Om att sova på mage

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaMaria

Om att sova på mage

Inlägg av HannaMaria »

Nu har jag bestämt mig för att börja kura min lille 3 månaders son. Men jag har lite frågor som jag hoppas få svar på.
Vår baby är född i Australien och där sade alla barnmorskor att babyn absolut måste sova på ryggen (eller sidan). Han sover alltså inte på magen. Han somnar nu bra på egen hand. Vi sätter honom bara i sängen och inom en kvart sover han utan gråt, bara med lite gnäll. Nu har jag försökt sätta honom ett par gånger på mage, men han blir jätte arg och börjar skrika. Jag försökte buffa, men det gick inte så bra. Han skrek och var bara stel som en pinne och vägrade sätta ner huvudet.
Är det möjligt att genomföra kuren med babyn sovandes på rygg?

Jag har tänkt börja med åtta timmar på natten. Han somnar vanligtvis mellan 6 och 7 på kvällen. Jag har tänkt att jag tar upp och ammar honom kl. 10 och sedan ska han sova till 6 på morgonen. Måste jag väcka honom kl. 10 då jag ammar honom eller kan jag låta honom äta i sömnen och sedan bara sätta ner honom igen sovandes?

Jag har läst att ett naturligt sovpass är 5,20, 45 min osv. Vår son sover oftast exakt 30 min på dagen och vaknar pigg. (Är det ett naturligt sovpass?) Är det okay att ha ett av sovpassen så kort? eller borde jag försöka få honom att sova längre än så?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej HannaMaria, nu svarar jag dig här också :D

:arrow: läs om ryggläget i Annas februarikrönika 2005 :!: Även i Sverige får nyblivna föräldrar höra att de absolut skall lägga barnet på rygg (eller sidan). Märkligt nog var det tvärtom på 70-talet. Har talat mycket med min mor om detta och hon kan inte minnas att sömnen (brist på sådan) var något som avhandlades särskilt mycket.

Vår dotter reagerade i början pecis som din son -med förvirrade frågor inför det nya. Du besvarar frågorna med lugn och attityd som intygar att allt är i sin ordning :!: :D Buffningen tillhör ju detta nya och det kan ta lång tid i början innan barnet svarar på detta. Läs om buffningen i "Verktygslådan".

:arrow: menar du 8 timmar sömn utan mat :?: Om jag räknar rätt så har du 11-12 timmars sömn nattetid på ditt schema om du matar kl 22 i sömnen som du beskrev. Förklara mer om hur du tänkt :!:

:arrow: stämmer som du skrev ang 30 min. Sikta på att ha sovpass om 45 min istället. Om sonen vaknar så se till att få ett omsomnande (lättast ute i vagn tycker jag) och väck sedan inom marginalkvarten. Snart har han lärt sig att DU passar klockan och han vaknar inte förrän sovtiden är slut :D
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Visst går det att kura på rygg. Joel, 3,5 månad, sover på rygg och går både att buffa så, utom att jag inte lägger handen på bröstkorgen på honom på var fjärde buff, samt vagnas så också. När jag buffar sätter jag min löst knytna näve i madrassen precis vid rumpan och buffar i fyrtakt. Joel älskar det.
Man kan inte solfjädra, men min erfarenhet är att ett barn som ligger på rygg inte behöver det.
Jag har hela tiden väckt Joel när det varit matdags på natten, äter man är man vaken och när man sover så sover man. På natten har jag bara gett mat och närhet och ammat i mörker om möjligt. Han har somnat om själv i sin säng efteråt.
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen HannaMaria :D
Är medveten om att jag inte svarade på din fråga om huruvida man kan kura på rygg och det av den anledningen att jag inte hade något bra svar. Ville bara uppmana till att läsa på mer om magläget och försöka ta reda på mer om hur det kan bidra till bättre sömn. I slutändan är det ju du som väljer (eller ska jag kanske säga sonen för när han blir rörligare väljer han nog själv hur han vill sova :lol: )

ramlösa: vad bra att ni hittat ett sätt som passar er lille son :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

När det krånglade med nattläggningen för vår knodd, gjorde vi helt sonika som så att vi lade honom på sidan för att sedan när han somnat in ordentligt vända honom på mage. :idea: Han blev bara förvirrad när vi lade honom på mage direkt, så vi gjorde som vid dagslurarna (som alltid funkat bra) och lade honom på sidan. Det verkar som om han inte "fattade" att han skulle sova när det blev så annorlunda mot hur vi gör på dagarna (tog samtidigt bort allt vad nedtrappning heter, utan det är full fräs ända in i sängen, precis som på dagen). Har funkat kanon och vi har aldrig haft problem med läggningen efter det (kämpar för tillfället med uppvaknanden på morgonkvisten, men det är en annan historia..). Om vi däremot inte vänder honom på mage vaknar han inom 45 min. :wink: ( Har hänt att maken och jag inte riktigt hängt med i vem som skulle vända honom.... :lol: )
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"