8 ggr per natt sedan vi flyttade tidszon. Projekt "bort med nappen" börjar nu! :)

Nu till några frågor... Tänkte kura honom så fort jetlagen släpper (dvs om ca 3 dagar). Han kan ju egentligen det här ( Vi hade flera veckor av fina 10 h nätter), det är bara nappen som spökar. (Mao kan nappen redan bli en vana vid 3 månaders ålder, och fort som attan gick det också!)

:?: Kan man ramsa en 3 månaders, eller skall jag göra som när vi tog bort nattmålen, dvs vagna? En regelrätt SHN kur är han visst lite liten för, om jag fattat det hela rätt? :?:

Tänker jag rätt när jag tror att jag måste vänta på att dygnsrytmen är "rätt" före jag börjar med projektet, eller skall jag bara köra på direkt? Det har ju blivit lite si och så med sömnen pga jetlag, nattuppvak, nappstrul och en mamma som bara väntat på att få komma hem och bli avlastad av pappa. Vill bara ha det här överstökat så fort som möjligt så att vi alla får sova! (Trodde jetlag var jobbigt före jag fick barn, men OJ! vad man misstar sig! Jetlag utan att få sova mer än 2 h i sträck är flerdubbelt värre!) :wink:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Puh, skönt att ni är hemma igen :lol:

Visst vänjer sig en liten tremånaders vid nappen kvickt som attan, men han glömmer den också kvickt som attan. Även om du behåller den en hel månad till. Så det är absolut ingen fara. Han glömmer den på en natt, när du väl tar bort den, och gör det då för gott :wink:

Tycker nog du ska låta det arma vanedjuret slira in på normala tider först och främst, innan du biddar farewell napp :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Tack Anna! Fast skönt vet jag inte.... Just nu gastar ungen ute i vagnen för fulla muggar och jag försöker samla det sista jag har av nerver och tålamod. Det är otroligt vad dåligt tålamod man får när man inte får sova på några veckor.... Vill inte ens tänka på hur ungen mår av allt detta! :cry:

Maken tyckte att det får vara nog med napp, så om han vill och orkar vaka med ungen så fritt fram för mej. Jag orkar inte det just nu. Å andra sidan orkar jag inte med uppvak en ggn i timmen hela natten heller, så det är väl sak samma.... ( Inte med uppvak var 45 min på dagslurarna heller vilket nu är fallet) Jäklar anamma vad det här har blivit jobbigt! (Och vår läkare som tyckte att det är sååååå enkelt att resa med småpilttar i den här åldern. Ha! :x )
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jojo, enkelt att resa med små barn är det ju, men ska en liten tremånaders över Atlanten tur och retur ska man nog vända innan man kommit fram, höll jag på att säga. Behålla schemat från hemma, alltså. Och hur bra går det om man ska stanna länge :?: :!:

Bra att maken (utvilad och fräsch, får man förmoda :D) vill ta itu med saker och ting. Då tycker jag han kör en liten minikur och med hjälp av enklare våld håller ungen vaken när han ska vara vaken och vagnar och vagnar om när han ska sova. Utan napp. Punkt :!:

Någonstans i lilla kroppen på honom sitter alltihop sedan förut och det ska inte behövas mer än tre-fyra dygn, så är han tryggt på banan igen.

Sade hon besvärjande :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Måste bara skriva om hur det gick med nappen... :D Vi tog upp vagnen igår för att kunna vagna igenom natten (väntade oss det värsta eftersom det var mer regel en undantag att han vaknade 1 ggn/h när vi var i Europa) och maken stålsatte sig och läste halva natten på lathunden till SHN här på sidorna. Sagt och gjort, jag satte i öronpropparna och maken laddade bössorna! :lol: Och sedan väntar han, och väntar, och väntar... 9 h senare vaknar jag av jetlag (visserligen kl 5, men i alla fall) och ungen sover fortfarande! :shock: Sedan fick han vagna några ggr för att natten skulle räcka 10 h, men någon napp behövdes aldrig och saknades tydligen inte heller. :roll: Rolig unge vi har! :lol: :lol: :lol: Och en riktig amerikan som tydligen inte trivs utanför landets gränser! Får se hur denna natt går, men killen KAN!

( :?: Hur var det förresten med ramsan? Kan man börja ramsa en så här liten? :?: )

Han är helt tydligt av den åsikten att mamma och pappa vet bäst när det gäller dagssömner, eftersom dom fungerar oavsett var och hur han sover. Nu verkar det vara som om han sover en aning för mycket, eftersom det blir 16 h/dygn, så det blir att skala av lite på någon sömn. Han kråglar lite med den sista sömnen, så den får bli lite kortare. Men det tar vi itu med när vi kommer in i den "riktiga" tiden! Vi har fortfarande 2 h kvar tills vi har knappat in hela tidsskillnaden...

Men jag vill bara säga TACK Anna W för att du finns och hjälper till när det är jobbigt! Och nästa ggn vi åker och hälsa på släkt och vänner så håller vi våra ursprungliga tider! :lol:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

..och så skulle man ropa hepp före man var över ån.... :roll:

Förra natten var ett totalt kaos. :( Slutade räkna uppvak när vi var närmare 10ggr/h! Att vagna hjälpte föga, då han skrek bara än mer... Är dock inte helt säker att han är vaken ens, han bökar omkring i vagnen och skriket är "ihåligt", nästan uttråkat, inte argt eller ledset (argt blir det först efter att man vagnat... Då blir han riktigt sur!). Han tystnar också och somnar om (?) inom några minuter (max 15 min), bara för att starta klagandet om 10 min igen. Den längsta sammanhängande sömnen var 45 min. från kl 1-7... Suck... Stackars krake! :cry:

Några frågor väcktes under nattens gång... Iom att vi inte ramsat undrar jag hur man skall göra när skriket varken är argt eller ledset? :?: Han frågar ju, men blir bara arg om man "blandar sig i"? Nu lät vi honom bara vara (vagnade bara om han blev riktigt förtvivlad), men betyder det att vi inte gav något svar alls till hans frågor? (Man kan ju vända på steken och säga att vi svarade att allt är OK, eftersom mamma och pappa "sover" dom också?? (Eller sköter dom 17 andra bebisarna, eller mjölkar kor, eller vad det nu kan vara... :wink: )) Meningen är ju inte att han skall känna sig övergiven, utan trygg i vetskapen om att vi skjuter vargar till höger och vänster om så skulle behövas! 8)

PS. Napparna har också slängts för gott. :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker att du ska avvakta och låta honom ha sin privata sfär när han sover. Att han gnölar betyder inte att han undrar om vargen står och dreglar utan betrakta det som ljud i hans egna sfär. Regeln är ju att ramsa/vagna ett ledset barn och gnöl faller inte under den regeln :wink: ! Så avvakta och OM det blir ledset kan du ge en ramsa eller en snabb och effektiv vagning som besked - tjoff-tjoff. Övrigt ger du förtroende till honom att klara ut!

:D Lycka till!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nu gick natten mycket bättre, även om han hade lite oväsen för sig... Maken gick in och vagnade en ggn, men ansåg att det var ett misstag eftersom skriket eskalerades. Så nu har vi låtit honom vara, och genomfört i praktiken att det faktiskt inte händer ett skvatt på natten! Han är knappast vaken ens, så det är helt onödigt att störa honom! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"