Kurar på natt 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Klara&John

Kurar på natt 2

Inlägg av Klara&John »

Kurar min lille pojk nu idagrna 6 månader gammal. Han har sovit så dåligt hela sitt lilla 6 månaders liv... Man går på knäna man har lyssnat på knäppa råd från allamöjliga "förstå sig påare"...
Det sämsta av allt är när man hör "så är det att ha småbarn"

SÅ av en slump via en bekant till mig med samma hundras och FBvän fick jag tips om SHN kuren!
Köpte boken och läste på och sambon läste på. Började nu denna helg som vi tyckte passade oss att börja kura.

Jag är "förstenattkurare" min sambo tar dagslurar och schemat på dagen! (när jag nu sovit)
Natt 1
Det var förvånansvärt lätt att lägga honom... 19.00
Tillrättaläggning/Buff/Ramsa tog typ 20 min
Funderar förstås spontant hur resten av natten kommer gå... När skall han vakna och hur kommer buff/ramsa fungera om han dessutom vaknar hungrig?
Han är ju trots allt van att äta några gg varje natt...

Vaknade 22.43 och krånglade tom 23.28 - snarkade 23.36... Krånglade o hade sig "frågar" tror jag, Inga gallskrik men skrek upp sig lite på slutet så jag fick gå in å buffa en längre o mkt bestämt en stund. Sedan ramsade ja x4 och efter ca 1½ min x2

Vaknar igen 01.25 lägga rätt/buffar ramsa x 4, ej nöjd när jag gått klagar, ramsar x 10 utanför, han lyssnar lite märker jag.
MEN lugnar sig inte.Jag går in o lägger rätt/buffar blir genast tyst o lugn... - ut ramsa men drar igång igen...Små lyssnar på ramsandet.
In igen buff x 24 :shock: sedan ramsa x 1 gnällig, jag försöker ramsa bestämt! MEN han skriker nu ist mer. men som sagt han lyssnar dock.
Buff igen 01.43 och igen och igen (samma visa som ovan)
Sista buff vid 01.50 så lugnar han sig och lyssnar och jag är först mkt bestämd och sedan mildare. Nu somnade han

10 min senare vaknar han, ramsar utanför...

Kanske är han lite hungrig/sugen han har ju alltid ätit på nätterna denna natt är första utan 1½- 2 fl ersättning...
Somnar efter ännu en buff och ramsa x 4

vaknade ledsen kl 05.10 skyndade in och lade tillrätta / buffade. John somnade nästan genast om med 4x ramsa. Sov fram till väckningen 07.00! :-)
Mamma till Klara född 2010-11-28 och John född 2012-05-07 som började kuras den 14 nov-12
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Kurar på natt 2

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Ser ut som en typisk första natt. Bra jobbat!! =D>

Hoppas att dagen har flutit på bra.
Dyker det upp frågor och funderingar så finns vi här.

Lycka till inatt!
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Klara&John

Inlägg av Klara&John »

Natt två var ganska bra:
Denna kvälls läggning såg ut ungefär så här: 18.00 bad - 18.30 välling åt inte mkt men men... 19.00 tjo o tjim i säng! (I sängen kanske 19.06...
Buffade tre-fyra vändor - lugn direkt. Ramsade ut x 8
Gnäll/Högre prak (inte skrik) frågar? Ramsar utanför han lugnar sig Efter en kvart funderar jag om jag vågar bekräfta (vart lugn och tyst ett par min) Efter bekräftelseramsa x 2 mer gnäll/gnyr
sedan tyst.Håller på med smågnnöl fram till 19.40 men är ej "olugn" kom inte på nätt bra ord... ;)
19.40 x 8 ramsar bestämt för jag tycker han efter 19.40 började jaga upp sig.. Prat gnöl - tyst bekräftade lugnt och stilla 19.46 inget mer ljud nu 19.58 snark/djupa andetag!
Får vi se hur länge han sover...
Han vaknade igen vid 23 tiden - då var han svår att få att somna om...ramsade bara utanför gick aldrig in till honom han sov igen efter ca 30min

Han vaknade halv tre med lite gnäll så som han brukade låta innan kuren innan han vaknade men jagh ransade x 4 sedan tyst. Nått liknande vid 03.30 men då var jag förvirrad o sprang in och buffade x 4 och ut ramsade x 4 men han somnade då :-)

Vid 05.50 hörde jag honom men ramsade x 2 och han tystnade. Väckte kl 07 han var pigg och glad och när vi skulle byta blöja var det en riktigt stor bajseblöja som mötte mig... Undra när den kom till? och att han somnade om trots allt.

Nått jag funderar över är dagslurarna tycker det är svårt att få honom sova då kan mer aktivitet vara receptet?

Pappan försöker oxå på dagen men det funkar inte alls... Men när jag kommer o tar över går det bra..
Mamma till Klara född 2010-11-28 och John född 2012-05-07 som började kuras den 14 nov-12
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hur går det för er?

Jag tycker som om ni hanterar det hela prima! Det är jätte vanligt att dagslurarna börjar krångla då man plötsligt får sova på natten ;)

Som du märker har attityden en stor betydelse! Något i din attityd jämfört med pappa får honom att tro på dig mer ;) Så kör hårt och försök få med pappa i din attityd! Det ligger mycket i hur man säger ramsan. Öva upp röstanvändnignen och tänk på hur ni låter då. Låter man osäker och lite trevande tex. märker ju barnet av det direkt!

Jo mer aktivitet är en lösning för små insomnings-trasslare! Att vara med där det händer, på diskbänken eller i diskhon då det lagas mat. Åla, krypa ligga på mage på golvet ALLTID då det går! Ta ner era sysslor i marknivå så lilleman får titta på.

Att ligga på mage är väldigt viktigt för de små motoriskt sätt. Det talas om att "magträna" men skippa en skild träning och ha magläge som en naturlig del av dagen :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Klara&John

Inlägg av Klara&John »

Vi är inne på natt 16 inatt 17...
Det går bra! Han sover bra på nätterna, dagslurarna de korta två går sådär om han inte sover i vagnen... Nu senaste veckan har hans stora syster och jag vart så pass förkylda att vi fått ställa in promenaderna. Vilket medfört sova i säng på 45:min lurarna fm och em. Som jag skrev går de sådär... Att somna tar ca 15-20 min
å det känns jobbigt tycker jag "allt jobb" "för det lilla" ;-)

Har lite funderingar på schema John blir 7 månader den 7/12
nu ser schemat ut som följer:

19.00-07.00 NATT
07.30 Mat
08:45 - 09:30 fm lur
10:00 Mat
11:30-13:30 "middagslur"
(liten matslurk innan)
13:30 Mat
16:00-16:45 em lur (slurk innan)
17:00 Mat
18:00 Bad
18:30 Mat
19:00 Sova

=15½ timmas sömn/dygn

Tänkt jag skall ta bort em luren och skjuta schemat framåt from fm luren typ en ½-1 timma - vad tror ni?
Hur mycket skall 7 - 9 månaders sova?
Klara&John

Inlägg av Klara&John »

Jo så var det det oxå ;-)
Han gjorde som de tydligen brukar göra också??
natt 14 började han krångla och skulle inte sova på kvällen tog väl ca 1 timma att få han att somna och sedan vaknade han flera gånger den natten... Är det vanligt med "återfall" och kan de komma lite när som helst? Vad skall man tänka på? Tips?
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Kul att läsa att det överlag går bra för er :D
Vi börjar med schemat.
En 7-9 månaders behöver ungefär 14,5 timmars sömn per dygn. Jag tror att det är lite tidigt att bara ha två lurar eftersom det blir en väldigt lång eftermiddag och de flesta små behöver en liten paus innan middagen.
Ungefär så här såg vårt schema ut när vår dotter var i den åldern:

07.00 Godmorgon, välling
08.00 Andra frukost, gröt+lite frukt
09.00-09.45 Sova
11.30 Lunch
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellis
16.00-16.20 Sova
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt

Den andra frukosten hade vi för att aptiten var enorm i den åldern så det behövdes fyllas på efter den långa natten. Dessutom kunde vi ha lunchen så nära inpå långluren som möjligt vilket är en förutsättning för riktigt god sömn.
Klara&John skrev:Är det vanligt med "återfall" och kan de komma lite när som helst? Vad skall man tänka på? Tips?
Återfall kan så klart hända, men det ju främst i början så här och så länge man bemöter dem på ett tryggt och lugnt sätt så är det ingen fara på taket. Visst har vi haft lite jobbiga nätter då och då, men då har det oftast berott på förkylningar och diverse utvecklingssprång. Så länge vi har bemött det lugnt och tryggt så har fnurran passerat ganska kvickt. Det viktigaste att tänka på är att inte börja felsöka och springa in och ut hos barnet för då har man släppt in en massa vargar igen.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Klara&John

Inlägg av Klara&John »

Men när det blir som det ex blev i kväll och igår kväll...
Lade John och allt hade vart som vanligt under dagen och kvällen.
(Bad, mat och "skrattet till go nattet") Lade honom en solfjäder över rygg o lilla blöjrumpan i va 5-10 sek och ramsade ut x 4 som jag brukar. (här går jag vanligtvis för det är tyst ev. "husljudar ngt om jag märker oro...)
Nu ist gnäll/gnöl som eskalerar till skrik och hjääälp jag dör skrik" liksom...
Jag går in (fel) men han har börjat med vändningscirkus så jag tänkte han vänt sig... Men så var det ej... så jag buffade istället x 3 och ut med ramsa. Galenskapen fortsätter jag ramsar ist x 40 säkert men det blir bara värre o värre... Då tänker dumma jag att "han har säkert spytt i sängen å ligget med ansiktet i det? han spyr väldigt mkt o ofta fortfarande för information ;)
Inget sådant med såklart fuktigt o smått blött pga alla skrik o dreggel... Lägger honom tillrätta igen så han inte ligger i allt dreggel och buffar nu super effektivt/bestämt solfjädrar o ut. Ramsa x 4. Skriken eskalerar igen... man jag ramsar nu bestämt till svar som en upphakad LP skiva ;) Det lugnar sig tillslut och jag kan "lugna" mitt ramsanade... Tyst och jag bekräftar x 1.

Detta tog tot ca 40 minuter men kändes som två timmar...

Jo, jag släppte nog in en massa vargar men helt ärligt vet eller visste jag inte riktigt hur jag skulle göra, just för han blev så himla GALET arg och ledsen, Skulle jag gått därifrån ellr skulle jag eamsat mindre? Jag skulle inte gått in men det blev så...

Behöver lite pepp och hjälp tror jag är så rädd att detta skall fortsätta och att jag spolierar allt jobb vi gjort innan... :-( :oops:

Mvh
Maria & lille John 7 månader idag.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du gick in för snabbt där... 8) han är en stor kille och kan flytta på huvudet om han skulle ha kräkts, sen kan du ju alltid gå in och kolla när han har somnat, vika bort en flik av lakanet osv. han kanske bara var lite övertrött och arg för att han inte kunde somna, eller så var lakandet lite knövligt...etc. lite privatgnöl får man ha så länge det håller sig på den nivån.

Låt honom reagera färdigt, arg får man vara med inte ledsen.

Främst husljud och ramsa vid behov skulle jag säga, när småttingen är arg. Nu har jag inte stenkoll på när du började kura... Skriv gärna in datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina inlägg. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"